Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-12, 20:44
  #1
Medlem
Spliff-Morgans avatar
Tjenare! Vill till och börja med ursäkta om jag lade detta i fel tråd, vart lite osäker på vilket som passade bäst...

Jag satt tidigare idag och diskuterade ämnet "ghetton" med min vän, och när vi kom in på svenska ghetton så sa vi båda först att det känns inte riktigt som att Sverige har några riktigt tunga, hårda och farliga ghetton!

Men vi var överens om att Rosengård, var det närmaste man kan komma ghetto i Sverige. Egentligen har vi ingen vetskap alls om ghetton och förorter, då kanske Rosengård räknas som ett tungt betong-ghetto också (?)

Så nu till den riktiga frågan!
För er som varit, bott eller besöker Rosengård ofta, hur är det egentligen där? Kan man som vit svenne-främling vanka omkring där orädd, oavsett tid på dygnet? Eller blir det att man får smaka förort omedelbart, bli rånad eller sönderslagen till exempel?

Går det att jämföra Rosengård med andra förorter i Europa? Till exempel som förorter till London, Paris, Marsielle, Warzawa eller Neapel etc etc...

Vet inte varför jag just vart så nyfiken angående det här! Men kan vara intressant att få veta!
Citera
2012-03-12, 20:49
  #2
Medlem
Nu bor jag inte i Rosengård men jag tränar MMA där ute.

Rosengård är ganska ofarligt. Speciellt på dagen. Men man borde väl inte vandra omkring själv på kvällen om man är en svenne-banan som jag.

Om du jämför med andra städer i Europa är det också ofarligt.
Citera
2012-03-12, 20:50
  #3
Medlem
MaryBells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spliff-Morgan
Tjenare! Vill till och börja med ursäkta om jag lade detta i fel tråd, vart lite osäker på vilket som passade bäst...

Jag satt tidigare idag och diskuterade ämnet "ghetton" med min vän, och när vi kom in på svenska ghetton så sa vi båda först att det känns inte riktigt som att Sverige har några riktigt tunga, hårda och farliga ghetton!

Men vi var överens om att Rosengård, var det närmaste man kan komma ghetto i Sverige. Egentligen har vi ingen vetskap alls om ghetton och förorter, då kanske Rosengård räknas som ett tungt betong-ghetto också (?)

Så nu till den riktiga frågan!
För er som varit, bott eller besöker Rosengård ofta, hur är det egentligen där? Kan man som vit svenne-främling vanka omkring där orädd, oavsett tid på dygnet? Eller blir det att man får smaka förort omedelbart, bli rånad eller sönderslagen till exempel?

Går det att jämföra Rosengård med andra förorter i Europa? Till exempel som förorter till London, Paris, Marsielle, Warzawa eller Neapel etc etc...

Vet inte varför jag just vart så nyfiken angående det här! Men kan vara intressant att få veta!

Rumours says it's a no-go-zone for Swedes.
Citera
2012-03-12, 21:00
  #4
Medlem
Rosengård är inte alls så farligt som folk verkar tro. Jag är blond tjej som kan vandra runt där utan att bli varken rånad eller våldtagen. De hoppar inte på vem som helst, det brukar vara uppgjort och inom kriminella kretsar.
Citera
2012-03-12, 21:19
  #5
Medlem
Jag bor i Rosengård precis bredvid centrumet och som folk har sagt är det ett farligt ställe att vara på samt att massa kriminella saker sker. Men det är inte sant. Det mesta ni har hört är från Media.
Det är inte bara i Rosengård som allt sker, om något litet bråk sker tar Media det som värsta stora grejen. Jag går ut på kvällarna och liknande, inte blir man knivskuren eller slagen och rånad.
Dem som blir det kanske har otur för sånt händer lite överallt. Dessutom är Rosengård ett lugnt område.

Visst finns det gäng där men jag har passerat gäng väldigt många gånger och snackat med dem
fastän jag inte känner dem eller har något med dem att göra. Dem verkar inte farliga utan dem
höll på med sin egen grej( röka, snacka med vänner och skrika högt).

Jag förstår inte varför folk ser ner mot Rosengård. Med på grund av rykten vågar folk inte vistas här.

För ca halvår sen flyttade jag till Rosengård, hittade en billig lägenhet för 500 000 kr, en riktigt fin trea. Centrumet ligger jätte nära och det finns livsbutiker lite här och där. Samt så åker det bussar hela tiden så man han har allt till hands.

Jag och mina vänner brukar umgås ibland ( oftast i Lund eller i Malmö stan) och dem är livrädda och brukar reta mig för att jag bor i Rosengård och att jag kommer bli rånad. Haha jag bara skrattar.

Dessutom har dem billig pizza och kebab, det är gott. Ja det finns många bra saker man kan säga. Men jag tror jag avslutar inlägget här.
Citera
2012-03-21, 19:59
  #6
Medlem
BaalZeBubs avatar
Brottsstatistik visar att Rosengård är ett lugnt område
http://debatt.svt.se/2012/03/21/brot...-lugnt-omrade/

"Rosengård har 15 anmälda brott per 100 invånare. Det betyder att om Rosengård låg i Stockholm skulle det vara den näst lugnaste stadsdelen, bara Bromma har lägre antal brott."
Citera
2012-03-21, 21:57
  #7
Avstängd
Duvetintebres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Brottsstatistik visar att Rosengård är ett lugnt område
http://debatt.svt.se/2012/03/21/brot...-lugnt-omrade/

"Rosengård har 15 anmälda brott per 100 invånare. Det betyder att om Rosengård låg i Stockholm skulle det vara den näst lugnaste stadsdelen, bara Bromma har lägre antal brott."
Men det är så att media vill inte skriva om sin huvudstad dem vill visa det är ett lungt område osv.
Dem har alltid nått och skylla på som Malmö.
Sen är det ju att Stockholm är större än Malmö.
Citera
2012-03-21, 21:59
  #8
Avstängd
youtubers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Nu bor jag inte i Rosengård men jag tränar MMA där ute.

Rosengård är ganska ofarligt. Speciellt på dagen. Men man borde väl inte vandra omkring själv på kvällen om man är en svenne-banan som jag.

Om du jämför med andra städer i Europa är det också ofarligt.

Man borde med andra ord inte promenera där om man är vit?
Citera
2012-03-21, 22:11
  #9
Medlem
blackjackks avatar
Rosengård är inte ens en promille så farligt som vissa försöker framstå det som. Jag har en kompis där som jag har besökt sedan barnsben och har aldrig haft några problem (även om man har stött på kaxiga snorungar då och då). De som blir knivhuggna, rånade osv där är i 95% av fallen människor som själv är kriminella. Visste är det större chans att bli rånad på kvällen i Rosengård än något annat ställe men återigen är chansen nästan obefintlig.
Citera
2012-03-21, 22:12
  #10
Medlem
blackjackks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youtuber
Man borde med andra ord inte promenera där om man är vit?

Jag är vit och har promenerat där tusen gånger utan att någon har gjort ett skit. Och till er som kommer säga "men du är ju muslim" så är det mer eller mindre omöjligt att se att jag är muslim bara utifrån utseendet.
Citera
2012-03-22, 10:49
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackk
Rosengård är inte ens en promille så farligt som vissa försöker framstå det som. Jag har en kompis där som jag har besökt sedan barnsben och har aldrig haft några problem (även om man har stött på kaxiga snorungar då och då). De som blir knivhuggna, rånade osv där är i 95% av fallen människor som själv är kriminella. Visste är det större chans att bli rånad på kvällen i Rosengård än något annat ställe men återigen är chansen nästan obefintlig.
Även om det inte är ett ''farligt'' område så är det ändå en gigantisk förlustaffär för oss svenskar då området är befolkat av värdelösa parasiter som vi svenskar måste betala för då väldigt få av dem har ett arbete och bidrar på något sätt alls.
Citera
2012-03-22, 10:50
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av blackjackk
Jag är vit och har promenerat där tusen gånger utan att någon har gjort ett skit. Och till er som kommer säga "men du är ju muslim" så är det mer eller mindre omöjligt att se att jag är muslim bara utifrån utseendet.
Det bor massvis med arbetslösa balkanpack i Rosengård som är med i samma gäng som somalierna och araberna där. Ni är på samma sida som övriga parasiterande invandrare så varför skulle de ge sig på en av sina egna?

Det är svenskarna de hatar, inte tattare från balkan som är med i deras gäng.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback