• 2
  • 3
2012-03-13, 00:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
japp han var dömd. Grejen är att misstankar tas inte lika hårt som en dom.

Men med tanke på din historia med cirka 4-5 rätt så grova brott, även om det inte är domar, så finns det risk att du inte får jobbet.

Det beror helt på vad det är för jobb du söker.

Naturligtvis har man tänkt på det här med "djävulskap" och finns det en obefogad anmälning bara så är det klart att det inte leder till något.
Men något som gått upp ända upp till åtal - då är det rätt allvarligt.

Och ja, man "rensar" rätt hårt i misstankeregistet. Men som sagt, när man "rensar" så handlar det inte om att utplåna utan om att lägga extra sekretess på. Uppgifter om dig i både misstankeregistret och belastningsregistret ligger kvar livet ut, men efter gallringsperioden så är uppgifterna extremt hårt skyddade så att dem inte ska kunna ligga dig i last i "vanliga" fall.

Den sak som ledde till åtal var den sak jag var absolut mest oskyldig till.
Det konstateras även i domen att förundersökningsledaren gjort ett undermåligt arbete. Han hade till och med kallat vittnen för att styrka sin historia - men dessa friade mig helt.
Citera
2014-02-05, 22:20
Medlem
cannabis-slampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jena
Sedan beror det på vilken säkerhetsklass du skall kollas för, i ditt fall troligen trean, då gäller det bara dig, skall du upp i tvåan börjar de blanda in partner, syskon och föräldrar. Finalen är det som väger tyngst, ett säkerhetssamtal, efter det gör myndigheten en samlad bedömning av dig.
Kom ihåg LJUG INTE, har du skulder, säg det, har du fortkörningsböter säg det, svara så ärligt du kan, de som håller dessa säkerhetssamtal är proffs, de känner direkt om du ljuger och slingrar dig, jag lovar...

//jena

Säkerhetsklass 3 gäller inte alls bara en själv.
Frågor om familjen förekommer.

Kanske inte alltid, men det är långt ifrån självklart att klass 3 bara gäller den som söker jobbet.

Synd att TS är avstängd, man skulle ha velat veta hur det gick med jobbet, om han fick det eller lät bli att söka. Intressant att han i början av tråden hävdade att "ingenting" fanns på honom och sedan visade det sig att han visst hade en historik inom rättsväsendet. Om man inte kör med öppna kort ens i anonymitetens skydd så kan man nog få problem med en säkerhetsprövning, enligt min ödmjuka åsikt.
Citera
2014-02-06, 11:06
Moderator
Gordon Blixts avatar
Rubriken preciserad.

/Mod
Citera
2014-06-24, 10:00
Medlem
Bubbaflexs avatar
Gammal tråd, ny person med ny fråga.

När säpo kör sin register kontroll, kollas då även socialtjänsten/sjukvård?
Är inte dömd för något, körde med öppna kort under intervjun om kontakt med polis.
Nämnde dock inte att jag lämnat ett positivt test för cannabis som 16-17åring till Maria Ungdom. Polis vart dock aldrig inkopplad i ärendet.
Tacksam för svar och funderingar.
Citera
2014-06-24, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbaflex
Gammal tråd, ny person med ny fråga.

När säpo kör sin register kontroll, kollas då även socialtjänsten/sjukvård?

Det beror på klassningen. Och det sker i så fall inte i Registerkontrollen, utan som en del av Säkerhetsprövningen som görs av arbetsgivaren.

Klass 3. Nej.
Klass 2. Eventuellt. (*)
Klass 1. Ja. (*)

Men det är inte så att de automatiskt kollar register utan din vetskap. Mer troligen att du blir inplockad på personligt samtal hos SÄPO (**) eller den tilltänkta arbetsgivaren och får skriva på en fullmakt till journal om det framkommer att det kan finnas fog att undersöka ditt hälsotillstånd närmare (droger, alkohol, psykisk sjukdom). Det är då frivilligt att skriva på fullmakten, men att inte skriva på innebär att du kanske inte godkänns i säkerhetsprövningen och kan falla ifrån tjänsten av det formaliaskälet.

i säkerhetsprövning för klass 2 och klass 1 finns utrymme att ställa mycket integritetskänsliga frågor inom ramen för en Särskild Personutredning. SÄPO beskriver det utförligare här: http://www.sakerhetspolisen.se/saker...sprovning.html

framkommer det uppgifter i samband med säkerhetsprövning för klass 3 kommer du helt enkelt falla ifrån som kandidat till tjänsten (särskild personutredning görs inte).

notera att en Säkerhetsprövning inte bara görs vid nyanställning, utan också om man t.ex byter tjänst till högre klass, gifter sig eller skiljer sig (gäller klass 1 och 2), eller om det finns andra skäl att utreda saken på nytt (t.ex får alkoholproblem, blir misstänkt för brott etc).

* = antagande
** = kan även utföras av Försvarsmakten/MUST om anställningen gäller Försvarsmakten
Senast redigerad av pagamama 2014-06-24 kl. 11:52.
Citera
2017-11-06, 19:27
Medlem
JoeBidens avatar
Måste bara bumpa detta. Någon som vet ifall sjukjournal kollas och i såfall på alla klassningar? Lite snålt om info om detta, även om inlägget ovanför mig åtminstone ger ett svävande svar på den frågan.

EDIT: Alternativt, ifall de inte gör det de jure men de facto, dvs de kommer kräva att få se på den och ifall man inte samtycker så bommar man.
Citera
2017-11-06, 19:58
Medlem
HeadlessAgnews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeBiden
Måste bara bumpa detta. Någon som vet ifall sjukjournal kollas och i såfall på alla klassningar? Lite snålt om info om detta, även om inlägget ovanför mig åtminstone ger ett svävande svar på den frågan.

EDIT: Alternativt, ifall de inte gör det de jure men de facto, dvs de kommer kräva att få se på den och ifall man inte samtycker så bommar man.

Från SÄPO's hemsida:

Citat:
I 12 § säkerhetsskyddslagen framgår att med registerkontroll avses att uppgifter hämtas från ett register som omfattas av lagen (1998:620) om belastningsregister, lagen (1998:621) om misstankeregister eller lagen (2010:362) om polisens allmänna spaningsregister. Med registerkontroll avses också att uppgifter hämtas som behandlas med stöd av polisdatalagen (2010:361).

Jag kan inte se att SÄPO ens har lagstöd för att kontrollera sjukjournaler, tvivlar starkt på att det kan göras.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in