Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-18, 11:53
  #1
Medlem
Zelanioras avatar
Hej!

Jag har jobbat hos Manpower sedan första februari. Nu i mars ska jag alltså få min första lön.

När jag blev erbjuden det här uppdraget så sa de till mig att de kan erbjuda min en månadslön på 23 000 (jag vet att de räknar om det från timlön till månadslön). Den är uppdelad till 21 000 just för de här timmarna plus ett tillägg på 2000 per månad. So far so good.
När jag var där och skrev på kontraktet så reagerade jag på att det i kontraktet står att lönen ligger på 16460 per månad. Jag frågade varför och min handläggare sa att den lönen avser en minimilön men att eftersom jag kommer arbeta normala 40 timmar i veckan så kommer min lön att landa på 21 000 + 2000 (förutsatt att det inte är röda dagar i veckan etc etc etc etc; the joys of bemanningsföretag).
I kontraktet är formuleringen:

Lön
Månadslön: 16460 kr vid 100% sysselsättningsgrad samt rörlig lön i form av prestationslön enligt kollektivavtal. Garantinivå 133 timmar. Lönen avser 2012 års löneläge.

Någon som har erfarenhet av detta?
Citera
2012-03-18, 12:00
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelaniora
:

Lön
Månadslön: 16460 kr vid 100% sysselsättningsgrad samt rörlig lön i form av prestationslön enligt kollektivavtal. Garantinivå 133 timmar. Lönen avser 2012 års löneläge.

Någon som har erfarenhet av detta?

Månadslön 16460 kr = garanterad lön.
Jobbar du mer än 133 h får du ut det du lovats; 21000+ prestationslön
Du kommer att jobba mer än 133 h om du har en tjänst på heltid.

Har själv jobbat som konsult på Manpower, så jag förstår att du är fundersam. Man kan alltid ringa lönekontoret/konsultchefen och fråga om man inte förstår.
Andra bemanningsföretag har, i regel, samma garantinivå.
Citera
2012-03-18, 12:04
  #3
Medlem
Zelanioras avatar
Tack så mycket för ditt snabba svar, LessFear!

Jo precis, det blir ju 160 timmar som vanligt. Jag misstänkte att det var såhär det var, men det är ju så rörigt i bemanningsbranschen. Tidigare jobbade jag för ett bemanningsföretag som faktiskt hade normal månadslön, och då inte heller förskjuten lön (de heter Avanzera och kan verkligen rekommenderas), så det här är nytt för mig.
Citera
2012-03-18, 12:06
  #4
Medlem
Tack!
Jag har bara bra erfarenheter av Manpower, dock tycker jag, som du säger, att deras lönesättning är rörig.

Lycka till på ditt nya jobb!
Citera
2012-03-18, 13:16
  #5
Medlem
Jag skulle påstå att upplägget är till för att sänka din lön om du inte har något uppdrag.

Sålänge du har uppdrag för manpower så får du en högre lön. Skulle du bli "arbetslös" så betalar dom ut den lägre lönen. Får du ett uppdrag där lönen är lägre än vad nuvarande uppdragsgivare betalar så kan dom sänka din lön.

Detta är normalt.
Citera
2012-04-03, 17:25
  #6
Medlem
Om en månad innehåller många röda dagar, som denna t.ex. kan de då "tvinga" någon att jobba igen timmarna för att uppnå "heltid" eller blir det helt enkelt en lägre "månadslön"?
Citera
2012-04-03, 21:20
  #7
Medlem
Har de inte klargjort hyfsat hur det funkar? 21000 är din mållön.

16460/månad på 133-timmars-nivå= 123.76/timme
Alla timmar över garanti-nivå får du 8% extra per timme, dvs totalt 133,66/timme.
En snittmånad beräknas vara 167 timmar. Mao, alla månader som är mer än 167 timmar får du mer än 21000. Alla månader under 167 får du då mindre.

Tror den sämsta månad man kan stöta på blir 144 timmar, händer dock inte varje år. 152 brukar någon ha och som bäst är 1-2 månader som har 184 timmar.
Dessa månader skulle då ha utfall (bortsett tillägget): 17930, 19000 resp 23277
Citera
2013-04-28, 22:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpaouN
Om en månad innehåller många röda dagar, som denna t.ex. kan de då "tvinga" någon att jobba igen timmarna för att uppnå "heltid" eller blir det helt enkelt en lägre "månadslön"?

Även jag undrar över detta.. Förstod inte vad ovanstående sade.
Citera
2013-04-29, 10:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erej13
Även jag undrar över detta.. Förstod inte vad ovanstående sade.

Är du på ett uppdrag hos en arbetsgivare en längre period så är det ju deras arbetstider som du går under.

M.A.O kommer dom inte skicka dig på andra uppdrag om det är massa röda dagar i kalendern.

Själv så är jag inplanerad hos det företaget jag är på uppdrag hos under midsommarhelgen (jobbar 4-skift) . Men dom stänger sin produktion då, så hela helgen får jag ordinarie timlön utan OB tillägg.

Så när jag dricker öl och äter sill och potatis.....så har jag ca 150:- timmen
Citera
2018-03-29, 15:47
  #10
Medlem
Någon har koll på vad lönerna på Manpower som rekryteringskonsult ligger på ? Med en arbetslivserfarenhet på 6-7 år av rent rekryteringsarbete.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback