Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-09, 17:57
  #1
Avstängd
Nu har http://www2.nict.go.jp/y/y223/simulation/realtime/ börjat fungera igen ifall någon vill kolla hur det dynamiska trycket på vårt magnetfält ser ut under en träff av en CME.
Även ACE är "up and running" http://solarham.com/solarwind.htm jag förstår inte varför dom sa att den var trasig?
Dom kanske menade att den var avstängd.
__________________
Senast redigerad av Kalohux 2012-03-09 kl. 18:05.
Citera
2012-03-09, 20:25
  #2
Medlem
JustBecauses avatar
Älskar ditt engagemang, keep it up!
Spännande är vad det är, kanske jag till och med får se norrsken här var jag bor snart
Citera
2012-03-09, 21:25
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JustBecause
Älskar ditt engagemang, keep it up!
Spännande är vad det är, kanske jag till och med får se norrsken här var jag bor snart
Jag har suttit och stirrat på alla grafer och lärt mig alla begrepp sedan september 2010 och jag blev bara less på att ingen i min omgivning var intresserad av att höra någonting om det - någonsin!

Så jag startade en tråd här.

Jag kommer nog att posta så fort det händer något, hoppas att jag även hittar någon mer som är lika intresserad.
Citera
2012-03-09, 21:41
  #4
Avstängd
1429 har precis producerat en "nästan" M-flare, den nådde C9.7. http://www.swpc.noaa.gov/rt_plots/xray_1m.html

En ny CME är på väg mot oss som producerades av M6 flaren igår, den beräknas nå oss 11 mars på morgonen, det kommer att förstärka eventuella stormar som är kvar från den förra CME:n.

http://solarham.com/cmewatch2.htm

Säkrast är nog att kolla http://umtof.umd.edu/pm/ på söndag morgon eftersom ACE verkar krångla.
__________________
Senast redigerad av Kalohux 2012-03-09 kl. 22:00.
Citera
2012-03-10, 18:37
  #5
Avstängd
En flare på M8.4 har precis inträffat.

Det är en associerad CME och enligt Lasco C2 så ser den ut att vara riktad mot jorden.
Den kommer mest troligt att träffa oss alltså.

Den ser ut att ha lång varaktighet, den har varat i ungefär en timme och är fortfarande på M6.

Hoppas den sticker spikrakt uppåt snart.

Är det verkligen bara jag som kan sitta och stirra på diagramet, timme efter timme, som en utvecklingsstörd som tittar på när färg torkar?
__________________
Senast redigerad av Kalohux 2012-03-10 kl. 19:22.
Citera
2012-03-10, 19:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalohux
Är det verkligen bara jag som kan sitta och stirra på diagramet, timme efter timme, som en utvecklingsstörd som tittar på när färg torkar?
Haha, ja, verkar så
Men jag är tacksam att du gör det, då slipper vi andra - du delar ju med dig av godbitarna ändå!
Citera
2012-03-10, 20:08
  #7
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalohux

Är det verkligen bara jag som kan sitta och stirra på diagramet, timme efter timme, som en utvecklingsstörd som tittar på när färg torkar?
Är man intresserad så är man

Jag tyckte det var mer intressant innan 24:an tog fart, eftersom det var ett ovanligt långt minimum.
Nu när det blir lite action så är det, av någon anledning, inte lika roligt längre. Men man dras väl till extremer så det blir väl roligt igen om den peakar över 200 vid maximum....
Citera
2012-03-10, 21:27
  #8
Medlem
KimNeilJungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalohux
Jag har suttit och stirrat på alla grafer och lärt mig alla begrepp sedan september 2010 och jag blev bara less på att ingen i min omgivning var intresserad av att höra någonting om det - någonsin!

Så jag startade en tråd här.

Jag kommer nog att posta så fort det händer något, hoppas att jag även hittar någon mer som är lika intresserad.
Du är inte ensam om intresset, även om jag inte tittar på Stereorapporterna varje dag. Solen är en fascineradne stjärna och har även fördelen av att vara ganska närbelägen.

Jag hörde på den alltid lika intressante Dr Karl, han sade att yttemperaturen på solen vid Carrington spikade på uppskattningsvis närmare 50 miljoner grader istället för normala cirka 6000 grader. Dr Karl brukar ha rätt, men det låter rätt mycket? Jag hittade ingen info om detta men kanske någon här känner till mer?
Citera
2012-03-10, 21:30
  #9
Medlem
KimNeilJungs avatar
CME/solstormar och kommande möjligheter till norrsken

Vi behöver nog en tråd för allmänna diskussioner om solen, solstormar och norrsken. Specifika händelser får gärna startas i egna trådar.

//mod
Citera
2012-03-10, 22:12
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Jag hörde på den alltid lika intressante Dr Karl, han sade att yttemperaturen på solen vid Carrington spikade på uppskattningsvis närmare 50 miljoner grader istället för normala cirka 6000 grader. Dr Karl brukar ha rätt, men det låter rätt mycket? Jag hittade ingen info om detta men kanske någon här känner till mer?
Menar du det senaste avsnittet och hur långt in i det pratar dom om det?
Det kändes lite jobbigt att lyssna igenom hela när dom började prata om att pissa på träd.

En solar flare kan bli ända upp till 20 miljoner grader (c) varm, så 50 miljoner grader vid extrema omständigheter är inte otänkbart, jag kan tänka mig att han inte menade hela coronan.

Fotosfären (ytan) är ungefär 6000 grader (c) men coronan (plasmamolnet runt fotosfären) är miljoner grader varm. Lite konstigt men så är det i alla fall.
Den teori som jag tycker verkar rimligast är att "microflares" skapar extrem hetta och dom extrema magnetfälten i coronan håller värmen fången.

Hoppas jag inte skrev något fel där.

Här är en liten ordlista ifall någon vill lära sig några begrepp.
__________________
Senast redigerad av Kalohux 2012-03-10 kl. 22:46.
Citera
2012-03-11, 00:50
  #11
Medlem
CME från långvariga M8 utbrottet träffar jorden ca 19 Swe-tid på Måndag. Bra tid!
www.spaceweather.com
Citera
2012-03-11, 07:22
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bluefoxes
CME från långvariga M8 utbrottet träffar jorden ca 19 Swe-tid på Måndag. Bra tid!
www.spaceweather.com
Enligt http://solarham.com/cmewatch2.htm så kommer första plötsliga impulsen klockan 8 på morgonen Svensk tid. Dvs om 40 minuter från nu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback