Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-03-10, 16:10
  #1
Medlem
klockan123s avatar
God eftermiddag!
Jag har haft ett stort problem med min boxer under en längre tid, och nu när slutspelet i hockey drar igång tycker jag det är dags att ta tag i skiten.

Problemet är alltså att i princip alla kanaler laggar utom SVT:s kanaler, kanal 6, TV4 samt TV3, den senaste tiden har dock även TV3 börjat lagga lite, men den fungerar fortfarande. Det är många kanaler jag har som ska fungera och jag kan inte nämna alla, men för att ni ska få en liten uppfattning så ger jag några exempel; TV4-kanalerna, TV8, Kanal 5, Nickelodeon ( ), Kanal 9 osv. osv. osv.

När jag ska titta på dessa kanaler fungerar det ibland lite, fram till det blir stora rörelser på skärmen, då laggar det till och blir en massa fyrkanter, ljudet laggar också i takt med lagget i bilden.

Allting fungerade felfritt för något/några år sedan, men jag skulle göra en kanalsökning en gång för det hade kommit en ny kanal som jag skulle få, då blev kanalerna placerade på jäääättekonstiga nummer och nästan ingen av dem fungerade. Ska tilläggas att boxern är mycket gammal (cirka 8-10 år) och det kan mycket väl vara den det är fel på. Den är inkopplad till en antenn på taket, så det kan ju också vara där problemet ligger. Jag bor långt ute på landet och jag kan anta att det också har ett finger med i spelet.

Kan ingenting om det här och jag antar att det är därför jag kommer till flashback och frågar. Om någon vet någonting om vad det kan vara så snälla skriv! Jag har gång på gång testat med att göra nya kanalsökningar men det fungerar inte. Säg till om det är någon inställning jag bör kolla upp.


Edit: Boxern är av märket Sagem och på boxern står det "Digital terrestrial receiver iTD 4410. Kortet är av märket boxer och det står Viaccess (minns inte stavningen på det).
__________________
Senast redigerad av klockan123 2012-03-10 kl. 16:17.
Citera
2012-03-10, 17:16
  #2
Avstängd
byt din antennkabel till en skärmad så är problemet löst
Citera
2012-03-10, 17:47
  #3
Medlem
hataallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSuperDude
byt din antennkabel till en skärmad så är problemet löst

Behöver verkligen inte vara det som är problemet.
Låter som att du har för låg signal. kan bero på många saker. det enklaste är att ta dit en tekniker som kan mäta sig fram till vad som är problemet.
Citera
2012-03-10, 18:06
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hataalla
Behöver verkligen inte vara det som är problemet.
Låter som att du har för låg signal. kan bero på många saker. det enklaste är att ta dit en tekniker som kan mäta sig fram till vad som är problemet.
Det är inte lättare att ta och byta antennkabel då?
Citera
2012-03-10, 18:17
  #5
Medlem
hataallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSuperDude
Det är inte lättare att ta och byta antennkabel då?
För att det kanske är onödigt? varför lägga pengar på att byta delar när man inte vet vad felet är? om det nu inte är det som är felet så har han ju kastat pengarna i sjön. kan lika gärna vara antennen det är fel på, det kan behövas en förstärkare osv osv. finns väldigt många möjliga orsaker.

Till ts:
Ring till boxer. Berätta om dina problem, och överdriv helst. be om en besiktningscheck. Då står boxer för att det kommer ut en tekniker till dig och säger vad problemet är.
Citera
2012-03-10, 18:29
  #6
Medlem
klockan123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hataalla
För att det kanske är onödigt? varför lägga pengar på att byta delar när man inte vet vad felet är? om det nu inte är det som är felet så har han ju kastat pengarna i sjön. kan lika gärna vara antennen det är fel på, det kan behövas en förstärkare osv osv. finns väldigt många möjliga orsaker.

Till ts:
Ring till boxer. Berätta om dina problem, och överdriv helst. be om en besiktningscheck. Då står boxer för att det kommer ut en tekniker till dig och säger vad problemet är.
Tack så jättemycket! Ska försöka fixa det så fort som möjligt, om problemet kvarstår så skriver jag väl här igen. Du vet inte om det går att kolla någonting själv? Till exempel kan jag kolla själv om jag har för låg signal, eller om jag behöver byta antennsladd?
Citera
2012-03-10, 18:39
  #7
Medlem
hataallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klockan123
Tack så jättemycket! Ska försöka fixa det så fort som möjligt, om problemet kvarstår så skriver jag väl här igen. Du vet inte om det går att kolla någonting själv? Till exempel kan jag kolla själv om jag har för låg signal, eller om jag behöver byta antennsladd?

I boxen finns det antagligen en signalmätare. Dock så brukar de inte vara så exakta så vad den säger ska man ta med en nypa salt. Du kan ju kika på sladden om den är trasig. har den spruckit någonstans? är det en lång kabel? för isf kan det hjälpa med en bättre kabel.
Citera
2012-03-10, 18:44
  #8
Medlem
klockan123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hataalla
I boxen finns det antagligen en signalmätare. Dock så brukar de inte vara så exakta så vad den säger ska man ta med en nypa salt. Du kan ju kika på sladden om den är trasig. har den spruckit någonstans? är det en lång kabel? för isf kan det hjälpa med en bättre kabel.
Lyckas inte finna var man ska kunna använda mätaren, har gått in på menyn och kollat under alla punkter men jag kan inte hitta det!

Sladden är väl relativt lång men den ser i alla fall hel och fin ut, men jag har inte tittat på hela. Den är ju ännu äldre än själva boxen så jag kan verkligen tänka mig att det kan vara något fel på den. Men som sagt, hittar jag inte det ställe där man kan mäta signalen så ringer jag väl Boxer på måndag.
Citera
2012-03-10, 21:34
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hataalla
För att det kanske är onödigt? varför lägga pengar på att byta delar när man inte vet vad felet är? om det nu inte är det som är felet så har han ju kastat pengarna i sjön. kan lika gärna vara antennen det är fel på, det kan behövas en förstärkare osv osv. finns väldigt många möjliga orsaker.

Till ts:
Ring till boxer. Berätta om dina problem, och överdriv helst. be om en besiktningscheck. Då står boxer för att det kommer ut en tekniker till dig och säger vad problemet är.
TS lyssna inte på detta äkta stolpskott, byt antennkabel
Citera
2012-03-10, 22:17
  #10
Medlem
Kabeltattarens avatar
Om det fungerar så länge det är stillbild eller i princip stillbild (tänk bild från studion på nyheterna på TV4 tex) men inte så fort det rör sig lite mer i bilden (actionfilm med snabba klipp, ishockey eller liknande) så är det inte fel på antennsladden utan då ligger felet i någon av dina hårdvaror, troligtvis boxen.

Det är dessutom enkelt att kontrollera, bara att låna en box som du vet fungerar av någon du känner och prova med den.
Citera
2012-03-11, 00:13
  #11
Medlem
klockan123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeltattaren
Om det fungerar så länge det är stillbild eller i princip stillbild (tänk bild från studion på nyheterna på TV4 tex) men inte så fort det rör sig lite mer i bilden (actionfilm med snabba klipp, ishockey eller liknande) så är det inte fel på antennsladden utan då ligger felet i någon av dina hårdvaror, troligtvis boxen.

Det är dessutom enkelt att kontrollera, bara att låna en box som du vet fungerar av någon du känner och prova med den.
Det du säger stämmer ganska bra in på hur det laggar för mig. Stillbilder fungerar, men rör det sig fungerar det inte. Dock är det en hel del värre än du beskriver det, det krävs inte mycket alls för att det ska börja lagga, behöver inte vara action eller sport eller någonting för att det ska lagga, om man kollar på nyheter och nyhetsankaret gestikulerar med händerna till exempel så börjar det oftast lagga.

Vet inte hur kunnig killen ovanför dig är, men hans användarnamn gör att jag inte litar till fullo på honom.

Far min är helt säker på att det är antennen det är fel på och inget annat, han tror att den antingen behöver riktas om eller att det kommit in vatten i den. ( ?)


Edit: Känns som att det är svårt att ge en tillräckligt klar bild av det hela på flashback för att det ska gå att lösa det, får kanske fixa hit någon elektriker eller något.


Edit 2: Såg inte förrän nu att du sa att man kunde testa med en annan box, det ska jag göra först.
__________________
Senast redigerad av klockan123 2012-03-11 kl. 00:16.
Citera
2012-03-11, 08:33
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av klockan123
Det du säger stämmer ganska bra in på hur det laggar för mig. Stillbilder fungerar, men rör det sig fungerar det inte. Dock är det en hel del värre än du beskriver det, det krävs inte mycket alls för att det ska börja lagga, behöver inte vara action eller sport eller någonting för att det ska lagga, om man kollar på nyheter och nyhetsankaret gestikulerar med händerna till exempel så börjar det oftast lagga.

Vet inte hur kunnig killen ovanför dig är, men hans användarnamn gör att jag inte litar till fullo på honom.

Far min är helt säker på att det är antennen det är fel på och inget annat, han tror att den antingen behöver riktas om eller att det kommit in vatten i den. ( ?)


Edit: Känns som att det är svårt att ge en tillräckligt klar bild av det hela på flashback för att det ska gå att lösa det, får kanske fixa hit någon elektriker eller något.


Edit 2: Såg inte förrän nu att du sa att man kunde testa med en annan box, det ska jag göra först.


Det är alltså enklare prova med annan box än annan antennkabel?
Men skit i mina tips då!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback