Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-04-22, 20:32
  #13
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rolf-David
Ogillar att öppna gamla trådar, men fortfarande bättre än att göra en helt ny...

Jag fick en påse gainer av min kusin och då var min polare på mig direkt att det var jättedåligt då han hävdade att alla kolhydraterna skulle vara socker.

Så, hur är maltodextrin annorlunda från socker?

Du har fått ett bra, sammanfattande svar av AquaRegia. Såvida du inte har några ytterligare frågor behöver jag inte tillägga något.

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Nej.

Jo. Maltodextrin är en glukospolymer.
Citera
2013-04-22, 22:08
  #14
Medlem
King Grubs avatar
En oligosackarid är inte samma sak som en monosackarid.
Citera
2013-04-22, 22:15
  #15
Medlem
pezrulezhaakons avatar
King Grub

Och oligiosackarider är ihoppusslade monosakarider....
Citera
2013-04-22, 22:15
  #16
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
En oligosackarid är inte samma sak som en monosackarid.

Nej, vilket inte heller jag eller AquaRegia har hävdat. Han påpekade enbart att maltodextrin består av glukos(enheter), vilket är helt korrekt.
Citera
2013-04-22, 23:55
  #17
Medlem
Rolf-Davids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Maltodextrin består utav glukos, "vanligt socker" (sackaros) består utav glukos och fruktos. När man pratar om hälsofarorna med socker så är det ofta främst fruktosen man pratar om. Jag vet inte vad din polare syftade på när han sa att det var jättedåligt, men gainers överlag är ganska onödiga, det är bättre att bara äta lite mer mat om man vill gå upp i vikt.

Tack för svaret!
Citera
2015-06-24, 18:07
  #18
Medlem
JustZlatans avatar
Jag som har varit intresserad av LCHF har fått lära mig att alla kolhydrater man stoppar i sig ovandlas till socker i kroppen. Alltså borde gainers vara lika dåligt som socker?

Jag är desperat för att gå upp i vikt så för den 100:e gången känner jag för att prova gainers igen. Sist jag använde gainers gick jag upp något kilo men sen tog det stopp och då tappade jag lusten att fortsätta med det. Det är ju inte billigt heller och man får problem med finnar också.
Citera
2015-06-24, 18:21
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag som har varit intresserad av LCHF har fått lära mig att alla kolhydrater man stoppar i sig ovandlas till socker i kroppen. Alltså borde gainers vara lika dåligt som socker?

Jag är desperat för att gå upp i vikt så för den 100:e gången känner jag för att prova gainers igen. Sist jag använde gainers gick jag upp något kilo men sen tog det stopp och då tappade jag lusten att fortsätta med det. Det är ju inte billigt heller och man får problem med finnar också.

Du verkar ju inte kunna de grundläggande sakerna man bör veta om kost. Läs lite istället så kan du fixa de där kilona som du vill gå upp. Är VÄLDIGT enkelt kan jag tillägga.
Citera
2015-06-24, 18:43
  #20
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Du verkar ju inte kunna de grundläggande sakerna man bör veta om kost. Läs lite istället så kan du fixa de där kilona som du vill gå upp. Är VÄLDIGT enkelt kan jag tillägga.

Nej, det är INTE enkelt kan jag tillägga. Har läst på lite grann om att göra egen gainer så man slipper en massa konstigheter. Proteinpulver med maltodextrin borde väl funka.
Citera
2015-06-24, 19:11
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Nej, det är INTE enkelt kan jag tillägga. Har läst på lite grann om att göra egen gainer så man slipper en massa konstigheter. Proteinpulver med maltodextrin borde väl funka.

Läser du trådarna om kost som finns i länksamlingen så vet du mer än de flesta om kost bara där. Sen kan du bli mycket bättre genom att försätta läsa såklart. Att göra egen gainer är ju inte direkt lösningen för hur du ska få en sund kropp eller vad din viktökning nu ska vara bra för.
Citera
2015-06-24, 20:16
  #22
Avstängd
Slackoffs avatar
Det finns betydligt mer aptitliga källor till fruktos och maltodextrin.
Typ drick ordinärt vassleprotein och ät godis.
Citera
2015-07-16, 12:01
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natteravn
Hade en enkel fråga: innehåller protein gainers mycket socker? Och isåfall hur mycket?

Tacksam för svar.

Kolla innehallsförteckningen pa exempelvis, tyngre.se, gymgrossisten osv... Tyngres är riktigt god och innehaller lite lite socker men mest malto som energikälla, starnutritions innehaller ocksa mkt malto som är bra. MMsports egna innehaller mkt socker och mindre malto, rekomenderar nagon av de förstnämnda. Tyngres är bäst
Citera
2015-07-21, 20:31
  #24
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananaswork
Kolla innehallsförteckningen pa exempelvis, tyngre.se, gymgrossisten osv... Tyngres är riktigt god och innehaller lite lite socker men mest malto som energikälla, starnutritions innehaller ocksa mkt malto som är bra. MMsports egna innehaller mkt socker och mindre malto, rekomenderar nagon av de förstnämnda. Tyngres är bäst
Eftersom du inte vet vad du skriver får jag lägga in lite fakta ang. Body Science Gainer:
Body Science Gainer är marknadens förmodligen mest prisvärda gainer – du får helt enkelt mer för pengarna. Den är dessutom både laktos- och glutenfri och innehåller inga artificiella sötningsmedel.

Body Science Gainer är en högkvalitativ och välsmakande gainer som innehåller både snabba kolhydrater och muskelbyggande protein. Kolhydratskällorna är glutenfria, där majoriteten är maltodextrin utvunnet ur majs, och proteinkällan är laktosfritt semi-instantiserat vassleproteinkoncentrat. Eftersom proteinet är mjölkbaserat har Body Science Gainer berikats med extra glycin för att efterlikna glycinhalten i kött och andra proteinkällor.

I grund och botten har alla gainers samma energivärde, men det som skiljer är hur stor portionsstorleken är. Något som är viktigt att komma ihåg när man jämför produkter är att man alltid ska jämföra vad produkterna innehåller per 100 gram. När du köper Body Science Gainer ser du precis vad du betalar för – näringsdeklarationen är enkelt och korrekt deklarerat både per 100 gram och per portion 90 gram, och likså för aminosyraprofilen.
Socker är ett vitt "GIFT" som aldrig funnits i deras gainer det är fakta om detta.
Deras Gainer är utan tvekan marknadens bästa.....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback