Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-03-15, 12:44
  #1
Medlem
Hoppas ngn därute kan ta sig tid att förklara detta på ett pedagogiskt sätt. Jag har nämligen ingen aning vad som gäller, och det står jag för.

Är det olagligt med ett engelskt ltd bolag? Som är verksamt i Norge (snickeribranschen) men som deklarerar i England. Fördelen är vad jag förstår att skatten är lägre i England och att man kan dra av på väldigt mycket. Man skickar alla kvitton till revisorn i England som tar ut en viss summa i kostnad.

Finns det nåt olagligt med detta?? Kan Skatteverket komma och knacka på dörren en vacker dag? Vore så tacksam och någon kunde förklara litegrann!
Citera
2012-03-15, 12:48
  #2
Medlem
Svizzeras avatar
En motfråga: Vad skulle vara olagligt med ett brittiskt aktiebolag?

Sedan är det en annan fråga hurvida detta företag har rätt att utföra arbeten i Norge, som för övrigt inte är med i EU.
__________________
Senast redigerad av Svizzera 2012-03-15 kl. 12:52.
Citera
2012-03-15, 12:57
  #3
Medlem
Jag vet inte. Jag säger ju att jag kan absolut ingenting om detta. Till saken hör att en nära anhörig startat ett ltd. Han har en seriös revisor i England som sköter deklarationen etc. Min anhörig jobbar i Norge som snickare, och "hyr ut sig själv" åt ett något större företag som han skickar fakturor till. Av detta företag får han sedan lön som sätts in på en engelsk bank. Efter att ltd-bolaget startades tjänar han betydligt bättre än tidigare. På grund av sänkt skatt antar jag..?

Är bara misstänksam och vill inte bli delaktig i ngt olagligt. Jag tycker hela grejen verkar skum, och är rädd att göra något fel. Själv är jag i en helt annan bransch och söker därför nu er hjälp. Är som sagt väldigt tacksam om någon kan förklara.
Citera
2012-03-15, 13:01
  #4
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kotten1981
Jag vet inte. Jag säger ju att jag kan absolut ingenting om detta. Till saken hör att en nära anhörig startat ett ltd. Han har en seriös revisor i England som sköter deklarationen etc. Min anhörig jobbar i Norge som snickare, och "hyr ut sig själv" åt ett något större företag som han skickar fakturor till. Av detta företag får han sedan lön som sätts in på en engelsk bank. Efter att ltd-bolaget startades tjänar han betydligt bättre än tidigare. På grund av sänkt skatt antar jag..?

Är bara misstänksam och vill inte bli delaktig i ngt olagligt. Jag tycker hela grejen verkar skum, och är rädd att göra något fel. Själv är jag i en helt annan bransch och söker därför nu er hjälp. Är som sagt väldigt tacksam om någon kan förklara.

Ett engelskt ltd är givetvis inte olagligt. Men din släktings upplägg kan mycket väl, troligen, vara det. Var bor din släkting? Hur ser skatteavtalet ut mellan Norge och England? Vad säger norsk intern rätt?
Citera
2012-03-15, 13:06
  #5
Medlem
Verkar som om oerhört många av snickarna och de andra hantverkarna har startat ltd-bolag. Och arbetar i Norge. Vad norsk rätt säger vet jag inte. Det är just sådana frågor som jag hoppas ni kan svara på.

Dessutom undrar jag om det överhuvudtaget är lagligt att överföra pengar från England till Sverige? Min anhörig för över pengar till sitt svenska kontot, han skriver "lön" eller nåt sånt på papprena. Detta pga att han ju behöver ha pengar på sitt vanliga svenska bankkonto, för räkningar etc. Pengarna som förs över är ju skattade (i England), men jag vet inte...blir rädd att han sätter sig rejält i klistret. Detta har inte pågått alls länge så jag tänker att det fortfarande finns tid att lägga ned hela grejen.
Citera
2012-03-15, 13:07
  #6
Medlem
Verkar som om oerhört många av snickarna och de andra hantverkarna har startat ltd-bolag. Och arbetar i Norge. Vad norsk rätt säger vet jag inte. Det är just sådana frågor som jag hoppas ni kan svara på.

Dessutom undrar jag om det överhuvudtaget är lagligt att överföra pengar från England till Sverige? Min anhörig för över pengar till sitt svenska kontot, han skriver "lön" eller nåt sånt på papprena. Detta pga att han ju behöver ha pengar på sitt vanliga svenska bankkonto, för räkningar etc. Pengarna som förs över är ju skattade (i England), men jag vet inte...blir rädd att han sätter sig rejält i klistret. Detta har inte pågått alls länge så jag tänker att det fortfarande finns tid att lägga ned hela grejen.

Citera
2012-03-15, 13:17
  #7
Medlem
Skattemyndigheten kan ha synpunkter då du i så fall driver det som ett brevlådeföretag. Varken bosatt i England eller utförande av affärsverksamheten i landet. Nja..
Citera
2012-03-15, 13:26
  #8
Medlem
dosen5: du får ursäkta min dumhet, men...brevlådeföretag? Kan du förklara?
Citera
2012-03-15, 13:36
  #9
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kotten1981
Verkar som om oerhört många av snickarna och de andra hantverkarna har startat ltd-bolag. Och arbetar i Norge. Vad norsk rätt säger vet jag inte. Det är just sådana frågor som jag hoppas ni kan svara på.

Dessutom undrar jag om det överhuvudtaget är lagligt att överföra pengar från England till Sverige? Min anhörig för över pengar till sitt svenska kontot, han skriver "lön" eller nåt sånt på papprena. Detta pga att han ju behöver ha pengar på sitt vanliga svenska bankkonto, för räkningar etc. Pengarna som förs över är ju skattade (i England), men jag vet inte...blir rädd att han sätter sig rejält i klistret. Detta har inte pågått alls länge så jag tänker att det fortfarande finns tid att lägga ned hela grejen.

Pengarna han för över som lön till sitt svenska konto måste han ta upp till beskattning i Sverige (nu antar jag att han bor här i Sverige).

Upplägget kommer givetvis att underkännas av skattemyndigheterna i både Norge och Sverige om de får reda på det.
Citera
2012-03-15, 13:44
  #10
Medlem
CarlitoBrigante: Hur kommer det sig då att säkert femton av hans kollegor gör samma sak..? Och dessutom företaget han hyr ut sig till.

Tack snälla för svar! Som du märker kan jag knappt någonting om detta. Känner mig så maktlös. Hinner du förklara för mig vad skillnaden är mot vad han gjorde tidigare? Innan jobbade han i Norge och fick lön in på kontot här i Sverige. Nu kommer ju lönen in precis som vanligt fast från en engelsk bank. Vad är egentligen skillnaden? Vari ligger det olagliga?
Citera
2012-03-15, 13:46
  #11
Medlem
Om han skulle starta en svensk filial till detta ltd-bolag, skulle det göra alltihop lagligt då? Jag blir så förbannad att han gett sig in i den här skiten utan att ha koll.
Citera
2012-03-15, 13:54
  #12
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kotten1981
CarlitoBrigante: Hur kommer det sig då att säkert femton av hans kollegor gör samma sak..? Och dessutom företaget han hyr ut sig till.

Tack snälla för svar! Som du märker kan jag knappt någonting om detta. Känner mig så maktlös. Hinner du förklara för mig vad skillnaden är mot vad han gjorde tidigare? Innan jobbade han i Norge och fick lön in på kontot här i Sverige. Nu kommer ju lönen in precis som vanligt fast från en engelsk bank. Vad är egentligen skillnaden? Vari ligger det olagliga?

Antagligen gör de detta för att de inte vet bättre, för att de har fått dålig rådgivning eller för att de inte tror att skatteverket ska upptäcka det hela. Den som är glad är sannolikt den norska arbetsgivaren som med all säkerhet betalar ut mindre än om han hade haft de femton personerna anställda.

En person som är obegränsat skatteskyldig i Sverige ska skatta för alla sina intäkter i Sverige. Det kan då uppstå dubbelbeskattning när man jobbar i ett land och bor i ett annat. Detta regleras via särskilda lagar och avtal vilket gör att en av staterna står tillbaka och antingen undviker att beskatta inkomsten eller ger avräkning för den skatt som har erlagts i det andra landet (så sker i alla nyare avtal Sverige har ingått).

Att någon låter sin lön studsa hos ett företag i UK förändrar inte detta. Det är mycket möjligt att han får avdrag för den bolagsskatt han har betalat i UK men han måste likväl skatta, i Sverige, för det han tar ut från det brittiska bolaget.

Dessutom så är det mycket möjligt att Norge anser att det som betalas ut i Norge ska beskattas där och inte i UK.

Citat:
Ursprungligen postat av Kotten1981
Om han skulle starta en svensk filial till detta ltd-bolag, skulle det göra alltihop lagligt då? Jag blir så förbannad att han gett sig in i den här skiten utan att ha koll.

Vad gör det för skillnad? Den svenska fililen kommer att skatta i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback