2012-03-08, 21:55
Medlem
Hej!

Vi i familjen har en gammal dator där det ligger lite bilder mm som jag vill flytta till en nyare dator. Den gamla datorn används inte utan står bara i källaren.

Min fråga är, kan jag bara ta hdd:n från den gamla datorn och sätta in i den nya datorn? Skulle ju vara smidigast.

Är inte kunnigast inom ämnet (uppenbarligen)!

Tack på förhand!
Citera
2012-03-08, 22:01
Medlem
ganglere2s avatar
Ja det är inte svårare än att stoppa i den.
Ska du ha något op på den eller bara för lagring?
Citera
2012-03-08, 22:22
Medlem
Skall inte vara några problem.

Annars finns det tillbehör man kan köpa, till exempel: http://www.amazon.co.uk/gp/product/B...00_i00_details
Citera
2012-03-09, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Ja det är inte svårare än att stoppa i den.
Ska du ha något op på den eller bara för lagring?

op? Tack för svar!
Citera
2012-03-09, 08:47
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oscar1007
op? Tack för svar!

Menade om du ska ha något operativsystem på den disken eller som jag antog bara lagring.
Citera
2012-03-09, 09:32
Medlem
Om det är en IDE-disk och du har en relativt ny dator kan det bli problem eftersom nyare moderkort i regel inte har någon IDE port. I så fall behöver du ett kontrollerkort med IDE port http://www.inet.se/produkt/5401337/s...-sata-ide-pcie.
Senast redigerad av fantomsmurfen 2012-03-09 kl. 09:37.
Citera
2012-03-09, 11:08
Medlem
SGustafsson91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaK83
Skall inte vara några problem.

Annars finns det tillbehör man kan köpa, till exempel: http://www.amazon.co.uk/gp/product/B...00_i00_details
Om det är en intern hårddisk lär det med största sannolikhet vara en 3.5" hårddisk...
Citera
2012-03-09, 11:17
Medlem
/Nisse_Hults avatar
JA! Då jag FÖRUTSÄTTER att den "nya " datorn redan är operativ! Dvs. fungerar och används så behöver du inte göra mer än att koppla in den gamla datorns hårddisk som "slav" på din nya dator!

Du startar sedan den datorn och använder Utforskaren för att se innehållet på disken från din gamla dator! Ev. kan du få ta över ägandeskapet av alla filer och mappar, du kan BINGA dej fram till hur det går till!
Citera
2012-03-09, 13:55
Medlem
Jag hade nog rekommenderat att skaffa dig en USB-adapter. Dvs en sådan docka där du kan trycka ner hårddisken så kommer den upp som en extern hårddisk. Att byta hårddisk från en dator till en annan KAN medfölja några komplikationer som du inte verkar kunnig nog att lösa.. Du kan ju försöka det först och om det misslyckas så kan du bara skaffa en docka.
Citera
2012-03-09, 18:52
Medlem
xunnydays avatar
Om du inte har byggt någon dator själv tidigare, eller har kunskap om hur du ska koppla in den, går det nog mycket fortare att bära upp den gamla datorn och koppla in den, kopiera till ett USB minne/via nätverket till den nya datorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in