Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-10, 22:14
  #13
Medlem
Avva66s avatar
Det är väldigt individuellt, vissa blir sjuka snabbt medan andra aldrig
blir det. Sen är propagandan helt vinklad, liksom droger.

Men givetvis så är det dumt att röka, även om det är väldigt avkopplande också.
Jag bränner ett paket i veckan, och anser att det inte skadar mej.
Citera
2012-03-11, 05:31
  #14
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Conservative
Rubriken kanske låter lite larvig, men frågan är som sagt: Hur farligt anser ni att (cigg)rökning är? För ibland tycker jag att anti-rökpropagandan överdriver lite väl mycket.

Vissa menar ett nån enstaka cigg om dagen leder till en säker död efter några år. Trams?

En man jag känner levde tills han var 95, och han hade rökt som en skorsten hela sitt liv. Handlar det då om bra/dåliga gener?


Du har sunt förnuft.
Det med att en cigg förkortar livet 0.5 dagar, borde gjort att jag dog för ca 400 år sedan.
Bara för att jävlas med antirökarna skall jag försöka bli enormt gammal.


Vetenskapen vet inte hur farligt rökning är.
Epidemiologin har ganska starka bevis för att rökare och ickerökare är olika på många viktiga faktorer.
Slutsats: Det saknas vetenskapligt acceptabel kontrollgrupp, därför är tusentals beräknade riskfaktorer värdelösa. Riskfaktorerna är en effekt av många risker.

Den forskning makten visar upp är värdelös skräckpropaganda och humbug.
Tyvärr tror många på att folkhälsoinstitutet mfl. vet bäst.

Detta bör ses i kombination med motstridig information och forskning. Men troligen gömmer de undan icke önskvärd information.

Egentligen är det självklart att det är ett orsakskomplex, som de inte klarar av att analysera.
Det är oerhört svårt. Det går inte göra randomiserad dubbelblindtest för rökning och livslängnd.
De krävs flerdimensionell analys på många variabler för att närma sig sanningen. Säkerligen finns det ingen som har värden på alla faktorerna.
En skissad tabell visar problemet:
http://forumbilder.se/Templates/Pages/Showcase.aspx?iid=ab201035554AM2112&tag=Tobak%20vi rus%20radon
En fundering på tabellen bör göra att man förstår problemet i vetenskapen, vilket är intellektuellt stimulerande.

Hälsofascismen struntar i vetenskapliga problem och tror de redan vet sanningen, de tillverkar falska "sanningar". De låtsas som om propagandan bygger på vetenskap, men som är humbug.

Min uppfattning överensstämmer bra med motstridig information.
T.ex.
Världshistoriens äldsta kvinna och man rökte. (OBS bevisar inget om andra).
http://www.dailymail.co.uk/femail/ar...ong-life.html#
"En amerikansk geriatriker upptäckte att 30 procent av de 100-åringar han studerade hade rökt i minst 40 år. Men, som sagt, det är inte hälsosamt."
http://www.expressen.se/ledare/marte...jakt-pa-rokare

Kontrollerade experiment har överlägsen bevisstyrka relativt enbart epidemiologisk analys.
Rökande guldhamster lever längre än ickerökarna, obs fetman. (Djur kan skilja sig från människor).
http://farm4.static.flickr.com/3196/...3370ab6f_o.jpg

Det kan tänkas resultatet blir annorlunda under svält-mat och vitaminbrist mm.
Mängder med urgamla rökare:
http://www.forces.org/evidence/hamil...her/oldest.htm

Man skyller ca 100 sjukdomar på rökning, men mitt sunda förnuft säger att det måste vara falskt.
Det kan vara komplicerat, där asbest, mediciner mm ger kombinationseffekter och att essentiella ämnen och antimutagena ämnen skyddar en del rökare.

Man kan hitta massor av information och vetenskapliga referenser som strider mot hälsofascismens propaganda på:Scientific Evidence Portal
http://www.forces.org/Scientific_Portal/

Jag vet säkert att ingen vet säkert.

Det kan tänkas att antimutagena ämnen i kryddor mm, antivirala ämnen, lagom med essentiella ämnen kan skydda och göra rökning ofarlig.

Christer
Citera
2012-03-11, 12:24
  #15
Medlem
Avva66s avatar
Fler människor dör av rök från eld än från tobaksrökning,
nåt att tänka på.
Citera
2012-03-13, 10:11
  #16
Medlem
LightClouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gizmo82
Varför röker man!?
Det luktar as när man går förbi en rökare. Röker man i en lägenhet så kommer röken in till grannen och förpestar honom/henne.
Ska du börja så flytta ut i skogen så du inte förpestar någon annans liv.
Jag vill inte andas rök!!!!!

Men det kanske är kul att lukta askkopp?

Du har inte funderat på att det finns personer som faktiskt gillar lukten av tobaksrök?

Fundera på den frågan och börja reflektera över varför folk röker.
Citera
2012-08-01, 23:01
  #17
Medlem
Fluffass avatar
Gör en liten bump.

Utvändigt så ser man ju direkt om någon är rökare eller inte.
Invändigt så kan man ju bara höra om någon är rökare, Dem har ju ofta en whiskyröst.
annars så ser man ju inte invändigt hur cigg påverkar kroppen.

Men grått hår,
glanslöst tunnt hår
Blämmor prickar och fräknar lite varstans,
Flammig hud
rynkor
missfärgade tänder
gluggar mellan tänder pga att tandköttet drar sig tillbaka
"kattrumpa" dvs mycket spruckna läppar eller skåror/rynkor
naglar som ser illa ut
hängig hud och slappa muskler

Kan något utav dessa grejer bli utav rökning?

Såg en tjej idag som såg ut att vara typ 50 år, såg typ sjuk ut i ansiktet. Hon vara bara 28 men röka det gjorde hon.

Vill rökare se illa å sletna ut vid 30????
Citera
2012-08-02, 01:31
  #18
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fluffas
Gör en liten bump.

Utvändigt så ser man ju direkt om någon är rökare eller inte.
Invändigt så kan man ju bara höra om någon är rökare, Dem har ju ofta en whiskyröst.
annars så ser man ju inte invändigt hur cigg påverkar kroppen.

Men grått hår,
glanslöst tunnt hår
Blämmor prickar och fräknar lite varstans,
Flammig hud
rynkor
missfärgade tänder
gluggar mellan tänder pga att tandköttet drar sig tillbaka
"kattrumpa" dvs mycket spruckna läppar eller skåror/rynkor
naglar som ser illa ut
hängig hud och slappa muskler

Kan något utav dessa grejer bli utav rökning?

Såg en tjej idag som såg ut att vara typ 50 år, såg typ sjuk ut i ansiktet. Hon vara bara 28 men röka det gjorde hon.

Vill rökare se illa å sletna ut vid 30????

Här är en video på 1 min, som visar en 100-årig rökare med grått hår, men huden ser bra ut.
http://www.youtube.com/watch?v=BXbXWUSyVYQ&feature

Det krävs forskning, för att det inte skall bli önskningar och tro.
Epidemiologin kan visa signifikanta skillnader mellan grupper, men kan inte ensamt bevisa vad som orsakar vad, eller om det är annan faktor.

Det vetenskapen vet säkert är att riskfaktorn för rökning är en effekt av många risker. Men hälsofascismen vantolkar vetenskapen.

En rimlig hypotes är att riskundvikandebeteendet är lägre hos medeltalet av rökare, jmf. med ickerökare. Detta kan inverka på många faktorer, som kan vara en orsak till nått.

Forskning har visat att rökare i medeltal har mindre A-vitamin mm i blodet.
A-vitamin behövs för hud, slemhinnor, körtelcellers funktion i hud mm, enzymer i tårar, för att bygga upp stora proteiner. (flimmerhår??).
A och D-vitamin konkurrerar, så man bör inte äta jättedoser av dessa. Båda är antimutagena och kan motverka cancer. (påverkar celldelnings-stopp ("cell-arrest") och apoptosis (cellsjälvmord).
Man kan ha allvarlig brist på A-vitamin, även om man inte är nattblind. (Nattblindhet är ytterst extrem brist)). Halveringstiden för A-vitamin i levern kan vara ca 1 år. (varierar säkert).

A-vitamin är viktig även för huden. Men många essentiella ämnen kan påverka huden.

Ingen vet hur farligt det är med rökning, då man får tillräckligt med essentiella ämnen och inte utsätts för mer risker än ickerökare, (om vi bortser från rökningen).

Christer
__________________
Senast redigerad av ChristerN 2012-08-02 kl. 01:47. Anledning: rättelse
Citera
2012-08-02, 12:02
  #19
Medlem
02-02-2012s avatar
Många rökare är stilla sittande och har en kost som är skit. Finns många rökare som lever hälsosamt annars som mår lika bra som ickerökare. Det är ungefär som att se på öldrickare, det är inte direkt hälsosamme Kalle som tränar spelar innebandy 2 kvällar i veckan som dricker mycket öl.

Cancerrisken är f ö inte nog stor för rökare som rökt 10 år. Det krävs rökande under lång tid för att man skall se skillnaden mot ickerökare. Troligen är andra faktorer mer utslagsgivande än just tobaksrökningen, som i sig inte gör det bättre. Tror det är antroposofer (eller annan hippiekult) som röker som borstbindare men har en massa underligheter runt kosten som gör att de mår lika bra eller bättre än snittbefolkningen.
Citera
2012-08-20, 04:32
  #20
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Många rökare är stilla sittande och har en kost som är skit. Finns många rökare som lever hälsosamt annars som mår lika bra som ickerökare. Det är ungefär som att se på öldrickare, det är inte direkt hälsosamme Kalle som tränar spelar innebandy 2 kvällar i veckan som dricker mycket öl.

Cancerrisken är f ö inte nog stor för rökare som rökt 10 år. Det krävs rökande under lång tid för att man skall se skillnaden mot ickerökare. Troligen är andra faktorer mer utslagsgivande än just tobaksrökningen, som i sig inte gör det bättre. Tror det är antroposofer (eller annan hippiekult) som röker som borstbindare men har en massa underligheter runt kosten som gör att de mår lika bra eller bättre än snittbefolkningen.

Härligt, du förstår att det finns ett orsakskomplex.
Det är inte ofta jag ser nån som fattar det.
De flesta av folket, journalister mm, verkar inte förstå detta.
Du kanske duger till att bli riktig forskare.

Men då det inte gäller rökning, så finns det forskare som begriper problemet.
Jag såg ett föredrag av forskare från stress-forsknings-avdelning (Kanske UR eller svtplay).
De fann samband mellan sömn och upplevd hälsa.
Men forskaren framhöll problemet om vad som orsakar vad, eller om det är annan faktor som orsakar sambandet.
Min tolkning:
Är dålig sömn orsaken till dålig hälsa, eller är det dålig hälsa som är orsaken till dålig sömn, eller är det stress som är orsaken till båda?
Eller är det ännu mer komplicerat:
Är stress orsaken till dålig sömn och dålig hälsa, samt att dålig hälsa orsakar stress och dålig sömn.
Alltså en faktor kan både vara orsak och verkan i ett återkopplat system.
I annat föredrag nämndes samband mellan social stress och rökning. (Hypotes: Socialt stressade bryr sig inte om att sluta. Är då stress inblandat i riskfaktorn för rökning.)

En del vetenskapare är fullt medvetna om dessa vetenskapliga problem med bevisföringen.
Men då det gäller rökning, verkar alla vara helt blinda för problemen.
Många tänker inte ens att riskfaktorn för rökning kan vara en effekt av många faktorer.
Många litar blint på auktoriteter.

Det vore roligt att få vetenskaplig information om en stor grupp som röker mycket och lever länge.

Jag tycker det är uppenbart att många faktorer kan spela in.
I nån blaska nämndes nått intressant.
Det nämndes, att man hittade en enda gemensam faktor för en grupp omkring 100 år.
Det var att alla gillade lök.
Alltså inte nykterist, ickerökare, motionerare, vegeterian mm.

Det kan finnas ämnen i mat, kryddor mm som skyddar mot skador mm.
Kanske antimutagena och antivirala mm (Kanske rödvin, stjärnanis (eller ouzo), gurkmeja mm).

Christer
__________________
Senast redigerad av ChristerN 2012-08-20 kl. 04:43. Anledning: rättelse
Citera
2012-08-20, 05:43
  #21
Medlem
Arbetarbroders avatar
KOL ska ju tydligen vara en folksjukdom sägs det, de är lite obehagligt.

Problemet är väl att så många "missbrukar" cigaretter. De drar i sig ett paket om dagen och det tar ju kropp stryk av på ett eller annat sätt. Men jag brukar feströka, 10-15 cigg när man festar, annars röker jag 0-3 cigg per dag och jag har faktiskt väldigt svårt att tro att de där ciggen kommer skada mig faktiskt.
Citera
2012-08-22, 12:54
  #22
Medlem
Porthoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
KOL ska ju tydligen vara en folksjukdom sägs det, de är lite obehagligt.

Problemet är väl att så många "missbrukar" cigaretter. De drar i sig ett paket om dagen och det tar ju kropp stryk av på ett eller annat sätt. Men jag brukar feströka, 10-15 cigg när man festar, annars röker jag 0-3 cigg per dag och jag har faktiskt väldigt svårt att tro att de där ciggen kommer skada mig faktiskt.

Den nivån av konsumtion du ligger på är nog, i det stora hela, inte så farlig, om du har tur med dina anlag. Har du otur kan det vara tuvan som stjälper lasset.

Den som hävdar att många år som rökare (säg, mer än 7-8 cigg per dag) inte sätter sina tydliga spår är troligen ganska ung eller väldigt naiv. Rökning är farligt. Ja, det är farligt att ta en promenad eller att försöka överleva i vakuum också, men det minskar inte riskerna med att röka.

För den som ändå är tveksam till det skulle vara farligt att röka, rekommenderar jag ett studiebesök på valfritt sjukhus lungavdelning. Det är lärorikt.
Citera
2012-08-22, 14:10
  #23
Medlem
Fixiebikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
KOL ska ju tydligen vara en folksjukdom sägs det, de är lite obehagligt.

Problemet är väl att så många "missbrukar" cigaretter. De drar i sig ett paket om dagen och det tar ju kropp stryk av på ett eller annat sätt. Men jag brukar feströka, 10-15 cigg när man festar, annars röker jag 0-3 cigg per dag och jag har faktiskt väldigt svårt att tro att de där ciggen kommer skada mig faktiskt.
Om man inte heller försöker ge tillbaka i form av en aktiv livsstil eller hälsosam kosthållning blir skadan långt mer påtaglig och direkt, ja. Själv är jag gammal rökare som numera endast feströker (mellan 3-10 cigaretter i veckan, max) och jag kan inte se hur feströkande kan orsaka någon långvarig, allvarlig skada i sig. Festar man fyra dagar i veckan och lever på hämtpizza och Donken kombinerat med rökning är det en helt annan femma.

Rökning är inte farligare än man gör det.
Citera
2012-08-22, 18:31
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fluffas
Gör en liten bump.

Utvändigt så ser man ju direkt om någon är rökare eller inte.
Invändigt så kan man ju bara höra om någon är rökare, Dem har ju ofta en whiskyröst.
annars så ser man ju inte invändigt hur cigg påverkar kroppen.

Men grått hår,
glanslöst tunnt hår
Blämmor prickar och fräknar lite varstans,
Flammig hud
rynkor
missfärgade tänder
gluggar mellan tänder pga att tandköttet drar sig tillbaka
"kattrumpa" dvs mycket spruckna läppar eller skåror/rynkor
naglar som ser illa ut
hängig hud och slappa muskler

Kan något utav dessa grejer bli utav rökning?

Såg en tjej idag som såg ut att vara typ 50 år, såg typ sjuk ut i ansiktet. Hon vara bara 28 men röka det gjorde hon.

Vill rökare se illa å sletna ut vid 30????
Ojojoj precis börjat 8:an och redan fått biologilektioner, måste vara tufft. Vänta bara till ni börjar prata om haschpsykoser om några veckor eller får föreläsningar av AA.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback