Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-07-04, 00:25
  #7981
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Jag har fått svar på frågan om ML:s studiestöd:

Citat:
Ursprungligen postat av CSN
Hej!

Detta är den historik CSN har på den efterfrågade personen.
Han har haft studiemedel under följande perioder:

Höstterminen 1989 till och med höstterminen 1990 har han haft studiemedel. CSN har
inte kvar några noteringar om vilken utbildning han gick då. Enligt datorsystemet
"Ladok" var han registrerad på Arkitekturutbildning vid Chalmers i Göteborg under
dessa terminer.

Vårterminen 1991 till och med höstterminen 1993 för studier på Läkarlinjen vid Umeå
universitet.

Vårterminen 1996 till och med höstterminen 1998 för studier på Läkarlinjen vid Umeå
universitet.

Han har även haft studiemedel för sommarkurser vid Umeå universitet under sommaren
1997 och sommaren 1998.


Enligt datorsystemet "Ladok" har han klarat 330,7 högskolepoäng på läkarlinjen vid
Umeå universitet och 34,5 högskolepoäng vid Arkitekturutbildningen på Chalmers tekniska högskola i Göteborg.

Under studietiden i Umeå var hans adress Rådhusesplanaden 18 c, 903 28 UMEÅ (1996-02-12 - 1999-03-28). CSN har inte kvar äldre adressuppgifter.

CSN har inte kvar uppgifter om vilken gymnasieskola han har gått.

Vad bra. Intressant med sommarkurserna. Undrar vad det kan ha varit? Noterar också uppgiften:
Citat:
Vårterminen 1991 till och med höstterminen 1993 för studier på Läkarlinjen vid Umeå
universitet.

Enligt Ladokregistret för UmU var inte ML inskriven på UmU "läsåret" 92/93. Jag tolkar det som att ML har varit någon slags utbytesstudent, där han var berättigad till svenskt studiestöd. Enligt FUPa, s294 har han uppgivit att han studerade på college (Tidslinjen v3)
__________________
Senast redigerad av Lodjuren 2012-07-04 kl. 00:29.
Citera
2012-07-04, 00:39
  #7982
Medlem
Yoga-Millans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Jag har fått svar på frågan om ML:s studiestöd:


Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
Vad bra. Intressant med sommarkurserna. Undrar vad det kan ha varit? Noterar också uppgiften:


Enligt Ladokregistret för UmU var inte ML inskriven på UmU "läsåret" 92/93. Jag tolkar det som att ML har varit någon slags utbytesstudent, där han var berättigad till svenskt studiestöd. Enligt FUPa, s294 har han uppgivit att han studerade på college (Tidslinjen v3)
Så bra - då kom det ytterligare lite info att lägga till i Tidslinjen - nu är det väl bara utlandsuppgiften som saknas. Blir bra för ML att läsa på här så han får årtalen klart för sig - bra vi hjälper honom Sommarkurserna hade han helt förträngt, säkert av fåfänga - taskigt att behöva plugga extra på sommarlov, det hade jag inte heller berättat
Citera
2012-07-04, 00:45
  #7983
Medlem
Skidaddles avatar
Studieuppehållen kopplade till det där om att han hade fuskat på tentorna tyder ju på att han har varit avstängd från universitetet pga fusk. Kan man kolla upp om så är fallet?
Citera
2012-07-04, 00:53
  #7984
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Här får Jimmy Carter Nobels fredspris 2002.

Det är inte Jimmy Carter, så släpp det.
Citera
2012-07-04, 01:04
  #7985
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
Här får Jimmy Carter Nobels fredspris 2002.

http://www.svtplay.se/klipp/98043/fr...2-jimmy-carter


Kan vara en fake bild skickad till ÅW med text "drottningen till höger helt klädd i svart".
Drottning Silvia har en brosch på sin klänning.
Silvias klännning är inte en modell som skulle användas vid en begravning eller riksdagens öppnande.
Troligen hustrun till Carter, om det nu är han som står längst till vänster.
Utan att vara handstilsexpert så verkar handstilen "amerikansk"
Svenska kungaparet tar alltid emot fredspristagarna.

Det är inte Carter. Han är mycket mer tunnhårig.

Gubben på bilden ser ut att ha opererat näsan. Han har en typisk s k "penisnäsa" som var populär i USA på 80-talet. Jämför med t.ex. Pamela i Dallas. Jag tror att bilden är från 90-talet. Dråsna var i Ohio 1994-96 och i Minnesota 2001-2003.

Denna bild är tagen innan Silvias alla (synliga) plastikoperationer, så även detta pekar mot 94-96. Hittade också någonstans på Google att kungaparet besökte USA 1996. Ska försöka hitta mer.
Citera
2012-07-04, 01:15
  #7986
Medlem
Roshambos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Det är inte Carter. Han är mycket mer tunnhårig.

Gubben på bilden ser ut att ha opererat näsan. Han har en typisk s k "penisnäsa" som var populär i USA på 80-talet. Jämför med t.ex. Pamela i Dallas. Jag tror att bilden är från 90-talet. Dråsna var i Ohio 1994-96 och i Minnesota 2001-2003.

Denna bild är tagen innan Silvias alla (synliga) plastikoperationer, så även detta pekar mot 94-96. Hittade också någonstans på Google att kungaparet besökte USA 1996. Ska försöka hitta mer.


Texten om "drottningen till höger" är ju lite märklig då det är Dråsna som står där.

Hursomhelst är inte drottningen klädd i en svart "klänning" utan i en mörkt grön jacka, denna:
http://marcojakob.files.wordpress.com/2009/11/konig.jpg

Jag har också sett den på bild i helfigur från 2008, där man ser att det är en jacka, men den hittar jag inte just nu i röran.
Citera
2012-07-04, 02:00
  #7987
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
Vad bra. Intressant med sommarkurserna. Undrar vad det kan ha varit? Noterar också uppgiften:

Många som har tagit för lite poäng under ett år för att få studielån nästa termin läser sommarkurser. De väljer en eller flera relativt enkla sommarkurser och kan på så sätt plussa på studiepoängen så att de kommer upp i en poängsumma som CSN accepterar.

De enkla kurserna gör att de hinner plugga till omtentor som de släpar efter med och CSN-lånet för kurserna gör att de kan försörja sig under sommaren.

Jag har läst på 3 olika högskolor/universitet. 2 av dem inom naturvetenskapliga/tekniska områden och där var det var det inte helt ovanligt med att använda den här metoden.
__________________
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2012-07-04 kl. 02:08.
Citera
2012-07-04, 02:05
  #7988
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Studieuppehållen kopplade till det där om att han hade fuskat på tentorna tyder ju på att han har varit avstängd från universitetet pga fusk. Kan man kolla upp om så är fallet?

Det finns inget disciplinärende hos UmU arkiv. ML tog väldigt få poäng VT 1994 (Ladok) och drog sen till USA (?) för att åka skidor. HT 1995 var han tillbaks, fuskade med tentan, men stängdes inte av då han ändå inte fick börja studera igen innan han hade klarat gamla tentor? Lite märkligt är det ändå. Att han inte stängdes av VT 1996. Den kvinnliga läraren sa väl något (i domen 1996) om att hon hade tänkt godkänna honom först? Dom kanske var osäkra, och avvaktade rättegången, men domen kom inte förrän hösten 1996 och sen överklagade han och nästa dom kom 2008. Jag förstår inte riktigt varför det inte finns ett discplinärende, men det kanske var någon tvekan då, från institutionen? Om han försökte fuska okt 2005, så är det väldigt kort tid, om han kunde skriva in sig jan 2006 igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Roshambo
Texten om "drottningen till höger" är ju lite märklig då det är Dråsna som står där.

Hursomhelst är inte drottningen klädd i en svart "klänning" utan i en mörkt grön jacka, denna:
http://marcojakob.files.wordpress.com/2009/11/konig.jpg

Jag har också sett den på bild i helfigur från 2008, där man ser att det är en jacka, men den hittar jag inte just nu i röran.

Snyggt att du hittade överdelen/jackan.

Citat:
Ursprungligen postat av Yoga-Millan
Fake Ja det tror jag forfarande, noterad även vid sökningar i dag, att bilder på S*ilvia i svarta kläder i princip bara finns på begravningar hon varit på. Den lilla svarta som omnämns kanske då inte alls har förekommit i officiella tillfällen


Yoga-Millan: jag har lagt ut en fråga i fotosektionen nu. Hoppas någon duktig bildgranskare har lust att kika ordentligt på gruppbilden. Det skulle kunna underlätta.

Jag har en fundering angående det engelska texten: Kan texten utgå från den vänstra mannen - och att det ÄR drottning Silvia som avses "on the right"? (på hans högra sida?) Samt att personen som skrivit kortet inte ser så tydligt att drottningens överdel är mörkgrön? Jag ser det inte så lätt på fotot.
Det kanske är någon farbror till ÅW? Farfar? Eller en professor som tilldelats en medalj, eller ett stipendium eller nåt?

EDIT: Finns ett svar nu i fototråden. System tror inte bilden är fejkad.
__________________
Senast redigerad av Lodjuren 2012-07-04 kl. 02:50. Anledning: en bildgranskare har kommenterat bilden
Citera
2012-07-04, 03:08
  #7989
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
<text>

EDIT: Finns ett svar nu i fototråden. System tror inte bilden är fejkad.

Och som System poängterar, det är en avbild av en bild. Då är det inte lätt att avgöra om bilden är manipulerad eller ej.
Citera
2012-07-04, 03:09
  #7990
Medlem
Laserturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
En dom träder i vårt system inte i kraft överhuvudtaget förrens den vunnit laga kraft och det har denna dom fortfarande inte gjort.
Fel. En straffrättslig dom vinner visst laga kraft i vissa delar, exempelvis när det gäller beslag för att säkra målsägandens rätt men även tex beslut om fortsatt häktning.
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
OM (vilket jag förutsätter), ML via sin försvarare överklagar innan domen i TR vunnit laga kraft skall han fortfarande betraktas som oskyldig till HR gjort sin prövning av åklagaren svajiga indiciekedja.
Nej det ska han inte. Han ska betraktas som dömd för mordbrand fram till dess att en högre instans finner att så inte är fallet.
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Jag förutsätter att han kommer att frikännas från den mycket allvarliga anklagelsen, grov mordbrand i HR, då det nästan alltid behövs solid teknisk bevisning av ngt slag för att fällas för ett brott med ett så högt straffvärde där då man där enbart har akademiskt utbildade jurister som prövar åklagarens argument och Fup..
Du är så otroligt härligt underhållande! Frikänd? Det finns solid teknisk bevisning i det här målet så det står härliga till, analysöverensstämmelser av färg, GPS-loggar, dokumenterade inköp (vi snackar skarp videofilm och kontokortsköp) osv. Jag kan tänka mig att Dr Brasa och andra straffrättsligt oinitierade, bland annat de som yrade om anstiftan eller medhjälp, kanske tror på sådan dynga. Vi andra nöjer oss med att konstatera att Brasa blev fälld för mordbrand av normalgraden och det enda som kommer att hända är att hovrätten kanske ändrar till grov (för protokollet: jag tror inte det).
__________________
Senast redigerad av Laserturken 2012-07-04 kl. 03:32.
Citera
2012-07-04, 03:39
  #7991
Medlem
Vilda gissningar nu i tråden angående Bilden,
som kan ha tagits vid detta tillfälle i Hamburg med borgmästaren Ole von Beust

http://www.zimbio.com/pictures/0cm_x.../Ole+Von+Beust
Citat:
King Carl Gustav (R), Hamburg mayor Ole von Beust (C) and Queen Silvia of Sweden attend the 50th anniversary celebration of the swedish chamber of commerce in Germany on November 10, 2009 in Hamburg, Germany.
http://www.merkur-online.de/nachrich...rg-524874.html

TV inspelning från ankomsten till Hamburg http://dev.hl-1.tv/category/umland/page/12/

Herrarnas klädsel stämmer ju ganska bra (vita näsduken också) dock inte Silvias klädsel.
Tveksamt om borgmästaren fått behålla sitt ansikte.
__________________
Senast redigerad av Joakim65 2012-07-04 kl. 04:00.
Citera
2012-07-04, 04:29
  #7992
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim65
Vilda gissningar nu i tråden angående Bilden,
som kan ha tagits vid detta tillfälle i Hamburg med borgmästaren Ole von Beust

http://www.zimbio.com/pictures/0cm_x.../Ole+Von+Beust

http://www.merkur-online.de/nachrich...rg-524874.html

TV inspelning från ankomsten till Hamburg http://dev.hl-1.tv/category/umland/page/12/

Herrarnas klädsel stämmer ju ganska bra (vita näsduken också) dock inte Silvias klädsel.
Tveksamt om borgmästaren fått behålla sitt ansikte.

Ett bra försök men den mjölkvita mannen på fotografiet liknar inte Ole von Beust.

Varför står det på kortet att drottningen är klädd i svart då hon i själva verket har en grön klänning? Kan det vara skrivet av någon som inte var där när kortet togs?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback