Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-03-15, 14:08
  #13
Medlem
Enligt den engelske revisorn är detta helt lagligt?!? Den firma som är verksam i Norge vilken min anhörig hyr ut sig till är inte norsk, den är bara verksam där.
Citera
2012-03-15, 14:19
  #14
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kotten1981
Enligt den engelske revisorn är detta helt lagligt?!? Den firma som är verksam i Norge vilken min anhörig hyr ut sig till är inte norsk, den är bara verksam där.

Det är inte olagligt för ett brittiskt LTD att hyra ut personal till ett norskt (eller annat) företag och ta betalt för detta. Vad som är olagligt däremot är om den svenska personen tar ut pengar ur det brittiska företaget och inte skattar för det här i Sverige.

Grovt förenklat utan att kolla i diverse skatteavtal så skulle det istället se ut ungefär så här:

Det brittiska företaget hyr ut personal till det norska och fakturerar för detta.

Det brittiska företag skattar för sina intäkter i UK

Det brittiska företaget betalar ut lön till svensken

Svensken måste skatta för den lönen i Sverige

Dessutom så måste de brittiska företaget sannolikt betala ut motsvarande svenska arbetsgivaravgifter för det de betalar ut i lön samt brittisk inkomstskatt (vilken troligtvis kan kvittas mot svensk via skatteavtal).

Eller så tas pengarna ut som utdelning efter det att brittisk bolagsskatt har erlagts. Dessa pengar ska också beskattas i Sverige.

Detta framgår klar och tydligt av svensk lag:

Citat:
Ursprungligen postat av IL 3:8
Den som är obegränsat skattskyldig är skattskyldig för alla sina inkomster i Sverige och från utlandet.
Citera
2012-03-15, 14:39
  #15
Medlem
Så enkelt uttryck skall han alltså skatta både i England OCH i Sverige? När han överför en viss summa som "lön" varje månad skall denna summa alltså beskattas igen.

För några år sedan jobbade han åt en norsk firma i Norge. De betalade ut lön varje månad till ett NORSKT konto. Min släkting överförde sedan dessa pengar till Sverige. Var det också olagligt? Så gör ju de flesta som arbetar i Norge.
Citera
2012-03-15, 14:59
  #16
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kotten1981
Så enkelt uttryck skall han alltså skatta både i England OCH i Sverige? När han överför en viss summa som "lön" varje månad skall denna summa alltså beskattas igen.

Ja, men det han skattar för i England kan han sannolikt få avräkning för.

Citat:
För några år sedan jobbade han åt en norsk firma i Norge. De betalade ut lön varje månad till ett NORSKT konto. Min släkting överförde sedan dessa pengar till Sverige. Var det också olagligt? Så gör ju de flesta som arbetar i Norge.

Jag antar att den norska inkomstskatten är minst lika hög som den svenska och då har det ingen praktisk betydelse. Sedan är jag inte insatt i detalj rörande skatteavtalet mellan Sverige och Norge. Men det reglerar klart och tydligt vilken stat som har beskattningsrätt för en viss inkomst och hur man ska till väga för att fördela detta.
Citera
2012-03-15, 15:19
  #17
Medlem
Vad händer om han INTE gör de där överföringarna då? Utan låter pengarna stanna på den engelska banken?? Jag vet att han har ett bankomatkort (engelskt) som går att handla på här i Sverige. Är det överföringarna som är olagliga eller resten också? Tack för att du står ut med mitt okunniga tjat.

Ser Skatteverket hans överföringar? Till mig sade han att han för över cirka 20000 varje månad för lån, räkningar etc. Kanske rör sig om mer, jag vet ej.
Citera
2012-03-15, 22:59
  #18
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kotten1981
Vad händer om han INTE gör de där överföringarna då? Utan låter pengarna stanna på den engelska banken?? Jag vet att han har ett bankomatkort (engelskt) som går att handla på här i Sverige. Är det överföringarna som är olagliga eller resten också? Tack för att du står ut med mitt okunniga tjat.

Ser Skatteverket hans överföringar? Till mig sade han att han för över cirka 20000 varje månad för lån, räkningar etc. Kanske rör sig om mer, jag vet ej.

Tar han ut pengarna via kort så är det samma sak som att han tar ut lön. Så vill han göra det lagligt så fungerar det inte. Vill han fiffla så är nog tipset att använda det kortet så lite som möjligt i Sverige då Skatteverket kartlägger utländska kort som används frekvent i Sverige, bättre att ta ut pengarna i ett annat land således.
Citera
2012-03-16, 09:51
  #19
Medlem
Har pratat med Skatteverket nu och de visste knappt själva vad som gäller. De kollar inga överföringar under en viss summa, en hög summa. Min anhörig för ju bara över småpengar. Om inte ens Skatteverket vet vad som gäller börjar man ju undra. Tack för all hjälp iallafall, jag tycker att ett svenskt AB vore det bästa...inget krångel. Fattar inte varför man skall trassla in sig såhär.
Citera
2012-03-16, 10:25
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kotten1981
Har pratat med Skatteverket nu och de visste knappt själva vad som gäller. De kollar inga överföringar under en viss summa, en hög summa. Min anhörig för ju bara över småpengar. Om inte ens Skatteverket vet vad som gäller börjar man ju undra. Tack för all hjälp iallafall, jag tycker att ett svenskt AB vore det bästa...inget krångel. Fattar inte varför man skall trassla in sig såhär.

Hur mycket ligger den summan på?
Citera
2012-03-16, 15:35
  #21
Medlem
Överför man mer än 150000 (!) blir Skatteverket meddelade av banken, detta enligt killen på SV... Dock är det inte säkert att nåt händer. Men kommer det så höga summor görs det i vilket fall en notering. Detta sade han när jag ringde och frågade hur det funkar om man arbetar i Norge för ett norskt bolag och får lön på norskt konto. Samt därefter överför pengar till sitt vanliga svenska konto. Detta bryr sig inte Skatteverket om ett dugg, de får aldrig ens veta så vida du inte överför mer än hundrafemtiotusen.
Citera
2012-03-19, 08:26
  #22
Medlem
CarlitosBirgante (eller ngn annan kunnig...):

Kan jag ställa dig ännu en (dum) fråga? Min anhörig menar tydligen att starta upp en svensk filial anknuten till det engelska bolaget. Och på så vis skatta och göra rätt för sig här i Sverige. Han kommer ordna en svensk revosir precis som man har en i England, och överföra en viss summa (lön) till Sverige varje månad och skatta för denna lön.

Måste kolla med dig om det är ngt olagligt eller fel med detta? Jag har sökt information på många håll men inte ens Skattemyndigheten själva (!) verkar ha koll på vad som gäller.

Är väldigt tacksam för svar!!
Citera
2012-03-19, 19:06
  #23
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kotten1981
CarlitosBirgante (eller ngn annan kunnig...):

Kan jag ställa dig ännu en (dum) fråga? Min anhörig menar tydligen att starta upp en svensk filial anknuten till det engelska bolaget. Och på så vis skatta och göra rätt för sig här i Sverige. Han kommer ordna en svensk revosir precis som man har en i England, och överföra en viss summa (lön) till Sverige varje månad och skatta för denna lön.

Måste kolla med dig om det är ngt olagligt eller fel med detta? Jag har sökt information på många håll men inte ens Skattemyndigheten själva (!) verkar ha koll på vad som gäller.

Är väldigt tacksam för svar!!

Den svenska filialen kommer vara skattskyldig i Sverige. Det är alltså i stort sett ingen skillnad jämfört med att starta ett svenskt AB förutom att han slipper kravet på 50 000 i aktiekapital. Dock så blir det dyrare då han måste redovisa både i Sverige och UK.
Citera
2012-10-23, 14:38
  #24
Medlem
Hej
Jag har några funderingar angående Ltd - bolag. tänkte hoppa på den här tråden.

Det jag undrar är om man kan ta ut allt som utdelning istället för lön? Vilket skulle innebära att skatten blir lägre. Och i Engelska Ltd bolag kan man ta utdelning 12 ggr om året alltså varje månad, det gör att jag inte behöver ta ut någon lön och endast kan skatta för utdelningen vilket ligger på 26.3%.

Stämmer det här eller har jag uppfattat det helt fel?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback