2012-03-14, 08:49
Medlem
mernilios avatar
Jag hittade en video om hur man bygger instrumentet strumstick, vilket lättast kan beskrivas som en liten gitarr. Har man lite känsla för träarbete och några maskiner räcker det gott. Man behöver inte alla som han har i videon. Exempelvis kan man handsåga banden, och forma halsen genom hyvling och putsning.

Jag kan tänka mig att man kan använda i stort sätt vilket halv-hårt trä som helst. Instrumentet är så litet, så att några större ljudskillnader borde knappast vara märkbara.

Personligen tycker jag det är ganska facinerande att man med så lite trä, och arbete, kan få ett instrument som användas till ganska mycket, typ reseinstrument, eller som instrument inom amerikansk root-musik. Är man riktigt duktig kan man ju göra en riktigt snygg en och ge bort dom som presenter. Mängden material är ju så litet, så dom blir ju väldigt billiga ochså. Man kan m.a.o. sabba några innan man får till en fungerande!

Här följer filmerna. Först där ni kan lyssna på hur dom låter. Och här är själva instruktionsfilmen.
Senast redigerad av mernilio 2012-03-14 kl. 09:01.
Citera
2012-03-14, 08:55
Medlem
Zelogaths avatar
Haha, om det är så simpelt att spela så skulle ju till och med jag kunna lära mig att spela ett sträng-instrument
Jag som har sagt att jag enbart är ämnad för sång och blås.

Får kolla in hur man gör en sådan senare idag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in