Flashback bygger pepparkakshus!
2012-03-10, 17:28
Medlem
SpeedinBacks avatar
Hej.
Jag är trummis och mitt band ska börja köra med backtracks när vi lirar live.
Vi har standarduppsättning 2 gitarrer, bas och trummor men vi vill utveckla detta.

Vissa har tipsat om Rolands SPD-SX pad.

Men jag förstår inte hur man ska synka det med metronomen osv.

Om du är med i ett band som använder backtracks, kan du inte förklara lite för mig hur ni sköter detta?

MVH André
Citera
2012-03-10, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpeedinBack
Hej.
Jag är trummis och mitt band ska börja köra med backtracks när vi lirar live.
Vi har standarduppsättning 2 gitarrer, bas och trummor men vi vill utveckla detta.

Vissa har tipsat om Rolands SPD-SX pad.

Men jag förstår inte hur man ska synka det med metronomen osv.

Om du är med i ett band som använder backtracks, kan du inte förklara lite för mig hur ni sköter detta?

MVH André
Hade du tänkt dig ett backingtrack eller en pad från vilken du sätter igång samples?
Citera
2012-03-10, 20:37
Medlem
Ett sätt om man har liten budget och inte vill krångla till det:

Gör ett backtrack där du har panorerat musiken 100% till vänster och klicket 100% till höger. Lägg sedan in det på valfri mp3 spelare eller telefon. Skicka höger och vänster från mp3spelaren till två separata kanaler på mixerbordet. Den kanalen där backtracket ligger kör ni ut i PAt medans den kanalen med klicket skickas tillbaka till trummisens medhörning som bör bestå av ett par hörlurar.

Enda nackdelen är att backtracket blir i mono, men det spelar inte så stor roll eftersom man inte mixar med så stor stereobredd live ialla fall.
Citera
2012-03-14, 05:46
Medlem
Jonny666s avatar
Jag kör fortfarande med en gammal DJ cd spelare där låtarna är inspelade med klick och samplingarna, kanske inte bäst men funkar bra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in