Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-10-11, 02:26
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Efter att ha testat en handfull recept på chokladmuffins och insett att det jag kört i alla år i själva verket kommer närmast målet så är jag aningen uppgiven. Jag vill göra krispiga och sega, goda chokladmuffins. Hur svårt kan det vara?

Det här receptet testade jag senast:

http://www.kladdkakor.se/muffins

Notera bildjäveln. Sådana muffins vill jag ha. Hur gör man? Jag har försökt att läsa kommentarer för att kunna göra en bättre bedömning av receptet, men händelsevis råkar alla som kommenterat härstamma från neandertalssläktet, så det gav inte så mycket.

Hur som helst, jag körde igenom skitreceptet, men det enda jag fick var äckliga degklumpar som var så äckliga att de förmodligen inte ens dugit som lördagsgodis åt grottmänniskor med Down's syndrom som levde för 100.000 år sedan. Muffinsens var helt sladdriga och deprimerade, förmodligen över mina färdigheter vad gäller bakning. Jag slängde dom djävlarna.

Så, hur gör man? Hur får man sådana där fina muffins som är på bilden? Kan någon skriva ett utförligt recept där det beskrivs i detalj hur man ska göra? Gärna med grammått istället för volymer. Jag skulle nästan helst vilja ha en video på hela jävla bakningen, för efter alla dessa recept tror jag helt enkelt inte på vad människor säger längre. Men ok, jag kan nöja mig med en extremt utförlig beskrivning.

PS. Ja, jag har sökt här på FB. Allt är skit.

post-PS. Jag hatar fluffiga muffins. Jag vill ha sega muffins med lätt krispig yta.

Hemligheten är att precis som vid kladdkaka, utesluta bakpulvret. Men det där receptet är i sin helhet fullständigt värdelöst. För mycket socker, för lite mjöl och för lite smör i förhållande till socker och mjölmängd. Tsk tsk. SMH

För övrigt ska du ha låg ugnstemperatur och lite längre tid istället. Inga jäkla 180 grader i 12 minuter. Och absolut ingen sirap de vet inte vad de snackar om..sirap gör ingenting segare...
__________________
Senast redigerad av Akvamarin 2013-10-11 kl. 02:32.
Citera
2013-10-11, 02:55
  #14
Medlem
Tror att det är i vilken ordning du tillsätter ingredienserna som är haken.
Prova att vispa ägg och socker och därefter blanda i det smälta avsvalnade fettet.
Därefter rör du i det torra som blandats först.
Varför du ska göra så här är för att äggen suger upp allt mjölet. Mjölet har ingen mer plats
att suga upp mer vätska och fettet som tillsätts sist ger fel funktion.
Om du blandar äggen och sockret med fettet först blir slutresultatet ett helt annat.
Jag skulle inte heller vispa ägg och socker som man gör till en sockerkaka då du inte vill ha
alltför mycket luft i dessa muffins. Om du vill ha ren kladdkake-/browniekonsistens rör du bara
ihop ägg med socker tills väl blandat. sen smält smör och sist det torra.
Baktiden är också viktig. Ju längre desto torrare. Du får prova dig fram där.
Hoppas du testar och att mitt tips hjälper.
Citera
2013-10-11, 09:06
  #15
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haak0n
Annars kan du ju ta det receptet som kommit närmst och mixtra med det. Att byta ut vanligt socker mot mörkt socker borde ta dig i rätt riktning. Likaså att minska postat mjölet, kanske använda ett starkare mjöl och se till att du inte vispar in för mycket luft i smeten.

Jag har något recept med muffins som ger goda muffins, de blir 100% rätt längst upp och ut mot kanten, men jag vill att de ska bli mer så. Här är du kanske inne på rätt spår i alla fall. Kan man få ur luften på något vis? Hjälper det att låta smeten stå ett tag? Jag brukar bara försiktiga när jag vispar ihop det för att det inte ska bli luft. Mitt recept har inte heller något bakpulver. Starkare mjöl låter väldigt intressant, kan du ge några exempel? Hur kan sockret påverka fluffigheten?
Citera
2013-10-11, 16:13
  #16
Medlem
Haak0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag har något recept med muffins som ger goda muffins, de blir 100% rätt längst upp och ut mot kanten, men jag vill att de ska bli mer så. Här är du kanske inne på rätt spår i alla fall. Kan man få ur luften på något vis? Hjälper det att låta smeten stå ett tag? Jag brukar bara försiktiga när jag vispar ihop det för att det inte ska bli luft. Mitt recept har inte heller något bakpulver. Starkare mjöl låter väldigt intressant, kan du ge några exempel? Hur kan sockret påverka fluffigheten?


Nu vet jag inte hur ditt recept eller tillvägagångsätt ser ut men jag tror att det som generellt binder upp luft i smeter är ägg och fast fet som vispas på något sätt. Det fasta fettet kommer man ju lätt undan genom att använda t.ex. smält smör. Äggen därimot behövs ju så det gäller nog att vispa äggen så lite som möjligt. Om möjligt inte vispa alls utan snarare röra. Jag vet faktiskt inte om det hjälper att låta smeten stå ett tag, jag har ingen aning om hur 'hårt' den håller tag i luften.

När det kommer till mjölet så kan du ju testa använda ett mjöl som vetemjöl special som innehåller mer protein. Mer protein ger mer gluten vilket ger ett segare bröd eller segare kaka. Generellt så vill man ju inte ha kakor och muffins sega och undviker därför mjöl med mycket protein, men i det här fallet kan det vara värt ett försök.

Jag vet inte hur mycket sockret påverkar fluffigheten, men brunt socker är mer hygroskopiskt än vanligt socker och håller därför i mer vatten än vanligt socker. Det brukar ge en saftigare och lite kompaktare kaka eftersom den innehåller mer vätska.

Värt att notera är att jag bara spekulerar utifrån hur ingredienserna brukar uppföra sig. Det är möjligt att jag har helt fel, men att börja med det receptet som blivit bäst och börja modifiera det för att se hur det blir verkar vara den bästa metoden. Ugnstemperatur är också en sak man kan testa runt med. Kanske är det bättre med högre eller lägre temperatur. Kanske låg temperatur tills de har rätt konsistens innuti och sedan högre en kort stund så de blir frasiga uppepå?
Citera
2014-02-05, 12:13
  #17
Medlem
Kloges avatar
En liten bump men jag har haft samma bekymmer men inte numera!
Jag köpte en muffinsmaskin http://www.netonnet.se/art/hem-och-h...r/161362.5850/ och se,äntligen en köksapparat som levererar!

Här är mitt recept

2 ägg
2 dl socker

Vispa ihop detta förhand. Det ska inte bli en jämn smet som det blir med elvisp

100g smör
Vispa för hand

1,5dl mjöl
2 tsk vaniljsocker
0,5 tsk bakpulver
1 krm salt
4 msk kakao

Vispa ihop och lägg i formarna(behöver inte pappersformar)
Fyll nästan helt upp och sedan grädda i 8-9 minuter.
Är de för lösa när du ska ta upp den så kör en minut till.
Låt svalna
Citera
2014-02-05, 14:02
  #18
Medlem
Kloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
En liten bump men jag har haft samma bekymmer men inte numera!
Jag köpte en muffinsmaskin http://www.netonnet.se/art/hem-och-h...r/161362.5850/ och se,äntligen en köksapparat som levererar!

Här är mitt recept

2 ägg
2 dl socker
100 g smör
Vispa ihop detta förhand. Det ska inte bli en jämn smet som det blir med elvisp

1,5dl mjöl
2 tsk vaniljsocker
0,5 tsk bakpulver
1 krm salt
4 msk kakao

Vispa ihop och lägg i formarna(behöver inte pappersformar)
Fyll nästan helt upp och sedan grädda i 8-9 minuter.
Är de för lösa när du ska ta upp den så kör en minut till.
Låt svalna

Edit: Gick inte att ändra mitt inlägg
Citera
2016-01-24, 14:12
  #19
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Jag har något recept med muffins som ger goda muffins, de blir 100% rätt längst upp och ut mot kanten, men jag vill att de ska bli mer så. Här är du kanske inne på rätt spår i alla fall. Kan man få ur luften på något vis? Hjälper det att låta smeten stå ett tag? Jag brukar bara försiktiga när jag vispar ihop det för att det inte ska bli luft. Mitt recept har inte heller något bakpulver. Starkare mjöl låter väldigt intressant, kan du ge några exempel? Hur kan sockret påverka fluffigheten?

Ägg är ju bindemedlet så släng i mer ägg. När jag hade tillgång till ankägg så blev allt bakverk helt fantastiskt. Så använd mer ägg. Framförallt mer äggvita.

Inget är ju mer segt än ickefärdiggräddad maräng.

Vad du länkade till var ett standardsockerkakerecept.
Mer mjöl kommer göra dem hårdare - tänk torr bulle typ.
Mer fett kommer göra dem tyngre och stabbigare
Mer ägg segare.
Mer socker förutom sötare så - ja hårdare på ytan tänk knäck.

Experimentera, och lär dig, sånt är kul. Gör småsatser och jämför.
Lycka till i jakten på den perfekta muffinsen.
__________________
Senast redigerad av Gertrud1 2016-01-24 kl. 14:19.
Citera
2017-08-06, 19:08
  #20
Medlem
Stig-Britts avatar
För alla som undrar så lever jag numera ett tillfredsställande liv då jag funnit ett recept som ni får kalla vad ni vill (jag tror inte muffins är så beskrivande egentligen) och uppfyller mina begär:

http://www.joyofbaking.com/katharine...nbrownies.html

Skit i det där med 110g chokladknappar, släng i 150-200g så blir det nice. Låt stå i kylskåpet över natten och ät nästa dag. Fantastiskt gott.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback