Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-09-20, 08:12
  #9157
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lo
Först därefter är köparen enligt lag skyldig att söka lagfart men äganderätten visavi säljaren är inte villkorad av det. Glöm det är med lagfarten tills vidare.
Instämmer. Det intressanta i den här saken är vem som var ägare till huset vid brandtillfället, Eva Fischer eller Magnus Lundberg. Som åtskilliga tidigare konstaterat var det Eva Fischer. Det styrs av avtalet dem emellan och det faktum att tillträdesdagen inte inträtt. Lagfarten har inget att göra med frågan om vem av köparen och säljaren som äger fastigheten sett till endast deras kontraktuella relation utan lagfartens funktion är att tredje man, t.ex. en långivande bank, skall kunna utgå från att en viss person är ägare till fastigheten.

Lägg det här inlägget på minnet nu så slipper vi kanske fler spekulationer om just den här saken.
__________________
Senast redigerad av Bohlwinkel 2012-09-20 kl. 08:29.
Citera
2012-09-20, 09:08
  #9158
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FireMarshal
Behöver inte nödvändigtvis vara en person som gjort allt jobbet. Skogetun har troligen varit uppdragsansvarig och haft ett par andra brandingenjörer till hjälp att ta fram beräkningar mm. Om trepersoner jobbat parallellt så klarar man att fp ihop en utredning på under två veckor.
Nu när vi ändå har betalat den så vore det kul att läsa den. Alltid lär man sig något. Den kanske rent av går att få ut gratis från rätten.
Citera
2012-09-20, 09:10
  #9159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hammocken
Först säger du att man inte kan sätta en rättvis diagnos, sedan fäller du både Åsa och Magnus? Och alla innovativa företagare?

Jag tycker att du ska läsa på om narcissism, det är inget som gemene man med kreativa idéer lider av. Om du däremot springer på en person som tvistar med allt och alla och som har svårt att hålla sig till sanningen, och som vrider till verkligheten så att den blir som personen vill ha den (kraftigt ljugande och faktaglidning), då har du något som börjar likna en narcissist.

ML gick hårt ut, och har sedan dess ökat sin marsch mot en komplett, som vi här i tråden säger, fåtöljdiagnos. Han menar att han gjort rätt, och hans försvarare i tråden, Antistalk, kan nog också krypa upp i fåtöljen med honom. Jag har tillräckligt med saklig info kring ML för att kunna ställa fram fåtöljen, ja.

Jag fäller inte alla innovativa företagare utan säger tvärtom att det är alldeles för lätt att ställa diagnoser. Många av de egenskaper som tillfaller en narcissist passar in på många i vår omgivning, särskilt de som vi inte riktigt kommer överens med. Om Magnus ska få diagnosen borde rimligen också Åsa få den. Annars borde vi se båda som två offer i jämlikhetens namn.

Vi tar de här raderna som ett ex "I relationen med en partner kan narcissisten inledningsvis vara utomordentligt charmerande och karismatisk, för att plötsligt växla till ett obehärskat och kränkande beteende. Narcissisten har ett behov av att ha kontroll och kan i relationen te sig maktfullkomlig och/eller paranoid."

Byter du ut partner mot forum så skulle din fåtöljdiagnos passa in på någon mer än bara Magnus..

Eller som vi också säger här på FB - Ta inte allt så allvarligt
Citera
2012-09-20, 10:34
  #9160
Medlem
Lodjurens avatar
Jag förstår inte det här.

Det här kom nämligen i PM:
Strafföreläggande för olovlig körning, grovt brott mm (pdfcast)


1 OLOVLIG KÖRNING, GROVT BROTT
Du har fört personbil på Rudbecksgatan inom Örebro kommun trots att ditt körkort
varit återkallat.

Datum
2007-10-23

Lagrum
3 § 1 st 2 p trafikbrottslagen (1951:649)

2 EJ FÖLJT ANVISNING FÖR TRAFIKEN
Du har uppsåtligen eller av oaktsamhet inte följt anvisning för trafiken som
meddelats genom vägmärke eller vägmarkering när du fört personbil på
Rudbecksgatan mellan Drottninggatan och Köpmangatan i Örebro kommun där
enligt lokal föreskrift förbud råder mot trafik med sådant motordrivet fordon.

Datum
2007-10-23

Lagrum
2 kap 2 § 1 st och 14 kap 3 § trafikförordningen (1998:1276)

PÅFÖLJD
Dagsböter 50 ā 290 kronor = 14 500 kronor.

Avgift till Brottsofferfonden
500 kronor
KÖRKORTET ÅTERKALLADES 8 MÅN
Det jag inte förstår är: varför kör ML bil den 23 oktober när hans körkort var återkallat för perioden 2007-10-15-2007-12-15? Dessutom passar han på att bryta mot trafikreglerna så att han stoppas av polisen. Någon som känner till Örebro som vet vad det kan ha varit för restriktioner på Rudbecksgatan i oktober 2007?

Eftersom han körde bild den 23 oktober, trots återkallat körkort, återkallades körkortet nu för åtta månader: 2007-11-01 - 2008-07-01.

Citera
2012-09-20, 10:41
  #9161
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
Jag förstår inte det här.

KÖRKORTET ÅTERKALLADES 8 MÅN
Det jag inte förstår är: varför kör ML bil den 23 oktober när hans körkort var återkallat för perioden 2007-10-15-2007-12-15? Dessutom passar han på att bryta mot trafikreglerna så att han stoppas av polisen. Någon som känner till Örebro som vet vad det kan ha varit för restriktioner på Rudbecksgatan i oktober 2007?

Eftersom han körde bild den 23 oktober, trots återkallat körkort, återkallades körkortet nu för åtta månader: 2007-11-01 - 2008-07-01.


Det låter ju som att han inte har stannat för stopptecken alternativt kört mot enkelriktat. Finns väl inte så mycket annat fel man kan göra. Sen är det väl bara en risk han har kalkylerat med att man blir stoppad såpass sällan av polisen att håller man bara hastigheten och följer reglerna så kan man fortsätta köra även med indragetkörkort,
Citera
2012-09-20, 11:11
  #9162
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junk
Sen är det väl bara en risk han har kalkylerat med att man blir stoppad såpass sällan av polisen att håller man bara hastigheten och följer reglerna så kan man fortsätta köra även med indragetkörkort,

Jo, visst är det så. Man tar en kalkylerad risk.

Bara det att det ter sig lite riskabelt, för en läkare som gärna jobbar i två län, på övertid, att köra trots återkallat körkort, fullt synligt mitt i centrala Örebro:
Rudbecksgatan är inte någon liten bakgata: gatubild korsningen Rudbecksg/Drottningg

Enligt kartbilden verkar det finnas restriktioner för motorfordon i bägge riktningarna, eller vad kan man tyda kartbilden som?
Kartbild: Rudbecksgatan, mellen Drottninggatan och Köpmangatan
ML:s tjänstgöring som stafettläkare Hudiksvall (trådinlägg):
Citat:
2006
7-9jan
18-21 jan
24 feb-4mars
23 april-29-april
v31, v35, v38, v42, v45, v49

2007
v1, v2, v3, v8, v9, v17, v37, v40, v50.

Dessförinnan hade ML tjänstgjort i Norrland.
Och, som synes 2007, så pendlade han mellan jobben i Örebro och Hudiksvall. Det var kanske under en sån pendling som han åkte fast i fartkontrollen utanför Hudiksvall den 13 sept 2007, då han körde 66 km/h på en 30-sträcka. >30 km för fort -> körkortet brukar ryka på plats.

Vecka 37, år 2007 - enligt Kalender-365.se var: 10-16 sept. ML ska ha tjänstgjort vid Hudiksvalls sjukhus.

En vecka som hyrläkare på underläkarnivå kan ge 43 000 kr in i den enskilda firman - att kvitta mot diverse räntor för fastighetslån mm.

2008 verkar hyrläkarpassen i Hudiksvall ha upphört, eller i vart fall kanske minskat (det kanske är svårt för ett sjukhus att få fram schemauppgifter fyra år i efterhand?). Och under jan-juni 2008 var körkortet återkallat.
__________________
Senast redigerad av Lodjuren 2012-09-20 kl. 11:25. Anledning: länk
Citera
2012-09-20, 12:42
  #9163
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junk
Det låter ju som att han inte har stannat för stopptecken alternativt kört mot enkelriktat. Finns väl inte så mycket annat fel man kan göra. Sen är det väl bara en risk han har kalkylerat med att man blir stoppad såpass sällan av polisen att håller man bara hastigheten och följer reglerna så kan man fortsätta köra även med indragetkörkort,

Jo men då förutsätter det ju att man faktiskt gör det också Självkännedom har förmodligen aldrig varit ML´s starka sida.
Man borde väl vid det här laget vara rätt luttrad men - hur många lagbrott är det möjligt att genomföra?
Citera
2012-09-20, 13:54
  #9164
Medlem
Grattis anti-antistalk, det blev iallafall 3 år. Jag vet inte om SuperTeflon svepte sin vinpava från Reimsdistriktet, men du gjorde det säkert. Det var väl hit du ville komma även om du maskerade det bra?
Citat:
Ursprungligen postat av Yoga-Millan
...//Funderade på detta med huset, och formuleringar i kontrakt - hittar det inte ordagrannt - men det brukar stå i termer av att huset ska hållas i samma skick som det var vid kontraktskrivning. Frågan är vad som då gäller i detta fall. Huset är ju inte i samma skick! Har försäkringsbolaget renoverat utan ML´s godkännande!

Kan han då hävda tex. Nej - köket ser numera inte ut som vid kontraktskrivning - vi ville ha ett gammalt 60 tals kök, så nu vill jag inte ha det ....?!
Citat:
Ursprungligen postat av ua571c
Man kan inte bara springa runt och häva köp hur som helst. Hävningsrätten - precis som rätten till skadestånd - kommer först som en följd av att den andre parten begått kontraktsbrott.

Betalar inte ML på tillträdesdagen, så uppstår Evas hävningsrätt. (Om han inte kan peka på extraordinära omständigheter - typ eget dödsfall, eller på den nivån. Att sitta finkad är inte en extraordinär omständighet.)

Det verkar finnas två alternativ.
1 ML betalar. Case closed. Facit finns den 1 oktober. ML kommer inte att behöva insistera, Eva är lika bunden av avtalet som ML är.
2 ML betalar inte, vilket utlöser att Eva häver och riktar skadeståndsanspråk.

Brasklapp: jag vet inte om det är ett avtalsbrott att elda upp huset, och kan inte svara på om det ger en möjlighet för Eva att häva redan nu. Det kan som sagt inte finnas många fall att luta sig emot. Om jag får gissa så säger jag att det inte är ett avtalsbrott - så länge ML tillträder och betalar.

Om man litar på SuperTeflons källa "Långt ner i halsen", så låter det som att det är alternativ ett som gäller.
Den värsta brasklappen av alla vore väl om Eva F. Hävde köpet, Magnus får tillbaka handpenningen, försäkringsbolaget står för återuppbyggnaden och läget återgår till samma som i november 2011.
Någon måste förklara till en som är 'andligen resurssvag', men isåfall har ju Magnus kommit på den briljanta affärsiden om att istället för att bygga om sitt hus, skensäljer man det till någon som tänder på där man vill bygga om, försäkringsbolaget betalar och sen häver man köpet. För att göra det säkert så anlitar man Brandingenjörerna i förväg istället för efteråt, så att dom kan beräkna hur mycket och var man skall hälla på så att det inte blir någon mordbrand utan bara brott mot ordningsstadgan i kommunen.
Citat:
Ursprungligen postat av ulvena
?..// (sen ska jag inte skriva vad jag tycker om avgiften på den men den är rätt betydande, i deras fall 1,5% procent av köpeskillingen) ...//
det blir väl 285.000 på ett sånt köp, not bad!
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Nu när vi ändå har betalat den så vore det kul att läsa den. Alltid lär man sig något. Den kanske rent av går att få ut gratis från rätten.
mmm.....det är mycket vi har betalt nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
Jag förstår inte det här.

Det här kom nämligen i PM:[indent]Strafföreläggande för olovlig körning, grovt brott mm (pdfcast)


1 OLOVLIG KÖRNING, GROVT BROTT
Du har fört personbil på Rudbecksgatan inom Örebro kommun trots att ditt körkort
varit återkallat....//

Citat:
Ursprungligen postat av junk
Det låter ju som att han inte har stannat för stopptecken alternativt kört mot enkelriktat. Finns väl inte så mycket annat fel man kan göra. Sen är det väl bara en risk han har kalkylerat med att man blir stoppad såpass sällan av polisen att håller man bara hastigheten och följer reglerna så kan man fortsätta köra även med indragetkörkort,
jag anade lite skeptiskt i ett tidigare inlägg om vilket slags körkort han har och hur han fick det. Tror tyvärr inte att han kör som en Niki Lauda. ( även om dom är lika brända)
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
?..// Härnösand,...//
Fängelset i Härnösand ja....( tror att Åsas gamla kompis Billy Butt satt där, fast det gamla, inne i stan)
Står man på Vägnön, så har man en otrolig vy över denna anstalt Saltvik. Påminner lite om något säkerhetsfängelse ur en amerikansk actionfilm med högriskfångar, otroligt futuriskt.
Han får iallafall en fantastisk utsikt över Ångermanälven!
Påminner nog lite om den över Kevinge Strand!
Intet att förakta så är det bara några mil från Sundsvall också, om någon skulle vilja passa på och besöka!
Citera
2012-09-20, 14:52
  #9165
Medlem
Hunnerkungens avatar
Nu kommer ekobrotten.

Citat:
Mordbrännaren Magnus Lundberg misstänks för nya brott

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15474351.ab
Citera
2012-09-20, 14:56
  #9166
Medlem
Är dem ett par ännu? (Magnus & Åsa).
Citera
2012-09-20, 15:01
  #9167
Medlem
ua571cs avatar
Ur Aftonbladet:
"Hur Magnus Lundberg ställer sig till misstankarna är oklart."

Det kan AB:s reporter fråga mig om. Det är banne mig ingen raketforskning att lista ut hur han ställer sig till detta....

Ska vi prova med att han "bestrider skuld", "ställer sig oförstående", "förnekar", "känner inte till".

Och om rätten ändå skulle finna honom skyldig, så är det ändå inget brott, pga att han inte visste att det var olagligt.

Som bonus kan också meddelas att en eventuell fällande dom kommer att överklagas till högsta instans...

Zzzzzzzzzzzz.....
Citera
2012-09-20, 15:20
  #9168
Medlem
ua571cs avatar
"En förundersökning om grovt skattebrott och grovt bokföringsbrott inleddes i dag".

Jaha, alla lagkunniga. Vad kan påföljden/-erna bli?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback