Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-06, 12:55
  #361
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DiagnosAB
Det var en intressant tolkning. Inget jag någonsin tänkt på. I min värld rörde sig ljuset så rakt och stadigt att jag tog för givet att det fanns en motor eller avfyrningsanordning någonstans.

Skenet kan mycket väl stämma. Utslockningen kan mycket väl stämma. Att hastigheten kan vara hög köper jag rakt av, men jag är fortfarande förvånad utifrån den stadiga kursen. Vilket alltså inte innebär att jag tror att du har fel
Jag har förväxlat lyktorna med flygplan just på grund av hur de kan röra sig när de kommer upp en bit (om det blåser däruppe). Om de är så pass långt borta att man inte kan urskilja detaljer är det inte lätt att se att de ändå är mycket närmare och mindre än ett flygplan.
Citera
2014-04-24, 02:44
  #362
Medlem
ieshos avatar
Jag såg en kraftigt lysande satellit passera strax norr om Arcturus ungefär kl 1:10 i natt. Kan det ha varit ISS?
Citera
2014-04-24, 06:09
  #363
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Jag såg en kraftigt lysande satellit passera strax norr om Arcturus ungefär kl 1:10 i natt. Kan det ha varit ISS?
Jag orkar inte räkna om tidszoner just nu pga intag av rekreationella substanser. Men du kan kolla själv här: http://www.isstracker.com/historical

Något säger mig att det inte var ISS du såg men lycka till och fortsätt att vara intresserad

Edit: nej tyvärr, det var inte ISS du såg.
__________________
Senast redigerad av crillecrille 2014-04-24 kl. 06:11.
Citera
2014-04-24, 12:20
  #364
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Jag orkar inte räkna om tidszoner just nu pga intag av rekreationella substanser. Men du kan kolla själv här: http://www.isstracker.com/historical

Något säger mig att det inte var ISS du såg men lycka till och fortsätt att vara intresserad

Edit: nej tyvärr, det var inte ISS du såg.
Då var det väl ett UFO?

Det for visserligen i riktning österut, men om man ser en starkt lysande punkt utan stroboskop och utan positionsljus flyga i motsatt riktning, har man sett något mycket annorlunda då?
__________________
Senast redigerad av iesho 2014-04-24 kl. 12:39.
Citera
2014-04-24, 15:28
  #365
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Då var det väl ett UFO?

Det for visserligen i riktning österut, men om man ser en starkt lysande punkt utan stroboskop och utan positionsljus flyga i motsatt riktning, har man sett något mycket annorlunda då?

Vad jag sett är alla satelliter uppskjutna mot öster, så om man ser något som rör sig mot väster är det antagligen ett UFO.
Citera
2014-05-04, 22:38
  #366
Medlem
pok?s avatar
Såg något konstigt när jag var ute och gick för några minuter sen.

Först när jag precis hade gått kollade jag uppåt och såg något med ungefär lika stor magnitud som jupiter; den rörde sig mitt uppe på himlen mot norr, och avtog i magnutud tills jag inte såg den längre. Tänkte att det var en satilit-flare, och gick vidare. Kanske 5 minuter senare såg jag ett objekt som rörde sig åt vänster mellan mars och spica, nu med ungefär samma magnitud som procyon. Den gick runt hela skärmhimlen och försvann bakom deneb, på kanske 30 sekunder, sen såg jag den inte mer. Sateliter ser väl inte ut att röra sig runt himlen sådär?

Någon annan som såg samma sak?
Citera
2014-05-04, 23:56
  #367
Medlem
Glisseurs avatar
Hösten 2011 befann jag mig i gjøvik, Norge, utr på vischan. Himlen var stjärnklar då det inte var mycket belysning från byn. Plötsligt lyses hela himlen upp av ett starkt ljus. Jag rusar mot fönstret och ser ett klot glida över himlen för att sedan försvinna bakom horisonten. Antar att detta va ett asteroidnedslag? Är det någon av er som har info om denna händelse, allt ifrån en video till en artikel? Hittar dessvärre inte mycket om det på internet, vilket förvånar mig för det var utan tvekan det sjukaste jag sett.
Citera
2014-05-05, 16:38
  #368
Medlem
Polarlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glisseur
Hösten 2011 befann jag mig i gjøvik, Norge, utr på vischan. Himlen var stjärnklar då det inte var mycket belysning från byn. Plötsligt lyses hela himlen upp av ett starkt ljus. Jag rusar mot fönstret och ser ett klot glida över himlen för att sedan försvinna bakom horisonten. Antar att detta va ett asteroidnedslag? Är det någon av er som har info om denna händelse, allt ifrån en video till en artikel? Hittar dessvärre inte mycket om det på internet, vilket förvånar mig för det var utan tvekan det sjukaste jag sett.

Kan det vara det här?
19 oktober 2011, var en stor snackis och syntes även i Sverige. Även jag beskådade det!
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/m...en/a/10014999/
Citera
2014-05-05, 18:09
  #369
Medlem
Glisseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polarlight
Kan det vara det här?
19 oktober 2011, var en stor snackis och syntes även i Sverige. Även jag beskådade det!
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/m...en/a/10014999/
Med största sannolikhet! Beskrivningen i artikeln stämmer in med min egna erfarenhet. Riktigt häftigt, ljuset var så kraftigt att det var som att titta ut mitt på ljusa dagen. Någon dokumentation var det inte på tal om då det varade i 3-4 sekunder.

EDIT:
http://www.adressa.no/nyheter/innenr...cle1712607.ece
Här är en bild på fenomenet! Jag tycker dock att den inte speglar verkligheten särskilt bra då klotet var betydligt större och utstrålade mer ljus.
__________________
Senast redigerad av Glisseur 2014-05-05 kl. 18:14.
Citera
2014-05-06, 20:02
  #370
Medlem
timtaxis avatar
Förra veckan jag gick jag hem från jobbet och fick syn på en märklig sak på himlen. Tittade mot norr och såg en ljus prick åka upp från horisonten i jämn takt, först trodde jag att det var en satellit. Saken är det att den stannade och blinka i grönt och rött, så jag antog att det var en helikopter men när den kom närmre gjorde den inte ifrån sig något ljud. Den åkte västerut rakt ovanför mig och stannade åter igen och blinkade. Den lyste starkt och åkte fort, helikopter eller flygplan var det inte.

Nån ide?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback