Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-14, 11:17
  #1
Medlem
Jag har installerat om windows XP några gånger för att rensa datorn (Netbook laptop PC). Nu har jag två windowssystem på datorn som båda hävdar att de inte går att ta bort. De tar upp 19Gb. Installations-skivan ger inget val där jag kan ta bort andra os, än att installera om sig själv, eller reparera sig själv. Har provat ladda ner filer för rensning av hårddisken men de fungerar inte. Skulle behöva en bra steg för steg guide till det. Microsoft windows har inte någon sådan guide som verkligen fungerar. Något förslag?
Båda os hävdar att de inte går att ta bort för systemfilerna behövs.
Citera
2012-03-14, 11:25
  #2
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Jag antar att du menar 2 st operativsystem och du vill förstås ta bort det ena.

Kan denna hjälpa dig? -> http://support.microsoft.com/kb/289022/sv
Citera
2012-03-14, 12:27
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Jag antar att du menar 2 st operativsystem och du vill förstås ta bort det ena.

Kan denna hjälpa dig? -> http://support.microsoft.com/kb/289022/sv
Jag har läst igenom den sidan några ggr men bitarna faller inte på plats hur jag verkligen ska gå till väga. Till saken hör också att jag inte vet vilket os det är som är det rätta, dvs det jag använder just nu. I utforskaren finns två os, ett windows0, och ett windows, vardera med undermappar. Ett är med blå text, betyder det att det är det aktiva systemet?
I boot anteckningar står det så här:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOW S
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Micro soft Windows XP Home Edition" /fastdetect /noexecute=optin
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS.0="Mic rosoft Windows XP Home Edition" /noexecute=optin /fastdetect
Citera
2012-03-14, 12:47
  #4
Medlem
kimdah2002s avatar
När du skall installera om så är det enklast att boota på windows cd/dvd'n och ta bort alla gamla partitioner, skapa nya och sedan fortsätta med installationen. Att köra windowsinstallationen innefrån windows fungerar ej...
Citera
2012-03-14, 13:36
  #5
Medlem
[quote=kimdah2002]När du skall installera om så är det enklast att boota på windows cd/dvd'n och ta bort alla gamla partitioner, skapa nya och sedan fortsätta med installationen. Att köra windowsinstallationen innefrån windows fungerar ej...[/QUOT
Trots att jag bootade från cdn, så gick det inte. Kan datorn vara fjärrstyrd så att det inte går, för att jag laddat ner en massa filer som ISO-burner och liknande program?
Kan du skriva lite kortfattat steg för steg? Speciellt när man kommer till där man tar bort partioner?
Citera
2012-03-14, 13:39
  #6
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Här ligger en stegvis guide ifrån Microsoft -> http://support.microsoft.com/kb/313348/sv
Citera
2012-03-14, 14:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
När du skall installera om så är det enklast att boota på windows cd/dvd'n och ta bort alla gamla partitioner, skapa nya och sedan fortsätta med installationen. Att köra windowsinstallationen innefrån windows fungerar ej...
Jag gjorde så här:
Stängde av datorn
Satte i Recovery-cdn i den anslutna portabla cdbrännaren
startade datorn
tryckte på F2
valde boot from cd, save exit
det struntar datorn i, och startar om med endast två val, de två windows xp.
Citera
2012-03-14, 18:10
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av embv
Jag gjorde så här:
Stängde av datorn
Satte i Recovery-cdn i den anslutna portabla cdbrännaren
startade datorn
tryckte på F2
valde boot from cd, save exit
det struntar datorn i, och startar om med endast två val, de två windows xp.

har din cd usb anslutning så ev testa ställ in boota från usb i bios

mvh
t
Citera
2012-03-15, 13:21
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
har din cd usb anslutning så ev testa ställ in boota från usb i bios

mvh
t

Det stämde boot from usb cd, och nu har jag installerat om windows och blivit av med allt annat. Nu med alla uppdateringar, tar det bara plats på c:a 5GB och 95% ledigt utrymme finns kvar. Med hjälp av ihopplock av råd härifrån har det blivit rätt. Mycket tacksam. Fick ställa om boot ordningen efter allt var klart.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback