Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-18, 12:28
  #1
Medlem
Mikey21s avatar
Bakgrund: Har känt den här killen sen vi var runt 5-6 år. Vi kan kalla honom Joakim. Vi har kört i samma fotbollslag och har haft bra kontakt även efter grundskolan tog slut. En av dom jag har haft bäst kontakt med sen skolan faktiskt. Han har ett rykte om sig att vara nykterist och jag har bara sett honom berusad en gång förut och då bara lite smått efter 6-7 öl.


Nutid (igår): Jag, Joakim och hans flickvän (fästmö) blev bjudna på fest. Vi kommer dit först, sitter och pratar lite med värden och hennes kompisar. Till slut bestämmer vi oss för att åka och köpa lite alkohol som vi till slut gör. Jag övertalar Joakim att shotta rent och ha lite kul. Ett misstag redan där.

Han drar igång ordentligt och shottar på, halsar ner sin öl och ligger iallafall 3-4 stora shots före mig hela tiden. Till slut tar vodkan slut. Vi fortsätter att ha trevligt, tar en cigg osv.

Jag, Joakim och hans fästmö glider vidare. Ska hem till en kompis. När vi kliver ut från festen så märker jag aggressiva och frustrerade tendenser från Joakim. Jag skämtar bort det lite. Jag kommer på i skrivande stund att han frågade mig 5-6 gånger under kvällens gång om han var lättpåverkad, som om det var riktigt viktigt. Jag försäkrade honom att han var normalpåverkad. Tål lika mycket som mig.

Vi sätter oss på bussen och kliver av 10 minuter senare. Han blir mer och mer distanserad och går 15 meter före oss och skriker och är våldsam. Till slut så säger jag till hans fästmö att jag ska prata med honom, börjar bli mycket nu.

Jag springer ikapp honom och han står och slår/sparkar hårt på ett staket och vidare på en vägg. Jag försöker lugna honom och den ena leder till det andra och jag brottar ner honom. Så ligger jag där och greppar tag i honom/kramar honom.

Det är det här som oroar mig. Han skriker att han inte vill vara påverkad, han vill inte dricka. Han vill inte vara som sin farsa, han vill inte göra illa folk han älskar. Han skriker ut i stor desperation och han bryter ner totalt. Jag försöker lugna honom och tala logiskt till honom. Om han vill göra illa någon så är det mig, slå sönder mig om han vill osv osv. Jag älskar honom osv och han får göra illa mig om han vill. Han vill att hans fästmö ska komma så jag försöker ringa henne samtidigt som jag håller i honom för han rullar runt och sparkar och slåss. Har inte hennes nummer så får tag på hans mobil och ringer henne.

Efter kanske 20-30 minuter så har han lugnat sig. Hans fästmö har varit där och dom har kysst varandra och kramas osv. Man ser fortfarande tendenser på att det är igång. När han ser att hon är svart runt ögonen så frågar han varför hon har gråtit när hon säger att det är pga Joakim har gråtit så blir han helt till sig och börjar skrika att han inte vill såra dom han älskar.


Jag tänkte ha ett riktigt ordentligt samtal med honom idag om det här. Tillsammans med några nära vänner med honom. Visst, det kanske var en snefylla. Men på det sättet han bröt ihop igår, ingen ska behöva uppleva det. Det var hemskt. Någon som har erfarenhet av detta, är det hans farsa som misshandlar honom? Fysiskt/psykiskt? Hur ska jag lägga upp detta samtal med Joakim?
__________________
Senast redigerad av Mikey21 2012-03-18 kl. 12:42.
Citera
2012-03-18, 12:33
  #2
Medlem
låter som att han fick panik?
Han har väl haft alkolism i släkten, längre tillbaka.
Citera
2012-03-18, 12:56
  #3
Medlem
Oj viktigaste är väl aldrig lura i honom alkohol igen, om han haft ett motstånd mot att dricka så kan det ju medföra ångest när han korsat sin gräns. Har själv upplevt att få en riktig snefylla och det var ångest som fan massa gammalt skit kom upp i huvudet och jag mådde fruktansvärt dåligt.

bara visa ni bryr er och att ingen kom till skada, ni blev chockade men nu är det på spåret igen, han kommer förmodligen må skit länge men bara man finns där så är det ok.
Citera
2012-03-18, 12:59
  #4
Medlem
Håller med föregående talare, han är väl livrädd för att göra mot någon annan det som har skett mot honom. Inte helt ovanligt, speciellt med olika substanser/preparat (i brist på bättre ord) som "förändrar" personer.
Citera
2012-03-18, 13:39
  #5
Avstängd
zarajas avatar
Därför ska folk sluta att lägga över sin alkoholromantik på andra!

Fan vad jag blir less på sånt här beteende. Inse att sprit generellt är ett jävla gift som svagbegåvade brukar för att uppleva lite rus i sina fattiga miserabla liv.

Sluta vara macho ynglingar. Vi borde höja åldern på systemet till 30.

Att sluta upp med att tvinga på folk alkohol är en bra början, dvs respektera andras liv och villkor, väx upp och mogna mm.
Citera
2012-03-18, 13:47
  #6
Medlem
Mikey21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaraja
Därför ska folk sluta att lägga över sin alkoholromantik på andra!

Fan vad jag blir less på sånt här beteende. Inse att sprit generellt är ett jävla gift som svagbegåvade brukar för att uppleva lite rus i sina fattiga miserabla liv.

Sluta vara macho ynglingar. Vi borde höja åldern på systemet till 30.

Att sluta upp med att tvinga på folk alkohol är en bra början, dvs respektera andras liv och villkor, väx upp och mogna mm.

I princip var det han som 'tvingade' mig att dricka. Har en vit period nu egentligen under träningen och deffen men var så länge sedan man träffade det här kompisgänget och Joakim ville dricka och dela på drickan, så då gick jag med på det och styrde upp alkoholköpet. När han började hetsdricka så försökte vi få honom att lugna sig.

Så uppskattar om du slutar slänga sådana här påståenden och angrepp runt omkring dig innan du vet vad som har hänt. Omöjligt på Flashback men man kan ju hoppas.
__________________
Senast redigerad av Mikey21 2012-03-18 kl. 13:55.
Citera
2012-03-18, 13:49
  #7
Medlem
RadikalFails avatar
Nu vet du ju kanske varför han inte dricker så ofta.
Sen var väl inte detta vidare smart från din sida: Jag övertalar Joakim att shotta rent och ha lite kul. Ett misstag redan där.

Fast det har du redan insett själv.

Jo jag känner igen detta fast jag har sett folk bryta ihop på liknande sätt utan alkohol inblandat.
Och uttalat exakt samma ord.

Detta är för att dom är rädd för att bli lika "hemska" som deras föräldrar var. En ångest många med en dålig barndom bär på.
Citera
2012-03-18, 13:55
  #8
Medlem
Fula Gubbens avatar
Passa dig så du inte blir co-dependent nu, då har du problem som räcker för åratal framöver. Dags att börja screena telefonsamtal...
Citera
2012-03-18, 14:12
  #9
Medlem
Dra inte på för stora växlar nu bara, det låter som att upplevelsen i sig var tillräckligt ångestfylld för honom och såhär dagen efter kan det då vara ganska vettigt att bara låta hänt vara hänt.

Jag har en vän som är lite liknande, hon blir helt panisk som påverkad. Det har med självkontroll att göra, vissa fixar väl bara inte att vara utan frontallob och upplever något som bäst kan beskrivas som alkoholklaustrofobi eller liknande. Lura inte i stackarn flera shots.
Citera
2012-03-18, 16:30
  #10
Medlem
ignoreras avatar
Jag känner igen denna typ av snefylla, har haft liknande själv. Det låter lite som att han fick en ångestattack. Det som har hänt mig är just att jag fått panikångest de gånger jag sneat. Jag har fått för mig vissa hemska saker, som jag nu förstår är helt orealistiska, men just när jag sneade fanns inget verkligare. Jag har till och med hallucinerat i samband med ångestattackerna, vilket gör upplevelserna ännu verkligare.

Dagarna efter har varit fruktansvärda. Man skäms som en hund och kan inte se någon berörd i ögonen. Därför tycker jag att du ska visa förståelse för din vän och trösta honom så mycket du kan. Var inte arg på honom eller säg att han gjorde fel/drack för mycket, för detta är ingenting man kan styra över själv. Visst kan man i efterhand tycka att det var dumt av honom att dricka så mycket, men å andra sidan: vem kan förutspå detta? Ingen kan styra över sina känslor.

Vet i alla fall själv att det är hemskt när ingen bryr sig efteråt, så visa att du finns där för honom i alla väder och att du accepterar honom som han är.
Citera
2012-03-18, 16:57
  #11
Medlem
inget att bry sig om, han gick bara och blev lite drama queen. det har vi väl alla råkat utför när vi var unga och började dricka. skillnaden här är ju att den här killen kanske inte drack som tonåring så när han nu tar sig lite (för mycket) innanför västen så blir det lite överslag.

det som möjligtvis kan vara lite oroande, och som egentligen inte har med själva snefyllan att göra, är det (eventuella) faktum att hans farsa är alkis. så det blir väl på att vara lite uppmärksam på om han börjar dricka på allvar nu.
Citera
2012-03-18, 18:09
  #12
Avstängd
zarajas avatar
Men det var ju dina egna ord: "Jag övertalar Joakim att shotta rent och ha lite kul"

Men du verkar vara en bra vän iaf.

Var dig själv och tala om att du finns om han behöver stöd på något sätt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback