Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-11, 04:25
  #1
Medlem
ShaabAbuRamadas avatar
Hejsan!!

Ska försöka få bort mörk trädäcksolja för att sedan olja med Sioo. Blivit föreslagen att sopa ut en blandning av 3 dl Kausticsoda och 10L ljummet vatten. Låta verka 45 min och sedan skrubba med terasstvätt. Nu till mina frågor:

Kan poolen (liner etc) ta skada av blandningen
Kan pooldetaljer (platsrör etc) under trädäcket ta skada av dropp från drädäcket?
Finns det alternativ till metoden (tex hett vatten och grönsåpa/bakpulver)

Förslag, råd, alternativ kemilektioner mottages tacksamt!
Citera
2012-03-11, 04:55
  #2
Medlem
eddievans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShaabAbuRamada
Hejsan!!

Ska försöka få bort mörk trädäcksolja för att sedan olja med Sioo. Blivit föreslagen att sopa ut en blandning av 3 dl Kausticsoda och 10L ljummet vatten. Låta verka 45 min och sedan skrubba med terasstvätt. Nu till mina frågor:

Kan poolen (liner etc) ta skada av blandningen
Kan pooldetaljer (platsrör etc) under trädäcket ta skada av dropp från drädäcket?
Finns det alternativ till metoden (tex hett vatten och grönsåpa/bakpulver)

Förslag, råd, alternativ kemilektioner mottages tacksamt!

Hej, jag har blivit rådd att tvätta mitt teakdäck på båten med hett vatten utspädd med en "tvättpolett" som diskmaskinerna använder, sedan har jag tänkt att "impregnera" med boracol, kanske något för dig också??

Jag har inte gjort det ännu p.g.a. opraktisk väderlek så jag kan inte ge någon garanti för resultatet
Citera
2012-03-11, 05:10
  #3
Medlem
ShaabAbuRamadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eddievan
Hej, jag har blivit rådd att tvätta mitt teakdäck på båten med hett vatten utspädd med en "tvättpolett" som diskmaskinerna använder, sedan har jag tänkt att "impregnera" med boracol, kanske något för dig också??

Jag har inte gjort det ännu p.g.a. opraktisk väderlek så jag kan inte ge någon garanti för resultatet

Hmmm... Ok. Jag måste ju lyckas med att 1) lösa allt fett/olja och 2) bleka. Önskar att det fanns ett bra akternativ till Kaustiksoda så jsg inte riskar plastdelar till poolen. Kanske borde nämna att det är 300 m2 som ska bearbetas.
Citera
2012-03-11, 05:24
  #4
Medlem
eddievans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShaabAbuRamada
Hmmm... Ok. Jag måste ju lyckas med att 1) lösa allt fett/olja och 2) bleka. Önskar att det fanns ett bra akternativ till Kaustiksoda så jsg inte riskar plastdelar till poolen. Kanske borde nämna att det är 300 m2 som ska bearbetas.

Fan, bär ut hela diskmaskinen och gör ett par piruetter

Boracol ger ett litet vitaktigt utseende när det torkat in...

Kan tyvärr inte råda mer
Citera
2012-03-11, 08:13
  #5
Medlem
ShaabAbuRamadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eddievan
Fan, bär ut hela diskmaskinen och gör ett par piruetter

Boracol ger ett litet vitaktigt utseende när det torkat in...

Kan tyvärr inte råda mer

Ha ha ha, ja det vore kanske något. Får läsa på lite om Boracol då.
Citera
2012-03-11, 10:00
  #6
Medlem
ShaabAbuRamadas avatar
Kom igen nu - hjälp mig! Något alternativ till kausticsoda måste det väl ändå finnas för att lösa upp fett/olja utan att riskera plaströr och poolen? Fått reda på att det är linolja som använts.
Citera
2012-03-11, 10:19
  #7
Medlem
GalFisks avatar
PVC är iaf motståndskraftigt mot NaOH. Källa: http://catalog.gpi.net/Asset/Chemica...lity-Ver-6.pdf
Jag skulle tro att NaOH är det bästa alternativet, plaster är ofta resistenta mot syror och baser. Alternativet skulle väl vara nåt opolärt lösningsmedel, men dessa är ofta mycket aggressivare mot plaster. Inte vet jag hur effektiva dom är heller eftersom dom bare kommer att lösa upp och tunna ut oljan, medan NaOH kommer att förtvåla den så den blir vattenlöslig och kan spolas bort.
Citera
2018-03-17, 13:42
  #8
Medlem
Snälla gör inte rent trallen med kaustiksoda, det är exakt vad som används för att lösa upp ligninet som håller ihop träfibrerna i pappersbruk (sulfit).
Ta t.ex ättika och väteperoxid båda är ofarliga för både trä och pool och kommer att göra jobbet åt dig
Blöt ytan först, lägg ut blandningen vänta en kvart ta en skurborste (du behöver inte ta i) göra runt lite och spola av med mycke vatten. den sura rengöringsblandningen gör att träfibrerna stannar kvar, väteperoxiden bleker och ättikspriten avfettar.
Borakol är ett starkt gift och det ska du nog inte bada i.
Lycka till
Citera
2018-03-20, 12:53
  #9
Medlem
Per Plexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Densiobyggnadsvard
Snälla gör inte rent trallen med kaustiksoda, det är exakt vad som används för att lösa upp ligninet som håller ihop träfibrerna i pappersbruk (sulfit).
Ta t.ex ättika och väteperoxid båda är ofarliga för både trä och pool och kommer att göra jobbet åt dig
Blöt ytan först, lägg ut blandningen vänta en kvart ta en skurborste (du behöver inte ta i) göra runt lite och spola av med mycke vatten. den sura rengöringsblandningen gör att träfibrerna stannar kvar, väteperoxiden bleker och ättikspriten avfettar.
Borakol är ett starkt gift och det ska du nog inte bada i.
Lycka till

Blandning av ättika och väteperoxid är väl knappast ofarligt? Väteperoxid är ju rätt otrevligt i högre koncentrationer, och den perättiksyra som kan bildas vid blandning av ättiksyra och väteperoxid är inte heller att leka med.

Ifall blandningen bleker träet så beror det på att den bryter ner det lignin i ytan på träet som mörknat av solljuset, dvs om träet blir ljusare så är det pga av att man avlägsnar lignin.
Natriumhydroxid ger dock upphov till mer fiberresning i ytträet då det förutom att lösa upp lignin även underlättar svällning av träfibrerna.

Sulfitprocessen använder inte natriumhydroxid utan är en sur process där ligninet löses ut med hjälp av vätesulfit, det du tänker på är sulfatmassa.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback