svar till maveric1337
Stort tack för ditt inlägg. Vi behöver feedback av dom som varit med ute på sök för att veta vad vi måste fokusera på vad gäller gruppledarna och vår egna roll.
Först vill jag bara poängtera att vi
ALDRIG går ut på sök efter vad ett medium säger.Snälla, sluta lyssna på vad andra säger som inte tillhör ledningen i Missing People.
Vi sökte av det området eftersom det trots allt är ett av de större skogsområdena som ligger nära vägen mot Torslanda men ändå nära både Göta älvsbron och Marieholmsbron.
Att ett medium även har uttalat sig om att platsen var aktuell, ja, så är det ju på så gott som alla områden vi har sökt av: industriområde, vattendrag etc. Men som sagt, vi söker inte av ett område för vad medium säger, det anser jag personligen är slöseri med resurser.
Att några har fått "gruppledartröjor" är inte för att de ska förväxlas utan för att de ordinarie västarna inte räckte till och vi ansåg det var viktigare att dom syntes i skogen än vilken färg dom fick på västen.
Att gruppledaren ger "konstiga" instruktioner ute på sök beror på att vi inte har hunnit att utbilda gruppledarna för hur vi anser att sök ska ske. Därmed söker vissa gruppledare av dubbelt för att försäkra sig om att det sökområdet dom tilldelats är helt genomsökt. ( Alla är ju trots allt inte utbildade minröjare som du är och även kompetenta personer har gjort misstag i sitt arbete.)
Idag hade vi första utbildningen av gruppledare. Tyvärr bara 5 st men i alla fall en början. Vi tar gärna emot 15 till och instruerar dom i vårat tänk så att sök kan påbörjar så snabbt och effektivt som möjligt. Dagens utbildning handlade mycket om vår bakgrund, organisationsschemat, gruppledarens roll, patrullindelning, sökmetoder och skallgången efter Marina Johansson den 14 april.
Jag är väldigt nöjd med denna kvällen och känner att vi har kommit en bra bit på väg trots att vi är en väldigt nystartad förening.
Att vi samtidigt med dessa skallgångar får bra uppmärksamhet i media är guld värt. Vi får in fler som är intresserade av att delta i våra skallgångar och vi kommer då kunna nå våra mål att vara snabbt ute på sök i det fall tex ett barn går vilse i skogen. Då kan varje minut vara enormt viktig för att rädda liv. Att vi samtidigt får sponsorer är en bonus. Vi behöver kapital för att kunna köpa in mer reflexvästar, ficklampor och annat som behövs ute till fält. På önskelistan står licens för kartprogram för att få fram ordentliga kartor över området som ska genomsökas, stora färgskrivare för att kunna dela ut kartor till patrulledarna och kommunikationsutrustning för sök i områden där mobil täckning saknas. Ett större fordon som sambandscentral där man kan delge gruppledare den informationen som är relevant för deras sök är också något som behövs. Just nu kör vi omkring i gamla budfordon som inte alltid är tillgängliga.
Jag hoppas att mitt tidigare förtydligande angående medium och syner svarar på samtliga dina frågor du räknade upp.
I annat fall får du gärna kommentera igen så får jag vackert omformulera mig.
och jag håller med dig,,,vi har långt kvar innan vi blir riktigt duktiga, men vi lovar att kämpa vidare och lägga all den tid vi kan för att få bli en erkänd samhällsnyttig organisation framöver. De anhöriga behöver få all extra hjälp vi kan ge dom när samhällets resurser inte räcker till.
God natt på er.
Med vänliga hälsningar
Peder Schillerström
Missing People Sweden
www.missingpeople.se