2012-03-17, 18:34
Medlem
Har precis fått ett återkrav och undrar om det kan stämma. Pluggade våren 2010 med 100% studielån och bidrag. Hade ett fribelopp på 50 000 kr, gick över detta med 17 000 kr, tjänade alltså 67 000 kr. Nu kräver CSN att jag ska betala tillbaka 45 000 kr. Alltså hela beloppet av det jag lånade, fick i bidrag 2010. Kan detta stämma?
Citera
2012-03-17, 18:46
Medlem
FrankBucks avatar
Kan nog stämma, bidragsdelen suger (fick också återbetalningskrav på den), lånedelen ska ju dock betala tillbaka ändå så det spelar väl ingen större roll antar jag.
Citera
2012-03-17, 18:53
Medlem
Jag betalar redan av till CSN varje månad. Men just denna summan är ett återkrav på lån och bidrag för en termin som ska vara betald i en klumpsumma sista april. Hur mycket fick du betala, hur mycket gick du över fribeloppet?
Citera
2012-03-17, 18:58
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elinthereddevil
Jag betalar redan av till CSN varje månad. Men just denna summan är ett återkrav på lån och bidrag för en termin som ska vara betald i en klumpsumma sista april. Hur mycket fick du betala, hur mycket gick du över fribeloppet?

Har inte fått något exakt återbetalningskrav, tog ut en vinst på ca 250 k från ett företag samma år som jag pluggade. Dessa pengar kan ju "rent teoretiskt" vara genererade när som helst under året, dvs. de kan vara intjänade enbart sista veckan i december. De vill nu att jag ska skicka in till dem hur min "klumpinkomst" har varit fördelad under året, skulle den vara jämnt fördelad åker jag såklart på att betala tillbaka hela bidraget så för min del gäller det att tänka till när jag fyller i blanketten
Citera
2012-03-17, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck
Har inte fått något exakt återbetalningskrav, tog ut en vinst på ca 250 k från ett företag samma år som jag pluggade. Dessa pengar kan ju "rent teoretiskt" vara genererade när som helst under året, dvs. de kan vara intjänade enbart sista veckan i december. De vill nu att jag ska skicka in till dem hur min "klumpinkomst" har varit fördelad under året, skulle den vara jämnt fördelad åker jag såklart på att betala tillbaka hela bidraget så för min del gäller det att tänka till när jag fyller i blanketten
Jag skickade också in en sådan, ärlig som man är så fyllde jag i precis som min inkomst var. Hade läst innan att man i de flesta fall oftast fick betala ungefär halva den summan som går över fribeloppet, i mitt fall då ca 8500. Men icke, verkar inte gälla mig. Får försöka ringa dem på måndag och hoppas att de gjort fel.
Citera
2012-03-17, 19:07
Medlem
FrankBucks avatar
Citat:
Jag skickade också in en sådan, ärlig som man är så fyllde jag i precis som min inkomst var. Hade läst innan att man i de flesta fall oftast fick betala ungefär halva den summan som går över fribeloppet, i mitt fall då ca 8500. Men icke, verkar inte gälla mig. Får försöka ringa dem på måndag och hoppas att de gjort fel.

Lycka till och se till att jobba svart eller inte jobba alls nästa gång!
Citera
2012-03-17, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankBuck
Lycka till och se till att jobba svart eller inte jobba alls nästa gång!
Ja det är väl det som gäller tyvärr! Kommer en uppdatering på måndag hur det har gått.
Citera
2012-03-17, 19:23
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Har precis fått ett återkrav och undrar om det kan stämma. Pluggade våren 2010 med 100% studielån och bidrag. Hade ett fribelopp på 50 000 kr, gick över detta med 17 000 kr, tjänade alltså 67 000 kr. Nu kräver CSN att jag ska betala tillbaka 45 000 kr. Alltså hela beloppet av det jag lånade, fick i bidrag 2010. Kan detta stämma?

Nej inte om det bara är för att du jobbade mer än 50K. Säker på att det inte är för något annat med?
Citera
2012-03-17, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Nej inte om det bara är för att du jobbade mer än 50K. Säker på att det inte är för något annat med?
Nej. Det enda de har skrivit är att jag tjänade för mycket 2010 och att de ville ha in när jag tjänat dessa pengar. Skickade in en sådan, men bara för våren eftersom de var då jag fick studiemedel, vet inte om jag gjorde något fel med detta. Hoppas på det, för vet inte var jag ska hitta 45000 kr till sista april.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in