2012-03-12, 19:33
Moderator
OYs avatar
Tråden är ett bra initiativ. Jag har lite funderingar. Har någon i föreningen formell utbildning i MSO, vem utbildar i så fall? Bedrivs utbildning av de som frivilligt arbetar på fältet så att säga.

Genomförs alla eftersök under polis eller räddningstjänstens ledning. Hur ser samarbetet ut lite mer konkret?
Citera
2012-03-12, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JensLapidus
Hej och tack för att du tog dig tid att vara först ut här. Jag hade hoppats att även andra, som inte sitter i styrelsen, skulle berätta lite om hur det gick till ute i fält. Som du själv märkt så finns det en rätt så negativ bild av MPS här på forumet så det hade ju varit intressant och se om det finns någon som kan dementera den bilden en aning. Jag har själv inte deltagit i något sök eftersom jag inte haft möjlighet men vem vet vad som händer framöver.

Du säger att ni har som att vara ekonomiskt starka, men sånt tar väl tid? Ni har väl inte ens funnits ett år än? Ändå hamnar ert namn i sammanhang där det nämns väldigt stora summor pengar!
Jag får en uppfattning om att ni siktar lite väl högt för att vara en nystartad organisation, utan kapital. Att man har ett mål är bra, men det kan ju få ta den tid det tar att etablera sig.

Se till att få rätt företag att sponsra med en del av det material du tycker ni behöver, kanske till och med en mindre summa pengar så ni kan ha en budget att röra er med även för framtida ändamål. Den uppfattningen jag och säkert många andra har fått är att ni vill få in ett stort kapital på ett enda sök och därefter tro att allt är lugnt. Man får en stark känsla av att ni är pengakåta. Ni har idag inte en enda reklambanner på eran hemsida vilket får mig att tvivla på att ni har någon sponsor.

Att det självklart behövs viss utrustning förstår jag, men som ideell förening/organisation kan man använda sig av en hel del saker som troligen redan finns i era hushåll. Dator, skrivare, ficklampa, reflexväst...man måste inte köpa nytt enbart för det ändamålet.
Folk som ska delta kan ta med egen utrustning, det är ingen överlevnadsutrustning som krävs så de flesta har det nog hemma. Ni måste ju inte stå för allting, en ideell verksamhet handlar väl till stor del om att alla hjälper till, utan ersättning.

I ett liknande svar, som jag länkade till i inledningen, skriver Jerri att det till Marina-söket har beräknats pengar till en väldigt massa transport, dykare, fyllning av tuber osv osv...vet ni ens vad det kostar att fylla en tub? Har ni ens kontakter med nåt dykteam/dykklubb? Det är inte vem som helst som dyker ner i en insjö för att leta lik. Ni har beräknat en budget för 1000 personer baserat på ett upplägg som ni själva har kommit med men vad är det som säger att folk inte kan ta sig dit själva? Hur många är det som tänker delta? Har inte sett några belägg för det varken på forumet eller eran hemsida.

En bra början hade väl kanske varit att sätta en deadline på anmälan för att sen se eventuella omkostnader. Bara för att ert mål är 1000 personer så betyder det ju inte att det blir så många. Det kanske blir 200 som ställer upp. Som jag ser det så hade det räckt att hyra in en buss som kan gå skytteltrafik mellan en större parkering och där ni skall utgå.

Sen har er hemsida ändrat utseende sen ni drog igång Marina-söket. Styrelsen verkar ha krympt. Under "Lösta fall" ligger det väldigt många fall där jag är rätt säker på att ni inte har deltagit eller bidragit med något. Ni kanske borde särskilja vad som är på eran meritlista och vad som inte är det, annars är det ju att låta folk tro att det är ni som funnit alla dessa personerna.

Jag tycker att det är bra om det finns en organisation som söker efter folk, men jag tycker att ni har en bra bit kvar innan ni kan kallas för seriösa. Hoppas det blir ändring på det framöver.

Jag startade tråden för att fler skulle kunna diskutera eran verksamhet, gärna baserat på folk som varit i kontakt med er eller varit med på sök, istället för att ta upp plats i andra trådar som det idag görs. Hur mycket tid du/ni vill lägga här är upp till er själva. Mitt syfte var inte att kasta skit på er utan mer får in fler åsikter och kanske få dementerat en del av det som får er att framstå som negativt!

Jag tycker jag fick med en hel del i mitt första inlägg så diskussionsunderlag finns för denna tråd, mailvänner är jag inte i behov av men blir frågorna för många så kanske jag skickar dig ett mail och sen publicerar svaret här.

Mvh JL

Hej! är är ett fall som förbryllat många, Marie som försvann från en bröllopsfest och inte kunnat hittas.....kan ni ordna en skallgång på Gotland efter henne?

https://www.flashback.org/t1241689
Citera
2012-03-12, 21:20
Medlem
Svar till OY:

Vi saknar tyvärr utbildning i MSO men det finns inplanerat med start under 2012.
Utbildning av gruppledare påbörjas imorgon inför kommande skallgångar.
Målet är att ha minst 20 gruppledare som är redo att ställa upp vid behov och snabbare kunna skapa de sökgrupper som skickas ut på skallgång med relevant information.

Vi går varken under polisen eller räddningstjänstens ledning, men däremot så har vi haft ett par möten med polisen och delgett dom information om hur vi arbetar. Under tiden vi sökt efter Pierre Nilsson så har vi dagligen återrapporterat till polisen villka områden vi har sökt av.

Svar till greyhoundbus:

Vi har idag inget samarbete med någon förening på Gotland eller någon direkt möjlighet att starta ett sök där. Vi arbetar med att få sponsring för att kunna bistå med sök även på andra orter så det är inte helt omöjligt att vi skulle kunna titta på det närmare sommaren när föreningen har lite bättre förutsättningar rent ekonomiskt.
Citera
2012-03-12, 22:20
Medlem
Camdreas avatar
För enkelhetens skull: mp = missingpeople.se, MPS = missingpeoplesweden.com

Ytterligare några frågor, som jag bedömer som enkla att svara på:

Hur många anställda har mp?
Hur många anställda har MPS?

Organisationsnummer för mp och MPS?

Vem är den privatperson, som driver MPS?

Jag brukar inte läsa bloggar i allmänhet, men de jag läst/läser brukar innehålla inlägg från den som driver bloggen. MPS är en ovanlig blogg.

/Camdrea
Citera
2012-03-12, 22:24
Medlem
Camdreas avatar
P.S.
Tycker inte att jag har fått någon bra förklaring till varför de tre nämnda personerna är kontaktpersoner för MPS. Borde inte den "private" ägaren till bloggen vara med som kontaktperson?
/C
Citera
2012-03-13, 00:16
Medlem
Cancels avatar
Hela organisationen stinker opportunism för mig. Vad har ni åstadkommit under de år ni varit igång? Har ni hittat en enda person? Har någon av er någon som helst utbildning eller erfarenhet inom vad ni sysslar med eller träffas ni i princip vid en skog eller en sjö och skjuter från höften?

Fina titlar har ni i alla fall allihopa, det är väl huvudsaken.
Citera
2012-03-13, 02:07
Medlem
Svar till Camdrea:
Antal anställda i MP = 0 ( vi räknar oss inte som anställda utan som frivilliga organisatörer)
Antal anställda i MPS= Vet ej

Organisationsnr för MP= 802463-5867
Organisationsnr för MPS = Vet inte

( Jag är med i Styrelsen för MP, men inte för MPS. Däremot så står vi med som kontaktpersoner på MPS. Förmodar att det är för att akuta försvinnande ska inkomma till oss snabbare. Vore tråkigt om folk mailade MPS när deras anhörige försvinner men inte fick svar av oss)
Varför den privata ägaren inte har sin mailadress med vågar jag inte svara på.

Svar till Cancel:

Tråkigt att du uppfattar det vi gör som något negativt. Vi försöker bara vara en länk mellan anhöriga och polis, med förhoppning om att kunna rädda liv.
Vi har bara varit igång i mindre än två månader som MP. Tidigare var vi involverad i Sökarna Västa Götaland i en kortare period.
Vi har ännu inte fått ett sådant sök där vår insats räddat liv. I de fall vi har utfört större skallgångar så har det dessvärre varit försent. ( 3 drunkningsolyckor)
Vi har inte heller några större utbildningar, men målsättningen är att utbilda sig fortlöpande för att skallgångarna ska bli mer effektiva.
När vi kallar till skallgång så gör vi det på begäran av anhöriga och med tillåtelse av polisen. Vi samlar in all information som de anhöriga har att delge oss och söker av de primära områdena först. Därefter ökar vi på sökområdet ju fler som anmäler sig till söken. Som mest har vi hanterat 350 personer, delat in dom i grupper och låter en gruppledare återrapportera avsökta områden.
Att du fokuserar på våra titlar mer än vad vi gör för samhället och de närmsta anhöriga kommenterar jag inte ens. Det är bara för lågt och helt orelevant i denna tråden. Jag tror nog du tänker om, om en anhörig till dig försvinner och du ser vad för jobb vi egentligen gör medan polisen "inte gör ett skvatt" som många anhöriga beskriver det av ren förtvivlan.
Citera
2012-03-13, 06:57
Medlem
Cancels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peder1975

Svar till Cancel:

Tråkigt att du uppfattar det vi gör som något negativt. Vi försöker bara vara en länk mellan anhöriga och polis, med förhoppning om att kunna rädda liv.
Vi har bara varit igång i mindre än två månader som MP. Tidigare var vi involverad i Sökarna Västa Götaland i en kortare period.
Vi har ännu inte fått ett sådant sök där vår insats räddat liv. I de fall vi har utfört större skallgångar så har det dessvärre varit försent. ( 3 drunkningsolyckor)
Vi har inte heller några större utbildningar, men målsättningen är att utbilda sig fortlöpande för att skallgångarna ska bli mer effektiva.
När vi kallar till skallgång så gör vi det på begäran av anhöriga och med tillåtelse av polisen. Vi samlar in all information som de anhöriga har att delge oss och söker av de primära områdena först. Därefter ökar vi på sökområdet ju fler som anmäler sig till söken. Som mest har vi hanterat 350 personer, delat in dom i grupper och låter en gruppledare återrapportera avsökta områden.
Att du fokuserar på våra titlar mer än vad vi gör för samhället och de närmsta anhöriga kommenterar jag inte ens. Det är bara för lågt och helt orelevant i denna tråden. Jag tror nog du tänker om, om en anhörig till dig försvinner och du ser vad för jobb vi egentligen gör medan polisen "inte gör ett skvatt" som många anhöriga beskriver det av ren förtvivlan.

Nåja. För mig är det iaf uppenbart att ni försöker framställa er som något ni inte är. Jag tycker inte det är sådär överdrivet seriöst att som organisation utan någon större erfarenhet, medlemmar utan någon relevant utbildning, gå ut och fiska efter 500k för ett "sök".

Ytterligare oseriositet på er hemsida angående samarbete med polisen - "beror på hur man ser det?". Svaret på frågan är ju nej, och det säger ni ju också till slut efter en massa ordbajsande.

Men önskar er all lycka till med kommande projekt och även att ni hittar Pierre.
Citera
2012-03-13, 13:41
Medlem
Svar till Cancel

Jag förstår inte riktigt vad det är du syftar på när du skriver "För mig är det iaf uppenbart att ni försöker framställa er som något ni inte är." På vår hemsida skriver vi "Missing People Sweden är en ideell organisation som hjälper personer att finna anhöriga som försvunnit. Vi anordnar på kort tid skallgång för att rädda liv och kan snabbt mobilisera stora resurser med hjälp av ekonomisk sponsring från företag runt om i landet.".

Detta är precis vad vi gör och vad vi har gjort i mer än ett års tid med över 20 anordnade skallgångar, stora som små. Vi agerar samordnare och sambandscentral för att frivilliga ska söka av områden som inte är genomsökta redan och utföra söken på ett sätt som är anpassat efter omgivningarna och behoven. Att säga att vi samarbetar med polisen är jag för ödmjuk av mig för att säga, men visst. Vi blev tilldelad ett sökområde av dom i första söket efter Pierre. Vi har vid ett par tillfällen haft möten med dom för att diskutera vår roll när någon försvinner och när vi bör avvakta sök för att inte försvåra deras arbeten. I söken efter Pierre har vi dagligen rapporterat våra sökområden, så ja. Ett visst samarbete har vi.

Vad gäller skallgången efter Marina så satte vi ett mål på 1000 frivilliga. Nu ryktas det om att vi lätt kan räkna med 2000 personer. Många personer från öarna norr om Göteborg är väldigt engagerade och vill att hon ska hittas. Vid beräkningen av 1000 personer uppskattar vi att kunna söka av 36 mil terräng ( mer exakt kan jag inte skriva för att inte riskera att söket drabbas av sabotage) Totala antalet söktimmar uppskattas till 6000 vilket är 5 gånger mer än vad polisen har använt även om detta är ett av deras största sökinsatser i modern tid.

Till slut, tack för ditt stöd vad gäller söket efter Pierre. Har du möjlighet får du gärna närvara vid våra sök och därmed få lite närmre inblick i hur vi arbetar.Vi döljer inget och är bara tacksamma för att hjälp vi kan få.

Med vänliga hälsningar

Peder Schillerström
Missing people Sweden
www.missingpeople.se
Senast redigerad av Peder1975 2012-03-13 kl. 13:45.
Citera
2012-03-13, 21:40
Medlem
JensLapiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peder1975
Svar till Cancel

Jag förstår inte riktigt vad det är du syftar på när du skriver "För mig är det iaf uppenbart att ni försöker framställa er som något ni inte är." På vår hemsida skriver vi "Missing People Sweden är en ideell organisation som hjälper personer att finna anhöriga som försvunnit. Vi anordnar på kort tid skallgång för att rädda liv och kan snabbt mobilisera stora resurser med hjälp av ekonomisk sponsring från företag runt om i landet.".

Detta är precis vad vi gör och vad vi har gjort i mer än ett års tid med över 20 anordnade skallgångar, stora som små.

Vad gäller skallgången efter Marina så satte vi ett mål på 1000 frivilliga. Nu ryktas det om att vi lätt kan räkna med 2000 personer.

Jag kan ju svara för vad jag anser om det Cancel skriver. Jag skrev i ett av mina tidigare inlägg att ni kanske försöker bli för stora lite för fort, det borde få ta den tid det tar att etablera sig och därmed även verka seriösa. Att ni nu under bara några månaders tid varit involverade i två uppmärksamma sök/försvinnanden där det i ena fallet beräknats och det andra utlovats en stor summa pengar får i alla fall mig att reagera. Jag är nog inte ensam om att få en uppfattning om att ni har haft ett finger med i spelet där och det är väldigt lätt att börja undra om det är så att ni vill få upp mycket pengar på bordet för att ni sedan skall kunna bygga upp er organisation med hjälp av dessa.

Att ni gjort sök i mer än ett års tid, kan det verkligen stämma? Sökarna har väl knappt funnits i ett år och ni som nu är MPS drog väl er ur och det måste väl ändå tagit lite tid att få igång den nya organisationen??

I ett tidigare inlägg skrev du att ni beräknade närmare 2000 personer till Marina-söket, nu blev det plötsligt ett rykte om att ni lätt kan räkna med 2000 personer, det finns alltså inga som helst belägg för det du gav sken av i det tidigare svaret? Det är bara en månad kvar...

För att återgå till Pierre Nilsson, stämmer det verkligen att Jerri åkte ner till Malmö (ca 30 mil) för att kolla upp ett tips om att någon sett en förvirrad person som liknat Pierre i en butik där?

Att ni anser att Polisen gör för lite i Pierres försvinnande pga att anhöriga tycker det så borde du väl veta att det måste föreligga en misstanke om brott för att Polisen ska göra större insatser, annat vore väl tjänstefel, eller slöseri med skattepengar!

Mvh JL
Citera
2012-03-14, 00:49
Medlem
Hej,
jag var en av dom som var med uppe på Ramberget. Jag tar det från början:

Vi träffades nere vid Kalsjul 107 och stämningen var som den skall vara på ett sök (har varit på flera), folk var ivriga att komma iväg och "peppade".
Det hade kommit in ett mycket intressant tips om Ramberget, dit vi skulle bege oss omedelbart.
Direkt märkte jag att någonting var fel, vi stod och väntade i minst 20-30 minuter på 1-3 personer.
Fråga 1: Kan inte dessa folk som inte kan passa tider ansluta sig senare?
Ett liv är viktigare än ett par personer som inte kan klockan!

Väl uppe på Ramberget började snacket direkt när vi såg/kom på att bommen är låst vintertid.
Vad gör vi här? Har ett vittne sett PN? Har någon släpat upp PN för berget?
Givetvis frågade vi inget utan antog att ett vittne måste ha placerat PN på platsen.

Vi startade runt 18:00 och våran grupp hade noggrant sökt av våran "tårtbit" efter ca en halvtimme.
Väl nere från berget började vi söka av mot parkeringarna. Då samtliga grupper hade fått ett eget "distrikt" att söka av antog vi att vi var klara och kunde gå på nästa utmaning.
Då fick vi svaret att: "NEJ, vi skall vara kvar till 19:00 så ni kan gå samma väg upp, ni kanske har missat något?"
-Jag skakade på huvudet då detta var ett hån mot mig som varit bl.a amröjare (minröjare på ren svenska) i Flygvapnet. Men jag fortsatte tiden ut, precis som man gjorde i klassrummet på lågstadiet.

Väl tillbaka från Ramberget plockar jag upp mobilen för att hålla mig uppdaterad, då ser jag att ett MEDIUM har sett runstenar och att det var därför vi var uppe på Ramberget, Ramberget som jag nämnde tidigare är låst för biltrafik samt fruktansvärt långt ifrån PN's möjliga rutt, så väl gående som med kollektivtrafiken.

Jag blev fly förbannad, det har alltså "bara" gått 72+ timmar sedan försvinnandet och man skickar nu folk till ett regnigt/snötäckt berg på grund av en "syn" från ett medium?

Fråga 2: Hur många hade ni fått med er om ni uppgett källan till söket tror du?
Fråga 3: All respekt åt vad folk tror på men varför börja med "visioner" från medium i ett så tidigt skede?
Fråga 4: Har det sökts i närheten av Ramberget igen? (Med tanke på att anda "visioner" söks av både två och tio gånger)

Sammanfattning av MP enligt mig:
Dom vill synas ( i media => sponsorer) och hoppar på första bästa tåg till ingenmansland.
Fruktansvärt oorganiserat, det kastades ut gruppledartröjor till folk i sök två, folk som inte har med MP att göra, och som kanske aldrig har varit på ett sök.
Mörkläggningen! Folk (läs jag) blir fruktansvärt arga och ledsna när det organiseras ett stort sök på en, för många, farlig plats på grund av ett medium. (det gick för sjutton en dam med kryckor där uppe!)

Med detta sagt så tror jag detta blir elddopet för MP.
"Gör om, gör rätt" är allt jag har att säga.
Senast redigerad av maveric1337 2012-03-14 kl. 00:52.
Citera
2012-03-14, 01:29
Medlem
svar till maveric1337

Stort tack för ditt inlägg. Vi behöver feedback av dom som varit med ute på sök för att veta vad vi måste fokusera på vad gäller gruppledarna och vår egna roll.
Först vill jag bara poängtera att vi ALDRIG går ut på sök efter vad ett medium säger.Snälla, sluta lyssna på vad andra säger som inte tillhör ledningen i Missing People.
Vi sökte av det området eftersom det trots allt är ett av de större skogsområdena som ligger nära vägen mot Torslanda men ändå nära både Göta älvsbron och Marieholmsbron.
Att ett medium även har uttalat sig om att platsen var aktuell, ja, så är det ju på så gott som alla områden vi har sökt av: industriområde, vattendrag etc. Men som sagt, vi söker inte av ett område för vad medium säger, det anser jag personligen är slöseri med resurser.

Att några har fått "gruppledartröjor" är inte för att de ska förväxlas utan för att de ordinarie västarna inte räckte till och vi ansåg det var viktigare att dom syntes i skogen än vilken färg dom fick på västen.

Att gruppledaren ger "konstiga" instruktioner ute på sök beror på att vi inte har hunnit att utbilda gruppledarna för hur vi anser att sök ska ske. Därmed söker vissa gruppledare av dubbelt för att försäkra sig om att det sökområdet dom tilldelats är helt genomsökt. ( Alla är ju trots allt inte utbildade minröjare som du är och även kompetenta personer har gjort misstag i sitt arbete.)

Idag hade vi första utbildningen av gruppledare. Tyvärr bara 5 st men i alla fall en början. Vi tar gärna emot 15 till och instruerar dom i vårat tänk så att sök kan påbörjar så snabbt och effektivt som möjligt. Dagens utbildning handlade mycket om vår bakgrund, organisationsschemat, gruppledarens roll, patrullindelning, sökmetoder och skallgången efter Marina Johansson den 14 april.
Jag är väldigt nöjd med denna kvällen och känner att vi har kommit en bra bit på väg trots att vi är en väldigt nystartad förening.

Att vi samtidigt med dessa skallgångar får bra uppmärksamhet i media är guld värt. Vi får in fler som är intresserade av att delta i våra skallgångar och vi kommer då kunna nå våra mål att vara snabbt ute på sök i det fall tex ett barn går vilse i skogen. Då kan varje minut vara enormt viktig för att rädda liv. Att vi samtidigt får sponsorer är en bonus. Vi behöver kapital för att kunna köpa in mer reflexvästar, ficklampor och annat som behövs ute till fält. På önskelistan står licens för kartprogram för att få fram ordentliga kartor över området som ska genomsökas, stora färgskrivare för att kunna dela ut kartor till patrulledarna och kommunikationsutrustning för sök i områden där mobil täckning saknas. Ett större fordon som sambandscentral där man kan delge gruppledare den informationen som är relevant för deras sök är också något som behövs. Just nu kör vi omkring i gamla budfordon som inte alltid är tillgängliga.

Jag hoppas att mitt tidigare förtydligande angående medium och syner svarar på samtliga dina frågor du räknade upp.
I annat fall får du gärna kommentera igen så får jag vackert omformulera mig.

och jag håller med dig,,,vi har långt kvar innan vi blir riktigt duktiga, men vi lovar att kämpa vidare och lägga all den tid vi kan för att få bli en erkänd samhällsnyttig organisation framöver. De anhöriga behöver få all extra hjälp vi kan ge dom när samhällets resurser inte räcker till.

God natt på er.

Med vänliga hälsningar

Peder Schillerström
Missing People Sweden
www.missingpeople.se
Senast redigerad av Peder1975 2012-03-14 kl. 01:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in