Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-11, 13:46
  #1
Medlem
forren1s avatar
Hej, jag fick inte med en säkerhetslina till min nyköpta bräda och vet inte om jag ska köpa en. Behövs en sådan? Varför ska man ha en sådan?
Citera
2012-03-11, 14:06
  #2
Medlem
zavers avatar
Om du ramlar riktigt jävla illa (så illa att du får benbrott) kan bindningarna gå sönder. Då är det viktigt att ha en backup i form av säkerhetslina. En lös snowboard farandes ner för backen i 60-70kmh kan döda.
Citera
2012-03-11, 14:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av forren1
Hej, jag fick inte med en säkerhetslina till min nyköpta bräda och vet inte om jag ska köpa en. Behövs en sådan? Varför ska man ha en sådan?


Det har aldrig någonsin rapporterats om något fall där snowboardbindningarna lossnat från skorna med en olycka som följd. Och kanske därför som SLAO tagit bort regeln om remtvång för flera år sedan.
Den finns kvar för alpinsnowboards som har slalombindningar. Men det behövs inte för vanliga snowboards.

Däremot är det många som tappat brädan när de burit den, med olyckor som följd.
Citera
2012-03-11, 14:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaver
Om du ramlar riktigt jävla illa (så illa att du får benbrott) kan bindningarna gå sönder. Då är det viktigt att ha en backup i form av säkerhetslina. En lös snowboard farandes ner för backen i 60-70kmh kan döda.

Kan du förklara hur 4st snowboardspännen ska gå sönder samtidigt, för att möjliggöra att brädan lossnar?

Jag har åkt bräda mer eller mindre sedan 80-talet.
Jag har haft sönder ett spänne en gång Och det brast när jag skulle spänna fast.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback