2012-03-10, 12:34
Medlem
Undrar om någon på rak arm kan redogöra för de nya reglerna för banker vad gäller bolån.
Jag vet att 85 % kan man låna till, och måste ha 15 % kontant eller andra lån.
Men finns det andra regler som tex gör att bankens upplåning förändrats och väldigt viktigt, när trädde dessa nya regler i kraft.
Citera
2012-03-10, 22:54
Medlem
Rubriken frågar en sak och inlägget ett annat.

Den största ökningen i kostnad bankerna har haft för finansiering är att det helt enkelt blivit dyrare för bankerna att skramla fram pengar. Det väl dock hyfsat temporärt under själva "krisen" och återhämtningen.

Den permanenta förändringen är striktare krav på kapitaltäckning i ju med basel III-reglerna. Basel III är komplext, men dentryckande punkten här är just kapitaltäckningskravet som ligger avsevärt över vad bankerna tidigare har haft. De kan alltså inte utnyttja det kapital de har lika hårt och utlåningsräntan måste då bli högre. Basel III kommer inte att träda i kraft fullt ut innan 2019, men det är en lång process och det tar tid att ställa om så det har stor effekt redan nu.
Citera
2012-03-11, 06:35
Medlem
Om jag fattat Basel 3 rätt så börjar det införas först 2013 och i olika faser fram till 2019.
Jag undrar om det är något som har ändrats de senaste 12 månaderna för att förtydliga.
Anledningen är att jag vill ha argument till kommande ränteförhandling. Jag tog då ett bolån (villa) med ett års bindning som skall läggas om snart. 0,4 % marginal på upplåningsräntan SEB. Har hört att många får ett högre påslag vid omläggning av lånet. Jag har fler lånedelar med längre löptid och samma marginal.
Citera
2012-03-11, 08:50
Medlem
Det kan vara väldigt svårt att kommunicera med banker om marginaler på upplåningsräntor och orsaken till varför det skett en ökning. Enligt mig bör du kolla hos andra banker om deras erbjudande, för att sedan komma med dessa som argument till din nuvarande bank! Skulle de fortfarande inte ge med sig är jag säker på att andra banker skulle vara intresserade av att ha dig som kund och därför kan ge dig ett bättre erbjudande.

Sedan finns det ju banker där du slipper just denna förhandlingsprocess, till exempel tror jag skandiabanken och SBAB sätter bra räntor på dina villkor och inte efter förhandling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in