Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-11-01, 14:07
  #157
Avstängd
BroderQuetzalcoatls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raketforandringen
Aldrigk känt av minsta lilla på opium när jag ätit det :/ beställt från flugsvamp och enligt köparna där har det varit riktigt bra opium. Fattar inte..
Kan det vara för att jag rökt horse, ätit höga doser oxy och så? Dock har jag aldrig byggt upp en tolerans så...

Har du rökt eller ätit det? Råopium tycker jag är nästintill värdelöst att röka om man inte är mega färsking och känslig mot opiater. Att äta det borde däremot ge en riktigt nice kick i några timmar. För att få tag i riktigt bra opium som är avsett för rökning (chandu) tror jag att man måste hitta kontakter i Burma/Indien/Laos/Iran. Antagligen någon rik matthandlare som röker opium på fritiden. Ni anar inte hur utbredd kulturen var en gång i tiden kring opium, de var ett multi milliomn dollar business. Konst, underhållning, de var så mycket i anknytning till opium som skapades. Egentligen sjukt hur mycket det försvunnit.
https://en.wikipedia.org/wiki/Chandu_(opium)

Lite kultur: https://theopiumdenontheendofyourstr...om/tag/chandu/
Citera
2019-11-01, 14:16
  #158
Avstängd
BroderQuetzalcoatls avatar
Författaren Steven Martin "snöar" in på Opium, börjar med att samla pipor för att sedan själv bli en "konnässör".
https://www.theawl.com/2013/01/the-l...steven-martin/

Jag anser att missbrukar mentaliteten är helt och hållet kulturellt betingat. Dvs i vår kultur så får man en viss sorts stämpel om man sysslar med opiater. I andra länder har det tom ansetts som fint och ädelt!
Jag ser gärna att man för in de gamla opium klubbarna igen, den sortens rus är något vår stress och prestations beroende kultur hade mått bra av/balanserat sig. Jag hade älskat att efter jobbet en fredag gå till min favorit lokala opium klubb, hälsa på min "bartender" som gör i ordning en pipa till mig medans jag lägger mig i den härliga soffan i mitt hörn, beställer en kopp varm te medans jag puffar iväg på pipan, kanske kommer nån thai tjej som ger en fot massage ? Det hade varit statligt kontrollerat opium precis som under britternas tid i Indien med hög kvalite/potens och ekologiskt producerat.

Ja såhär lungt och härligt skall det gå till!
https://youtu.be/lgCcwp844js

"Abe: One of the common images of the opium smoker is one of smacked-out, paralytic, horizontal destitution. Yet many smoked for recreation only.

Steven: The reasons for that stereotype are manifold, and, as with all stereotypes, they’re partly based on fact and partly on misunderstanding. During the heyday of the opium trade, raw opium exported by the British from India to China was purchased by Chinese brokers who then repackaged the product for sale to opium smokers within China. These brokers processed the raw opium into smoking opium, or chandu, and during this process they added impurities — the most common being opium ash — in the same way that drug cartels add nonessential ingredients to pure cocaine or heroin in order to boost their profits. Opium ash has a high morphine content, and adding it to pure opium not only increased the quantity of the product, it also made the high more numbing. So people with limited means who smoked low-quality opium cut with opium ash were more likely to lie around in a daze. And these were exactly the kind of smokers most often witnessed by Westerners living or traveling in China.

Another reason for the stereotype was the design of the Chinese opium pipe, which used an oil lamp as a heating source to vaporize the opium. The only comfortable way to hold the opium pipe over the lamp and monitor the drug as it vaporized was to lie down. However, pure, good quality chandu smoked in moderation was energizing, both physically and mentally. So the effects really depended a lot on the kind of opium being smoked."
__________________
Senast redigerad av BroderQuetzalcoatl 2019-11-01 kl. 14:28.
Citera
2019-11-02, 10:53
  #159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raketforandringen
Aldrigk känt av minsta lilla på opium när jag ätit det :/ beställt från flugsvamp och enligt köparna där har det varit riktigt bra opium. Fattar inte..
Kan det vara för att jag rökt horse, ätit höga doser oxy och så? Dock har jag aldrig byggt upp en tolerans så...


------------

Som svar på din fråga så tror jag det är mkt enkelt. Opium är mytomspunnet och svårtillgängligt om man inte har rätt kontakter. Tänker mig att de som säljer inrikes köper in utifrån och någonstans i leden drar man ur opiumet med ett enkelt vatten-extrakt och kvar får du dåligt opium med låg potens som är relativt riskfritt för säljaren att kränga utan att få dåligt omdöme (detta för att folk saknar kunskap om hur opium ska fungera om det är bra). Vem som helst kan även göra avkok på vallmo och få fram ett extrakt som är likt opium i utseende (pod-putty kallas det på Engelska) - nästan lika bittert, spegel-blankt och kol-svart till utseendet. Väldigt svårt att skilja från äkta O om man inte vet hur det ska se ut, smaka och framförallt lukta då man eldar på det (enklaste sättet att testa om det är äkta opium eller vallmo-avkok är att prova elda lite och se om det luktar som heroin).

Det går o få tag på riktigt bra opium inrikes men då måste man ha rätt kontakter eller odla själv. Odlar man rätt sorter så är det inte svårt o få fram mindre mängder (10-15 gram) riktigt jävla grymt O. Även den mest oerfarna odlaren kan lätt få fram 1-2 gram högpotent opium per pallkrage (medans den mer erfarna lyckas med det dubbla per pall). Men viktigast av allt är ju att man odlar Rätt sorts vallmo.

Opium-kulturen är utbredd i Arabländerna än idag, vartannat hushåll i Iran är välbekant med opium och det är ingen big deal. Då ser man hårdare på cannabis eftersom det gör en flummig. Det är i alla fall vad jag fått berättat för mig av bekanta som bor i Iran.

I Indien så är det vanligt med Dode (pulveriserad vallmo som man sköljer ner med dryck), inte lagligt men ändå accepterat och säljs helt öppet. I Laos kan man avnjuta en kopp vallmo-te helt lagligt. Finns fler exempel - tom. i England är det fortfarande vanligt med Laudanum (opim tinktur) och tom. receptfritt och ges till spädbarn mot diarré.

Så länge big-pharma kan tjäna stora pengar på kemikalier så kommer utvecklingen mot en mer homeopatiskt inriktning gå väldigt långsamt. Man kan inte ta patent på naturen och det är problemet - samma med cannabis ju..

Opium eller te på vallmo sitter i 10-12 timmar och tolerans-utvecklingen går långsamt medans oxy, morfin och de flesta opiater/opioider är korttids-verkande och betydligt mer beroende-framkallande med en lång lista biverkningar - ändå är det kemikalierna som är accepterade här i väst. Säger en del om vilket samhälle vi lever i...

Ha det bra gott folk,
Citera
2019-11-02, 12:55
  #160
Avstängd
BroderQuetzalcoatls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjalover2047
------------

det kemikalierna som är accepterade här i väst. Säger en del om vilket samhälle vi lever i...

Ha det bra gott folk,

Mycket bra inlägg ! Skönt med erfaret folk.
Opium har ju en lång historia medicinskt också, den är omskriven i tusenåriga indiska ayurvediska skrifter som läkemedel och finns ett flertal natur läkemedel som innehåller opium som ingrediens.
Kamini widrawan ras är en bland annat, står mer här:
https://timesofindia.indiatimes.com/...w/47579240.cms

https://www.unodc.org/unodc/en/data-...1_page004.html

Finns å beställa från ebay
Citera
2019-11-04, 10:47
  #161
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganjalover2047
------------

Som svar på din fråga så tror jag det är mkt enkelt. Opium är mytomspunnet och svårtillgängligt om man inte har rätt kontakter. Tänker mig att de som säljer inrikes köper in utifrån och någonstans i leden drar man ur opiumet med ett enkelt vatten-extrakt och kvar får du dåligt opium med låg potens som är relativt riskfritt för säljaren att kränga utan att få dåligt omdöme (detta för att folk saknar kunskap om hur opium ska fungera om det är bra). Vem som helst kan även göra avkok på vallmo och få fram ett extrakt som är likt opium i utseende (pod-putty kallas det på Engelska) - nästan lika bittert, spegel-blankt och kol-svart till utseendet. Väldigt svårt att skilja från äkta O om man inte vet hur det ska se ut, smaka och framförallt lukta då man eldar på det (enklaste sättet att testa om det är äkta opium eller vallmo-avkok är att prova elda lite och se om det luktar som heroin).

Det går o få tag på riktigt bra opium inrikes men då måste man ha rätt kontakter eller odla själv. Odlar man rätt sorter så är det inte svårt o få fram mindre mängder (10-15 gram) riktigt jävla grymt O. Även den mest oerfarna odlaren kan lätt få fram 1-2 gram högpotent opium per pallkrage (medans den mer erfarna lyckas med det dubbla per pall). Men viktigast av allt är ju att man odlar Rätt sorts vallmo.

Opium-kulturen är utbredd i Arabländerna än idag, vartannat hushåll i Iran är välbekant med opium och det är ingen big deal. Då ser man hårdare på cannabis eftersom det gör en flummig. Det är i alla fall vad jag fått berättat för mig av bekanta som bor i Iran.

I Indien så är det vanligt med Dode (pulveriserad vallmo som man sköljer ner med dryck), inte lagligt men ändå accepterat och säljs helt öppet. I Laos kan man avnjuta en kopp vallmo-te helt lagligt. Finns fler exempel - tom. i England är det fortfarande vanligt med Laudanum (opim tinktur) och tom. receptfritt och ges till spädbarn mot diarré.

Så länge big-pharma kan tjäna stora pengar på kemikalier så kommer utvecklingen mot en mer homeopatiskt inriktning gå väldigt långsamt. Man kan inte ta patent på naturen och det är problemet - samma med cannabis ju..

Opium eller te på vallmo sitter i 10-12 timmar och tolerans-utvecklingen går långsamt medans oxy, morfin och de flesta opiater/opioider är korttids-verkande och betydligt mer beroende-framkallande med en lång lista biverkningar - ändå är det kemikalierna som är accepterade här i väst. Säger en del om vilket samhälle vi lever i...

Ha det bra gott folk,
Äh men vilket jävla glorifierande tonårsdravel. ”Arabländerna” som du kallar det är riktigt stora problem med opiatberoende. Sen är Iran inte ett arabland. Morfin är en opiat, så same shit. Rent bra opium är minst lika potent som det dassiga gatuheroin som simmar runt här i sverige.

Vilka biverkningar skulle vara värre från moderna opioider, menar du? Om jag hade smärta och enbart ville lindra denna skulle jag tveklöst hellre ta oxycodon än opium. Hur menar du att opiumdroppar är bättre mot lös mage än loperamid?

Utan big pharma skulle många av oss bli typ 30 bast och vara tandlösa vi 23 års ålder.
Citera
2019-11-23, 13:54
  #162
Medlem
goin-xxxls avatar
Svarta glänsande bitar från iran.
Äta eller lösa upp i te? Vad rekommenderas.
Citera
2019-11-24, 16:23
  #163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goin-xxxl
Svarta glänsande bitar från iran.
Äta eller lösa upp i te? Vad rekommenderas.
Lös upp i te. Smakar vidrigt. Varför röker du det inte? Om du inte har tolerans ska du vara försiktig med att äta/dricka opium.

Grattis till att vara, eller försöka bli, opiattorsk, det blir riktigt spännande senare när du vill lägga ner.
Citera
2019-11-24, 20:54
  #164
Medlem
goin-xxxls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Lös upp i te. Smakar vidrigt. Varför röker du det inte? Om du inte har tolerans ska du vara försiktig med att äta/dricka opium.

Grattis till att vara, eller försöka bli, opiattorsk, det blir riktigt spännande senare när du vill lägga ner.
Opivan, tack för omtanken.
Hade aldrig stött på formatet tidigare. Svalde en 0,5a, smög sej på efter lite gås.
Torsk, de va länge sen.
Är en djuphavsfisk vid det här laget.
__________________
Senast redigerad av goin-xxxl 2019-11-24 kl. 20:57.
Citera
2019-11-24, 20:59
  #165
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goin-xxxl
Opivan, tack för omtanken.
Hade aldrig stött på formatet tidigare. Svalde en 0,5a, smög sej på efter lite gås.
Torsk, de va länge sen.
Är en djuphavsfisk vid det här laget.
Ja då får du ha det så gott då.
Citera
2019-11-24, 21:10
  #166
Medlem
goin-xxxls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Ja då får du ha det så gott då.
Har en hel kakburk fylld med a till ö.
Även jag har en längtan att vara fri från substanser.
Ändå leker man nästan dagligen med elden.
Ibland velat spola ner rubbet men det skulle inte vara snällt mot fiskarna.
Citera
2019-11-25, 13:37
  #167
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goin-xxxl
Har en hel kakburk fylld med a till ö.
Även jag har en längtan att vara fri från substanser.
Ändå leker man nästan dagligen med elden.
Ibland velat spola ner rubbet men det skulle inte vara snällt mot fiskarna.
Nån dag tycker du säkert att nackdelarna överväger fördelarna och då tar du fighten. Var rädd om dig till dess.
Citera
2019-11-25, 15:22
  #168
Medlem
Krickerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goin-xxxl
Har en hel kakburk fylld med a till ö.
Även jag har en längtan att vara fri från substanser.
Ändå leker man nästan dagligen med elden.
Ibland velat spola ner rubbet men det skulle inte vara snällt mot fiskarna.
Du har inte lust att lägga upp en bild här, (FB) Knarkiga bilder som ni har tagit, del 2!.

Jag älskar att se bilder på folks stash.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback