Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-03-15, 00:56
  #1
Medlem
likeithards avatar
Ryssarna eller östasiaterna (t.ex. mongoler, kineser, koreaner) borde väl ha upptäckt och bosatt sig i nordamerika långt innan spanjorerna?

Det känns naturligare att ta sig över berings sund än att segla över Atlanten.

Nu bortser vi från den uråldriga invandringen till nordamerika via berings sund.


Citat:
Den första bevisade genomseglingen av sundet gjordes redan 1648 av ryske Semjon Dezjnjov [1] vilket dock föll i glömska och Berings sund fick sitt namn efter Vitus Bering, en dansk upptäcktsresande i rysk tjänst, som år 1728 seglade genom sundet.

Citat:
Semyon Dezhnyov (1648) was the first recorded European to pass through the Bering Strait, while Mikhail Gvozdev in 1732 crossed it for the first time, from Asia to América. Vitus Bering entered it in 1728.

Redan på 1490-talet blev spanjorerna medvetna om nordamerika, hur är det möjligt?
Citera
2012-03-15, 01:05
  #2
Medlem
Celenos avatar
Det är för jävligt där uppe, helt enkelt.
Citera
2012-03-15, 01:06
  #3
Medlem
likeithards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Det är för jävligt där uppe, helt enkelt.

Du menar otillgängligt, ogästvänligt, kallt, blåsigt?
Citera
2012-03-15, 01:48
  #4
Medlem
Anklagares avatar
Rätta mig gärna om jag har fel men var det inte så att den Ryska expansionen till vad som idag utgör landets territorium i öst inte nådde "andra sidan Alaska" förrens någongång på 1600-talet och att regionen innan dess mer eller mindre hade varit ett ödeland med enbart några få nomadstammar eller motsvarande?
Att det tydligen inte var förrens slutet av 1600-talet till början av 1700-talet som Ryssarna tog sig över och koloniserade Alaska verkar iaf stödja mina spekulationer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Russian...ting_of_Alaska
Citera
2012-03-15, 13:21
  #5
Medlem
Xploits avatar
Vi låter våra historiskt intresserade grannar ta hand om tråden.
Socialantropologi, etnologi och sociologi -> Historia
/Mod
Citera
2012-03-15, 14:30
  #6
Medlem
BandieraRossas avatar
De större östasiatiska staterna som Japan, Korea och (särskilt) Kina var, så vitt jag vet, väldigt inåtriktade och var egentligen inte särskilt intresserade av att utforska haven.

Och som det redan har påpekats, så var ju ryssarna tvungna att ta sig igenom hela Sibirien med dess kalla klimat och turkmongoler innan de kunde komma till Berings sund. Självklart tar det längre tid än att få för sig att bara segla över Atlanten.
Citera
2012-03-15, 15:58
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BandieraRossa
De större östasiatiska staterna som Japan, Korea och (särskilt) Kina var, så vitt jag vet, väldigt inåtriktade och var egentligen inte särskilt intresserade av att utforska haven.

Och som det redan har påpekats, så var ju ryssarna tvungna att ta sig igenom hela Sibirien med dess kalla klimat och turkmongoler innan de kunde komma till Berings sund. Självklart tar det längre tid än att få för sig att bara segla över Atlanten.

Under 1300- och tidigt 1400 talet hade Kina en stor flotta. De resta till Indien, och Ost Afrika, med storre flotta an Columbus De byggde tva stora flottor for att kunna erova Japan, vilket inte lyckades.
Senare under 1400 talet stangde Kina dessa utlandska handelstationer, det ar fran tiden som attlingar av Kineser finns i alla syd ostasiatiska lander (jag tror 8 miljoner Kineser i Thailand). Jag pratar om Yuan (Mongol) dynastin och tidig Ming dynastin. Den senare delen av Ming dynastin och Manchu, var inte intresserad av omvarlden.

For 5 eller 10 ar sedan skrev en Britt en bok, Gavin Menzies Jag delar inte hans slutsater (conclusion). Men i hans bok, 1421, skrev han att Kineserna aven reste till Amerika. Jag tror hans websita ar
www.1421.lv

http://en.wikipedia.org/wiki/1421:_T...ered_the_World
Citera
2012-03-15, 16:13
  #8
Medlem
Well... Några stolpar.

1. Vägen över Stilla havet är längre än över Atlanten.

2. Via Berings sund var inte görligt på 1400-talet eftersom det inte bodde några andra än inuiter och diverse tatarstammar i Sibirien, expansionen österut inleddes först på 15/1600-talen och slutfördes inte förräns 1700-talet.

3. Det fanns inget mål med att bara segla österut så långt man kunde nå. Columbus försökte nå Indien genom att segla västerut, Kina hade inget direkt mål med att segla österut eftersom de inte importerade några varor från Europa.
Citera
2012-03-15, 17:14
  #9
Medlem
goseigens avatar
För ryssarna var det helt omöjligt att lyckas med något sådant. Man brukar säga att de inte blev helt fria från tatarerna förrän 1480, efter slaget vid Ugra. Men olika khanat fanns kvar fram emot slutet av 1500-talet. Dessa khanat satte nog stopp på alla möjligheter för ryssarna att upptäcka Amerika.

Alaska ligger väldigt långt bort från Rysslands hjärtland, och eftersom det inte är något paradis upptäcktes det inte förrän fram emot mitten av 1700-talet. Det gjordes av välorganiserade expeditioner i ett imperium. Den ryska kolonin blev heller aldrig riktigt framgångsrik. När kolonin var som störst bodde det ändå mindre än 1000 ryssar där.
Citera
2012-03-15, 23:24
  #10
Medlem
Hyddan92s avatar
Både Japaner och Kinese ska ha upptäckt den amerikanske västkusten innan europeérna, men vakde att inte göra något speciellt med det, av olika själ.
Citera
2012-03-15, 23:29
  #11
Medlem
Anklagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyddan92
Både Japaner och Kinese ska ha upptäckt den amerikanske västkusten innan europeérna, men vakde att inte göra något speciellt med det, av olika själ.

Har du några källor på detta? Skulle gärna nämligen vilja lära mig mer om det isf.
Citera
2012-03-16, 00:37
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagare
Har du några källor på detta? Skulle gärna nämligen vilja lära mig mer om det isf.

I boken som jag namde, skriver han om hur vissa vaxter och uttal av ljud, som han anser ar bevis for att Kineser var i Californien innan de 'vita' kom. Jag tror hans hemside ar 1421.tv
annars kan du soka pa:
"1421-the year China discovered the world'


ps: jag delar ej hans slutsatser
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback