Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-02-08, 11:01
  #1
Medlem
kasstkniws avatar
Tjena!

Jag har funderat på en sak. Alla stora virusskydd, de som käner massor av pengar på attgöra ett säkert skydd för användarna, kan det vara så att det är dem själva som massproducerar nya virus i olika former just för att folket ska köpa deras produkter? Något som få mig att bli misstänksam är att det går väldigt fort för, vi använder oss av Symantec, Norton, för dem att hitta nya virus, nästan så fort dem kommer så finns det uppdateringar att hämta. Och så blir jag lite förvånad, om man använder sig av en funktion som hojtar till när någon försöker göra intrång i datorn, att detta sker så ofta. Själv använder jag det inte, men jag har sett en kompis som kör med det, och han fick flera varningar av Norton att folk från olika IP försökte ta sig in i datorn.

Och när det väl kommer virus från riktiga virusskapare, då tar det längre tid innan det finns en lösning. Så jag tror att större delen av alla virus som finns, eller påstås finnas, är tillverkade av de stora bolagen för att tjäna pengar. Jag tror inte heller att det är så stor produktion av virus av vanligt folk heller nu för tiden. Därav måste virusskyddstillverkarna skapa egna virus för att fortsätta gå i vinst och fortsätta existera.

Detta är min teori, jag kan vara helt ute och cykla, men det skiter jag i. För mig känns det som en konspiration.
Citera
2005-02-08, 12:08
  #2
Medlem
MooGyMaNs avatar
jag tror snarare att antivirusprogrammen skapas av före detta virusskapare och "självlärda säkerhetsexperter" , som "vuxit upp", kammat sig och skaffat sig ett jobb

För att kunna göra antivirusprogram måste man ju rimligtvis veta hur både virus funkar och då även hur man skapar dem.... och detta är såvitt jag vet inte direkt saker som lärs ut på skolor & universitet...

vad säger FBs egna viruskodargäng?
Citera
2005-02-08, 16:52
  #3
Medlem
kasstkniws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MooGyMaN
jag tror snarare att antivirusprogrammen skapas av före detta virusskapare och "självlärda säkerhetsexperter" , som "vuxit upp", kammat sig och skaffat sig ett jobb

För att kunna göra antivirusprogram måste man ju rimligtvis veta hur både virus funkar och då även hur man skapar dem.... och detta är såvitt jag vet inte direkt saker som lärs ut på skolor & universitet...

vad säger FBs egna viruskodargäng?

Tjena!

Det må vara troligt, och därav är det ännu lättare för dem stora företagen att skapa nya virus, eller så kallade virus, och sedan skicka ut för att själva kunna överleva.
Citera
2005-02-18, 16:09
  #4
Medlem
requiem_s avatar
jag läser en hel del underground fanzines och liknande.
det står ofta om folk som "hoppat av" för att de blivit anställda hos något stor antivirusföretag.
så det är definitivt möjligt att de skapar egna virus bara för att hålla folk rädda.
en tanke som jag funderar på är: att de riktigt stora och "bra" virusen är skapade av folk som inte jobbar med antivirus så därför blir de uthängda i media med rättegång och allt.
men det finns tusentals virus, är detta ett bevis på att antivirusföretagen släpper egna virus som inte kan spåras?
tänk t.ex. om autouppdateringen i många antivirusprogram innehöll virusfiler som smittar till andra på nätverket som inte har skydd.
Citera
2005-02-20, 15:55
  #5
Medlem
Jag tror mycket väl att det kan ligga någon sanning bakom din konspirationsteori. Det finns flera exempel på andra marknader där man använder sig av liknande metoder, t ex klottersaneringsbranschen.
Att först skapa en efterfrågan för att sedan kunna leverera ett utbud är den optimala affärsplanen.
Citera
2005-02-20, 16:03
  #6
Medlem
sten.bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy Dufresne
Jag tror mycket väl att det kan ligga någon sanning bakom din konspirationsteori. Det finns flera exempel på andra marknader där man använder sig av liknande metoder, t ex klottersaneringsbranschen.
Att först skapa en efterfrågan för att sedan kunna leverera ett utbud är den optimala affärsplanen.

Jag kommer att tänka på "Chaplins pojke" när Chaplin skickar ut grabben för att krossa rutor och kommer efter som glasmästare.
Det vore märkligt om dom inte var inblandade i skapandet av virus med tanke på att kapitalismens enda mål är att maximera vinsten.
Citera
2005-02-20, 16:10
  #7
Medlem
apanOlas avatar
Jag höll på en hel del med sånt där i min ungdoms dagar (http://vil.nai.com/vil/content/v_1255.htm) och jag kan bekräfta att om dom inte skriver virus själva, så har dom iallafall mycket god insikt och ofta till och med kontakt med de som skriver virus. Jag hade ett hatkärleksförhållande till många virus-jägare under senare delen av 80-talet.. *blir nostalgisk*
Citera
2005-02-21, 16:09
  #8
Medlem
MooGyMaNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apanOla
Jag höll på en hel del med sånt där i min ungdoms dagar (http://vil.nai.com/vil/content/v_1255.htm) och jag kan bekräfta att om dom inte skriver virus själva, så har dom iallafall mycket god insikt och ofta till och med kontakt med de som skriver virus. Jag hade ett hatkärleksförhållande till många virus-jägare under senare delen av 80-talet.. *blir nostalgisk*
haha, kan tänka mig, antivirus-jägarna har ju sådana som dig att tacka för sin jobb
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback