Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2012-08-22, 18:48
  #25
Medlem
bunjackens avatar
rökning är helt klart farligt tror inget annat men för vissa lär det vara farligare.

passiv rökning är också farligt men hur det är jämnfört med att röka vet jag inte vissa säger att det är värre men det tror jag inte.

visst finns det rökare som blir gamla men ett stort gäng stryker med när de är mellan 40 och 60.

känner en som var 43 eller 44 han fick hjärtattack och var rökare så troligen var det ett samband som låg bakom.

det roliga med det var att på samma jobb var en man 60+ som rökt troligen sen tonåren han lever och verkar må bra varför dog inte han före om han rökt lika mycket eller mer ?
Citera
2012-08-22, 19:20
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
rökning är helt klart farligt tror inget annat men för vissa lär det vara farligare.

passiv rökning är också farligt men hur det är jämnfört med att röka vet jag inte vissa säger att det är värre men det tror jag inte.

visst finns det rökare som blir gamla men ett stort gäng stryker med när de är mellan 40 och 60.

känner en som var 43 eller 44 han fick hjärtattack och var rökare så troligen var det ett samband som låg bakom.

det roliga med det var att på samma jobb var en man 60+ som rökt troligen sen tonåren han lever och verkar må bra varför dog inte han före om han rökt lika mycket eller mer ?

Cigaretter påverkar alla människor olika. De som har bra gener, immunförsvar, välmående, matvanor och motionsvanor drabbas troligtvis inte så mycket av rökning som övriga. En annan faktor är hur mycket man röker och det kan skilja sig från 3 cigaretter till 2 paket och i vissa fall mer. Om jag inte minns fel så var världens äldsta kvinna en rökare och det väcker ju en hel del uppmärksamhet. I lagom mängd i samband med en bra livsstil skulle jag vilja säga är ett ganska säkert kort om man nu måste röka.
Citera
2012-08-22, 20:35
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daddyshome
Cigaretter påverkar alla människor olika. De som har bra gener, immunförsvar, välmående, matvanor och motionsvanor drabbas troligtvis inte så mycket av rökning som övriga. En annan faktor är hur mycket man röker och det kan skilja sig från 3 cigaretter till 2 paket och i vissa fall mer. Om jag inte minns fel så var världens äldsta kvinna en rökare och det väcker ju en hel del uppmärksamhet. I lagom mängd i samband med en bra livsstil skulle jag vilja säga är ett ganska säkert kort om man nu måste röka.
Ja hon rökte och åt flera kilo choklad i veckan, blev 122 år. Tror det är över hälften på topp 10 listan som var rökare.
Citera
2012-08-24, 07:23
  #28
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daddyshome
Cigaretter påverkar alla människor olika. De som har bra gener, immunförsvar, välmående, matvanor och motionsvanor drabbas troligtvis inte så mycket av rökning som övriga. En annan faktor är hur mycket man röker och det kan skilja sig från 3 cigaretter till 2 paket och i vissa fall mer. Om jag inte minns fel så var världens äldsta kvinna en rökare och det väcker ju en hel del uppmärksamhet. I lagom mängd i samband med en bra livsstil skulle jag vilja säga är ett ganska säkert kort om man nu måste röka.

Du har fullständigt rätt. Jag håller med dig helt.

Människor är olika och lever olika.
Felet många gör är att tolka alla som ett medelvärde.
Men verkligheten är att nästan ingen är medelvärdet på flera parametrar.
Hur något påverkar en, kanske inte alls gäller andra.
Ett exempel är att rökning är mycket farligare för de som utsatts för mycket asbest, det är även en kombinationseffekt. Men farlig även för ickerökare.
En tabell finns på:
http://forumbilder.se/Templates/Pages/Showcase.aspx?iid=ab201035554AM2112&tag=Tobak%20vi rus%20radon

Ytterligare problem:
Rökare och ickerökare skiljer sig åt i medeltal på många viktiga faktorer, vilket leder till värdelös riskfaktor. Riskfaktorn blir en effekt av många risker. (Stress, asbest, vitaminer mm).

Christer
Citera
2012-08-24, 07:49
  #29
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Ja hon rökte och åt flera kilo choklad i veckan, blev 122 år. Tror det är över hälften på topp 10 listan som var rökare.

Jag tycker det var mycket roligt att hon blev 122 år.


Citat:
"AI was at the 121st birthday party of Madame Jeanne Calment, officially the oldest person who has ever lived."
....
"The answer comes as a shock. It turns out that she was a gourmet who liked alcohol, cigarettes, chocolates and sweets. As well as her sweet tooth, she was fond of cheap red wine, fois gras and a rich local stew.

When she reached the age of 117, doctors advised her to give up drinking port and they tried to stop her smoking. Somehow she managed to fool them and was caught by a photographer puffing away on a cigarette the following year. "
http://www.dailymail.co.uk/femail/ar...ong-life.html#

Jag tror hon smygrökte efter 117 år, åt ca 1 kg choklad/vecka, samt vin.

Nån som vet mer om vin olivolja mm?
Var det två glas billigt portvin/dag? eller vanligt vin?
Hur var det med olivolja?
Jag vet inte om jag fattade rätt.
Vad är fois gras?

Världshistoriens äldsta man och näst äldsta man rökte också.
Shigechiyo Izumi, 120 och nykteristen Christian Mortensen (cigarr).

Jag tror att det krävs tre oberoende bevis-kedjor här?
De finns de som sägs vara äldre, men bevisen duger inte.

Christer
__________________
Senast redigerad av ChristerN 2012-08-24 kl. 07:54. Anledning: rättelse
Citera
2012-08-24, 14:32
  #30
Medlem
Porthoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristerN
Du har fullständigt rätt. Jag håller med dig helt.

Människor är olika och lever olika.
Felet många gör är att tolka alla som ett medelvärde.
Men verkligheten är att nästan ingen är medelvärdet på flera parametrar.
Hur något påverkar en, kanske inte alls gäller andra.
Ett exempel är att rökning är mycket farligare för de som utsatts för mycket asbest, det är även en kombinationseffekt. Men farlig även för ickerökare.
En tabell finns på:
http://forumbilder.se/Templates/Pages/Showcase.aspx?iid=ab201035554AM2112&tag=Tobak%20vi rus%20radon

Ytterligare problem:
Rökare och ickerökare skiljer sig åt i medeltal på många viktiga faktorer, vilket leder till värdelös riskfaktor. Riskfaktorn blir en effekt av många risker. (Stress, asbest, vitaminer mm).

Christer

Jag håller med om det mesta, men problemet är väl att du aldrig i förväg kan tala om vem som kan röka hela livet utan större eller mindre komplikationer och vem som får lungcancer vid 40 års ålder?
Citera
2012-08-25, 23:41
  #31
Medlem
0ldMans avatar
Jag tror risken med rökning är kraftigt överdriven. Många som röker lever ohälsosamma liv i övrigt te x dricker mycket alkohol, överviktiga och stillasittande. Forskare skyller sen den tidiga döden på cigaretter när är det troligtvis var en kombination av alla saker.
Citera
2012-08-26, 05:10
  #32
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porthos
Jag håller med om det mesta, men problemet är väl att du aldrig i förväg kan tala om vem som kan röka hela livet utan större eller mindre komplikationer och vem som får lungcancer vid 40 års ålder?


Du har rätt.
Vetenskapen kan inte nu säga hur farligt det är för olika individer.
De kan bara beräkna riskfaktorn med konfidensintervall (feluppskattning) för medeltal, inte olika individer. Sedan är denna riskfaktor säkert en effekt av många risker.

Men tabellen på asbest (länk tidigare) delar upp även rökarna i två grupper, så detta är en ett framsteg.

Det som vore intressant är att räkna ut riskfaktorn för de rökare som inte utsatts för asbest, har normala koncentrationer av essentiella ämnen i blodet, hygglig ekonomi, inte stressar, inte har cancer-virus, äter vissa saker måttligt (Olivolja, vin mm).
Om en statistiker har tillgång till ett register, så kan denne på några minuter räkna fram risken.
Men egentligen är det livslängden som är intressant.
Riskfaktorn för gruppen rökare med hygglig ekonomi och lite stressade, borde vara lätt.
Men media, politiker, folkhälsoinstitutet, journalister mm vill inte höra sådant.
(För urfascismen är sanningen redan bestämd).
Det är även tänkbart att rökare kan behöva något mer av vitaminer mm än ickerökare i medeltal. (kanske storrökare behöver mer B12 mm?).

Christer
__________________
Senast redigerad av ChristerN 2012-08-26 kl. 05:11. Anledning: rättelse
Citera
2012-08-26, 05:28
  #33
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Jag tror risken med rökning är kraftigt överdriven. Många som röker lever ohälsosamma liv i övrigt te x dricker mycket alkohol, överviktiga och stillasittande. Forskare skyller sen den tidiga döden på cigaretter när är det troligtvis var en kombination av alla saker.

Härligt, du har sunt förnuft.

Jag önskar att media och politiker också haft sunt förnuft och förstått problemen med orsakskomplex.

Christer
Citera
2012-08-26, 05:39
  #34
Avstängd
Tobak (nikotin) är en lika beroendeframkallade drog som heroin och dödar årligen miljontals och återigen miljontals människor världen runt. Tobak är den drog som skördar (har skördat) flest människoliv på denna planet genom alla tider, samtidigt som det är en miljardindustri som regeringen tittar på med leende ögon då de också tjänar en massa pengar på det. Att folk dör som flugor spelar ingen roll, bara de får sina pengar. Hoppas ingen fortfarande tror att narkotikalagar har något att göra med folkets hälsa, det handlar bara om pengar.
__________________
Senast redigerad av Takayuki 2012-08-26 kl. 05:54.
Citera
2012-08-26, 13:09
  #35
Medlem
Porthoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takayuki
Tobak (nikotin) är en lika beroendeframkallade drog som heroin och dödar årligen miljontals och återigen miljontals människor världen runt. Tobak är den drog som skördar (har skördat) flest människoliv på denna planet genom alla tider, samtidigt som det är en miljardindustri som regeringen tittar på med leende ögon då de också tjänar en massa pengar på det. Att folk dör som flugor spelar ingen roll, bara de får sina pengar. Hoppas ingen fortfarande tror att narkotikalagar har något att göra med folkets hälsa, det handlar bara om pengar.

Fast nu överdriver du allt lite, eller? Om du slumpvis väljer ut 100 heroinister och 100 rökare, så kan jag lova dig att allmäntillståndet hos heroinisterna kommer vara betydligt sämre efter, låt oss säga 5 år, än hos rökarna.
Citera
2012-08-27, 22:16
  #36
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takayuki
Tobak (nikotin) är en lika beroendeframkallade drog som heroin och dödar årligen miljontals och återigen miljontals människor världen runt. Tobak är den drog som skördar (har skördat) flest människoliv på denna planet genom alla tider, samtidigt som det är en miljardindustri som regeringen tittar på med leende ögon då de också tjänar en massa pengar på det. Att folk dör som flugor spelar ingen roll, bara de får sina pengar. Hoppas ingen fortfarande tror att narkotikalagar har något att göra med folkets hälsa, det handlar bara om pengar.

Om du tänker efter, tror du verkligen på det?
Vi är mer beroende av vatten än av nikotin, därför om vi inte får vatten, så dör vi.
Beroendet blir problem då någon pressar pengar av en, t.ex. via tobaksskatter.

Du kan själv kontrollera och analysera siffror från WHO.
Hela världen kan kolla siffrorna själva.
Här är ett register på livslängd och tobaksbruk:
http://www.who.int/entity/gho/databa...2010_Part2.xls
eller ladda ned "xls, 812kb" filen på:
http://www.who.int/whosis/whostat/2010/en/index.html

Här är en analys:

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=b92201020436P9464
Ytterligare en med TBC:

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=990201170716A5190

Livslängden är längre där många röker.
OBS: enbart epidemiologi bevisar inget säkert, men det ser ut som att om rökningen ökar från 0% till 100%, så skulle män leva 16 år längre.
Obs detta bevisar inget säkert.
Men om rökning vore så farligt som sägs, då borde resultatet blivit motsatt.
(Här finns inte problemet med riskfaktor som består av många risker, men det finns andra typer av problem.)

Christer
__________________
Senast redigerad av ChristerN 2012-08-27 kl. 22:22. Anledning: rättelse
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback