2012-03-09, 09:17
Medlem
Polisen börjar släppa avspärrningarna runt Gamle Port.
Citera
2012-03-09, 09:19
Medlem
Megaforces avatar
Om det är en större restaurang som använder gas så borde det finnas en gasvarnare i brandlarmsystemet. Det framgår nog om denna var aktiv och fungerade. Är det så att brandlarmet var avstängt så kan man misstänka försäkringsbedrägeri.

Eftersom det enligt vittnen inte direkt luktade efter sprängningen så tyder det på att det kan vara en gasexplosion. Gaserna efter många sprängämnen har vissa lukter som gör att man kan känna igen dem (krut t.ex. känner nog alla igen).
Citera
2012-03-09, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Om det är en större restaurang som använder gas så borde det finnas en gasvarnare i brandlarmsystemet. Det framgår nog om denna var aktiv och fungerade. Är det så att brandlarmet var avstängt så kan man misstänka försäkringsbedrägeri.

Eftersom det enligt vittnen inte direkt luktade efter sprängningen så tyder det på att det kan vara en gasexplosion. Gaserna efter många sprängämnen har vissa lukter som gör att man kan känna igen dem (krut t.ex. känner nog alla igen).
Om det skulle röra sig om en gasexplosion, ger det generellt större skada på inredning osv. än tex en krutexplosion eller annan detonation?
Citera
2012-03-09, 09:30
Medlem
gudadottirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Northling
Vad skulle vi göra utan mångkultur?
Troligtvis skulle du sova nu efter ett natt-pass som städare på burger king.

On topic: Är fönstrena och dörrarna inspränga eller utsprängda?
Citera
2012-03-09, 09:35
Medlem
Fler bilder och info:

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....e-port-i-morse
Citera
2012-03-09, 09:35
Medlem
Polisens teori är nu att det var en sprängladdning som låg bakom explosionen på restaurang Gamle Port i centrala Göteborg vid halv fyra-tiden på morgonen.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5006605
Citera
2012-03-09, 09:51
Medlem
Enligt en kompis så sitter tydligen en hel del gaisare på gamle port, så min teori kan vara att det är fotbolls relaterat mot gaisare.

Men det är bara en teori.
Citera
2012-03-09, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickenjonny
Enligt en kompis så sitter tydligen en hel del gaisare på gamle port, så min teori kan vara att det är fotbolls relaterat mot gaisare.

Men det är bara en teori.
Sant att Gaisarna håller till där men att det skulle vara fotbollsrelaterat är ju knappast troligt. Längesen jag var på gamlaport. Dock var man stammis där för en 12-13 år sedan. Många långa blöta kvällar där.
Citera
2012-03-09, 10:01
Medlem
PersiskAries avatar
Nu har jag inga vidare källor, men av det jag sett och hört av gamleport så har t.ex. klubben inte varit lika attraktiv som tidigare, baren/puben/restaurangen kalla den vad ni vill kanske också haft vikande inkomster?

Kanske ett insider jobb för att håva in försäkringspengar?
Citera
2012-03-09, 10:02
Medlem
Shuenlys avatar
Riktigt sjukt, förra onsdagen så skulle jag och två polare käka lunch där, men jag hade ej tid - lite sen timing men man vet aldrig
Citera
2012-03-09, 10:06
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gormavafan
Om det skulle röra sig om en gasexplosion, ger det generellt större skada på inredning osv. än tex en krutexplosion eller annan detonation?

Det beror väl på, men explosionsförloppet är annorlunda så det går att se om det är ett sprängämne placerat på en specifik plats, flera sprängämnen eller om det är en gasexplosion där explosionen i princip sker i hela lokalen samtidigt.

Vid en gasexplosion så kan föremål som finns i explosionens centrum klara sig utan större skador jämfört med de som finns intill.

Genom att analysera eventuella övervakningskameror så kan man nog se på gaserna om det var frågan om en detonation eller explosion. Sprängämnen detonerar med betydligt högre hastighet än t.ex. stadsgas.
Citera
2012-03-09, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shuenly
Riktigt sjukt, förra onsdagen så skulle jag och två polare käka lunch där, men jag hade ej tid - lite sen timing men man vet aldrig

Vad är det som är sjukt?

Var du nära att sprängas i bitar eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in