Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-16, 02:50
  #1
Medlem
Slalomfris avatar
Jag står som ägare av ett antal bilar och lastbilar och skotrar, sammanlagt ca 20-25st. Det är ett antal gamla Volvo 240 från ungdomens dagar och en massa vrak som hamnat hos mina föräldrar var jag har gott om plats. När jag hade bara några regbevis att "hålla igång" så betalade jag troget alla fakturor som kom. Först tror jag inte att det kostade något, sedan kostade det typ 23:-/år för att sedan höjas till 35:-/år. Man muttrade och betalade, jag hade bara 2-3 bilar eller så. Sen så började det kosta 43:-/år under några år. För att sedan numera kosta 65:-/år. (Jag reserverar mig för exakta siffror och antal höjningar).

Nåväl med 5-7 fordon och 65:-/fordon så betalade jag likt förbannat räkningarna på min skrotbilar, jag trodde inte jag hade några alternativ.

Nu vill jag inte berätta exakt hur, dock inte på någon som helst olaglig väg så fördubblades mitt fordonsinnehav. (Jag förbarmade mig över en samling kan man säga.)

Nu började man fundera, man fick banne mig 65kr fakturor hela tiden. Om man missade en så fick man en påminnelsefaktura på 115:-. Fan tänkte man, det var inte bra. Vad ska bli av det här.

Av tidigare erfarenhet från tiden då det kostade 23/35/43 osv så hade jag kontakt med en kille som hämtade och sanerade skrotbilar och körde dem till skroten på förtjänst. Han stod som ägare på massor av bilar och han sa att han alltid kastade fakturorna i vedspisen och eldade upp, det kom aldrig någon påminnelse eller så. (Då vågade jag inte göra som honom.)

Nu är det 3-4 år sedan jag bestämde mig för att inte betala dessa räkningar, helt enkelt ge fan i dem. Jag har buntvis med räkningar + påminnelser. De kommer varje år.

Gissa hur många gånger jag fått en indrivning eller annan värre varning? -Ingen.

Jag har även sålt nån skrotbil nån gång omsänder, och det har gått bra. Fordonet har funnits kvar i registret.

En gång så fick jag skattefaktura på min bil jag kör med i ett trafikverkskuvert. Då dessa står som spön i backen så låg det länge oöppnat och jag fick en indrivning eller inkasso vad man nu ska kalla det från ett företag. Jag betalade direkt givetvis och fick stå för nån liten avgift på någon hundralapp.

Det är ganska stor skillnad mot att skita i att betala registerhållningsavgiften.

Jag har en kompis som är i precis samma situation, ungefär samma antal fordon och han har inte heller fått smaka nån vedergällning från staten. Vår teori är att staten egentligen inte får ta ut dessa avgifter, men försöker göra det ändå. De kan inte beivra om någon skiter i att betala.

Helt ogrundat förstås, men en gissning iaf. Att kontakta någon på trafikverket och få hur saken faktiskt ligger till är väl helt döfött.

Har nån fler några erfarenheter av detta? Själv tar jag i trä och hoppas att inget förändras
Citera
2012-03-16, 06:54
  #2
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Registerhållningsavgift? Aldrig hört talas om. Det enda jag betalar är försäkring, vägskatt och besiktning. Hade jag fått nåt liknande som du beskrivit hade jag bara skrattat och kastat.
Citera
2012-03-16, 08:38
  #3
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Registerhållningsavgift? Aldrig hört talas om. Det enda jag betalar är försäkring, vägskatt och besiktning. Hade jag fått nåt liknande som du beskrivit hade jag bara skrattat och kastat.


Alla som äger en bil betalar varje år registerhållningsavgift, den betalar du i samband med att du betalar in vägskatten.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/...egisteravgift/


.
Citera
2012-03-17, 00:17
  #4
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Alla som äger en bil betalar varje år registerhållningsavgift, den betalar du i samband med att du betalar in vägskatten.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/...egisteravgift/


.

Okej tack det hade jag ingen aning om.
Citera
2012-03-17, 03:33
  #5
Medlem
Min-Mammas avatar
Ta inte detta som sanning men har bestämt för mig att jag läst nånstans att efter ett tag avregistreras bilarna det inte betals registerhållningsavgifter för men att det tar flera år typ.
Citera
2012-03-17, 08:08
  #6
Medlem
Betalas inte avgiften faller bilen ur registret efter ett par år. Inte säker men tror att om bilen tas i trafik så påförs obetalda avgifter på bilskatten
Citera
2012-03-17, 09:02
  #7
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrume
Betalas inte avgiften faller bilen ur registret efter ett par år. Inte säker men tror att om bilen tas i trafik så påförs obetalda avgifter på bilskatten
Så var det förr iaf. Dvs. det är jävligt svårt (om inte omöjligt) att få tillbaka en skrotad/avförd bil i registret igen. Är det bara reservdelsbilar som står spelar det ju ingen roll, men har du tänkt sälja som renoveringsobjekt eller renovera själv så är det nog bäst att pynta av registerhållningsavgiften.
Citera
2012-03-17, 09:09
  #8
Medlem
Gringubbens avatar
Vad fan!
Har ett släp som bara används i terrängen efter hjulingen. Alltid trott att avgiften skulle drivas in om man inte pröjsade. Jag var för lat för att skruva av skylten och skicka in. Betyder det att man kan lägga räkningen i runda arkivet?
Citera
2018-03-28, 15:04
  #9
Medlem
Sedan några år tillbaka måste man betala registerhållningsavgiften och det blir påminnelser, inkasso etc om man inte gör det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback