Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-03-16, 15:44
  #13
Medlem
likeithards avatar
Ja, där ser man, det kanske inte var så konstigt då, trots allt.

Fortfarande lite underligt att asiaterna inte hade mer intresse av nordamerika, om dom nu faktiskt lyckats ta sig dit.
Citera
2012-03-16, 16:33
  #14
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagare
Har du några källor på detta? Skulle gärna nämligen vilja lära mig mer om det isf.

http://www.hallofmaat.com/modules.ph...article&sid=91

Det är fria fantasier och inget att ta på allvar. Men som fenomen är det förstås väldigt intressant. Man skulle själv skriva en sådan bok och tjäna pengar grääs
Citera
2012-03-17, 14:07
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likeithard
Ja, där ser man, det kanske inte var så konstigt då, trots allt.

Fortfarande lite underligt att asiaterna inte hade mer intresse av nordamerika, om dom nu faktiskt lyckats ta sig dit.

Jag gillar historia, men jag vill papeka att detta ar endast ar min historia. Andra manniskor har en annan historia.
Kina hade under arhundraden, innan 1400 talet, handelstationer i Syd Ost asien. 1368 skapades Ming dynastin i Kina, innan hade det mongolattlingar pa den Kinesiska tronen. Ming dynastin var ar vad vi kaller Kineser (Han Kineser). Mongolerna hade i borjat varit mycket internationella och skaparen av Ming dynastin forsatte i samma fotspar.
Den forsta Ming Kejsaren var Hongwu, 1368-98. Innan han blev kejsare var han en fattig buddist munk och jordbrukare. Hongwu ville att hans sonson, Zhu Yunwen, skulle eftertrada honom som kejsare. Dock ville en av Hongwu soner, Zhu Di bli kejare . Zhu Di besagrade (3 ars inbordeskrig) sin brorson och blev 1402 kejsare av Kina.
Zhu Di, kejsare 1402- 1424var en kraftful man men oxa en grymm man. Under hans tid flyttades huvudstaden fran Nanjing till Beijing, och han byggde oxa upp varldens storsta flottor. Den storta flottan var under ledning Zheng He. Zheng He var muslim och enuck. Och under Zhu Di, forsatte handelsutbytet med Sydost Asien, Indien och Ost Afrika. De ockuperade Vietnam under den tiden.

Men byggnadet av Beijing och flottan kravde stora resurser. Och kejsarna som kom efter Zhu Di, var inte intresserade av handelsutbyte med omvarlden. De hade aven problem med Mongoler i Vast Kina. Man kan jamfora med NASA manlanding i slutet av 60-talet eller miljon programmet i Sverige....Och som jag sagt tidigare var Zhu Di, oxa en mycket grymm man.
Sa handelsutbytet med Indien och Ost Afrika forfall och nar Europerna borjade segla till Indien och SydOst Asien fanns det inte mycket kvar av Kinas handelsutbute. Forutom mijontal Kineser som bodde, och gor det i idag, i Thailand, Vietnam, Malaysia.


Det ar fran tiden som en Engelsmann skrev boken: 1421-aret som Kina upptackte Amerika. Jag tror inte att Kina for till Amerika, dock ar det helt riktigt att kina hade en stor flotta och handelsutbyte med Indien och Ost Afrika.

Och vad fanns det i vastra Amerika som kunde ha lockat Kineserna pa den tiden? Sa aven om Kineserna for till Amerika, fanns det inget av varde, i Kinesernas ogon, i vast Amerika.

Ni kan sakert hitta fel i mitt inlagg. Och jag gillar debatter. Jag ar ingen prast som talar om sanningen fran predikostolen och jag har aldrig last historia pa universitet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback