• 1
  • 2
2012-03-08, 23:41
Bannlyst
Jag tror det är många, i alla fall av oss som är lite äldre som har stött på eller känt någon som deltog som svensk frivillig i spanska inbördeskriget. Uppemot 177 svenskar omkom i strid i denna konflikt och är den konflikt där mest stridande svenskar dött sedan Fälttåget mot Norge 1814.
Runt 600-500 svenskar ska ha stridit i kriget och ungefär en tredjedel stupade där borta.

Kan vara intressant att samla lite anekdoter och historier i denna tråd. Många av de frivilliga hamnade i arbetsläger under andra världskriget och många hade väldigt svårt att få jobb på grund av svartlistning. Själv minns jag två frivilliga från min hembygd som gick omkring med sina utmärkande baskrar, talade dock aldrig med någon av dem vilket jag ångrar.

Här är iaf lite bilder på några svenskar i Spanien: http://www.youtube.com/watch?v=DwkdgzIcI-I

Vad jag förstått ska många av svenskarna ingått i specialförband där de ofta skickades till heta situationer och därför de höga dödssiffrorna, ofta tillsammans med frivilliga från Spetsnaz.
Någon som sitter på en historia?
Citera
2012-03-09, 00:36
Moderator
T-80Us avatar
Fel forumsdel. Vi provar i Historia istället.

Vapen & Militär --> Historia

/Mod
Citera
2012-03-09, 09:56
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karetnik
Vad jag förstått ska många av svenskarna ingått i specialförband där de ofta skickades till heta situationer och därför de höga dödssiffrorna, ofta tillsammans med frivilliga från Spetsnaz.

Låter tyvärr som skrönor. De internationella brigaderna hade mycket höga förluster, med hela 16% stupade. De svenska siffrorna (om de stämmer) ska alltså ses i det sammanhanget.

Själv minns jag att det bröt ut en debatt bland de svenska spanienveteranerna i samband med Ken Loachs Land and Freedom 1995. Fraktionsstriderna från kriget levde uppenbarligen fortfarande.
Citera
2012-03-09, 12:06
Medlem
LojtnantWerners avatar
fast alla frivilliga stred inte på kommunisternas sida och bör inte heller varit svartlistade här av samma skäl heller, precis som i amerikanska inbördeskriget där de flesta svenskar stred på sydstatarnas sida
Citera
2012-03-09, 15:12
Medlem
Lars Gyllenhaal, Lennart Westberg:s bok Svenskar i krig 1914-1945 berör spaniensvenskarna. Kommer tyvärr inte ihåg så mycket, var ett tag sedan jag läst den.
Citera
2012-03-09, 23:47
Medlem
Har tyvärr inte några anekdoter att berätta men i P3:s dokumentär om Franco så intervjuar de åtminstone en svensk Spanienfrivillig.
Citera
2012-03-10, 01:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LojtnantWerner
fast alla frivilliga stred inte på kommunisternas sida och bör inte heller varit svartlistade här av samma skäl heller, precis som i amerikanska inbördeskriget där de flesta svenskar stred på sydstatarnas sida
Jo, alla svenska frivilliga stred för kommunisterna/anarkisterna. Har aldrig hört talas om någon som stred på nationalisternas sida. I sådana fall får du ge en källa.
Citera
2012-03-10, 10:17
Medlem
Sjveds avatar
Citat:
Runt 600-500 svenskar ska ha stridit i kriget och ungefär en tredjedel stupade där borta.
Undrar hur många av de svenska kommunisterna som fick sina könsdelar instoppade i truten?
Det var tydligen ett ganska utbrett förfarande har jag hört någonstans.

Citat:
Jo, alla svenska frivilliga stred för kommunisterna/anarkisterna. Har aldrig hört talas om någon som stred på nationalisternas sida. I sådana fall får du ge en källa.
Rimligtvis borde det funnits svenska frivilliga på rebellernas sida, men det är kanske inget man pratade högt om när man kom hem till Sverige och definitivt inte efter 1945.
Citera
2012-03-10, 12:03
Medlem
Citat:

Jag tror att snarare att han menar att de inte stred för kommunisterna i de internationella brigaderna utan att det fanns svenskar som stred i någon av de andra grupperna på republikanernas sida.
Citera
2012-03-12, 14:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
Jag tror att snarare att han menar att de inte stred för kommunisterna i de internationella brigaderna utan att det fanns svenskar som stred i någon av de andra grupperna på republikanernas sida.
Nä, den där användaren är en fascist och han menar nog att det skulle funnits svenskar som slogs med fascisterna. Har dock aldrig hört om någon svensk fascist som stupade i Spanien eller att svenska fascister skulle haft någon sorts organisering för att ta sig ner till Spanien.

Klart det fanns svenskar i andra förband än Internationella Brigaderna även om de flesta slogs med dom. De som reste över från SAC/SUF slogs väl med anarkisterna i CNT troligtvis.
Citera
2012-03-12, 15:27
Medlem
Hur många svenskar som stred för fascisterna eller huruvida det förekom organiserade resor bland svenska fascister vet jag inte men Åsa-Nisses skapare Stig Cederholm deltog i inbördeskriget som frivillig på Francos sida, och senare under andra världskriget även för tyskarna.
Citera
2012-03-13, 09:24
Medlem
Citat:

Det fanns ett fåtal, enl Gyllenhaal, bla i Spanska främlingslegionen. Det kan man ju disskutera hur frivilligt det var. Men det var ett fåtal om inte minnet sviker helt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in