• 2
  • 3
2012-03-08, 22:14
Medlem
zamiocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caper
Tro't eller ej men Mickey D's kör med 100% nötkött i sina hamburgare, något som är lite svårare att göra hemma med tanke på att nötkött utan tillsatser inte håller ihop. Vetifan hur de gör att nötköttet håller ihop, de själva påstår att det pressas på något speciellt vis eller så ljuger de om innehållet.

Själv gör jag hamburgare på blandfärs som jag har i lite soja i. Blir kanongott.

Glöm inte det pressade fettet, ja det även nöt. Men som är precist placerat för en jämn smak.
INGEN lek dom där fast det är fabrik!

Jag blundar som finsmakare och tar mig en BM ibland.

Men annars är det STAR-burgers som gäller. Bara ätit dom i L.A dock men finns över hela US.
2012-03-08, 22:41
Medlem
Citat:
Tro't eller ej men Mickey D's kör med 100% nötkött i sina hamburgare, något som är lite svårare att göra hemma med tanke på att nötkött utan tillsatser inte håller ihop. Vetifan hur de gör att nötköttet håller ihop, de själva påstår att det pressas på något speciellt vis eller så ljuger de om innehållet.

Själv gör jag hamburgare på blandfärs som jag har i lite soja i. Blir kanongott.

Du har blivit lurad av deras reklamkampanj. Det är 100% nötkött, alltså inte blandat med fläsk eller kyckling eller nåt annat djur. Att det skulle innebära att själva hamburgerköttet innehåller 100% kött däremot är bara befängt.
2012-03-09, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korrekt
Du har blivit lurad av deras reklamkampanj. Det är 100% nötkött, alltså inte blandat med fläsk eller kyckling eller nåt annat djur. Att det skulle innebära att själva hamburgerköttet innehåller 100% kött däremot är bara befängt.

Men det visar ju sig att det inte är en omöjlighet att det faktiskt är så. Lurad av deras reklamkampanj vet jag inte. Är allmänt skeptisk mot McDonalds och äter inte där.
2012-03-09, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korrekt

Med din logik skulle alltså Absolute kunna börja skriva på flaskan att den innehöll 100% etanol för det skulle bara betyda att den inte innehöll någon metanol eller isopropanol.

Deras hamburgare innehåller 100% kött precis som Burger Kings. Maxs är däremot utblandade, antagligen för att det anknyter till den svenska traditionen.
2012-03-09, 02:17
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Tro't eller ej men Mickey D's kör med 100% nötkött i sina hamburgare

*host*Bullshit!*host*.

Köttinnehållet är 40% enligt den här studien.
http://www.tissuepathology.typepad.c...th_dec2008.pdf

Att sedan köttet till 100% består av nötkött är en annan femma, men är att betrakta som falsk marknadsföring i sammanhanget.[/quote]
2012-03-09, 03:41
Medlem
Citat:

Kör en liten stund med en elvisp (degkrokar) så ska du se att nötfärsen håller ihop utan tillsatser.

Att använda en tyngd är också bra, typ http://www.kitchencontraptions.com/pictures/img16m.jpg.
2012-03-09, 08:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juller
Kör en liten stund med en elvisp (degkrokar) så ska du se att nötfärsen håller ihop utan tillsatser.
Det resulterar i ganska sega burgare. En bättre variant på det här temat är att köra färsen i en matberedare med snurrande knivar och därmed slå sönder fibrerna. Man kan också skvätta i vatten om färsen blir för tät. Glöm inte att salta och peppra!

Poängen med denna metod är att man kan platta ut riktigt tunna skivor utan att de bågnar. Det gör man med fördel mellan två gladpackfolier med brödkavel. Konsistensen påminner om donkens hamburgare, dvs lite tät, tunn och vid. För dem som gillar donkens burgare kan detta vara den optimala metoden. Själv undviker jag den dock .

Det går också att platta ut burgare mellan bottnar på två assietter. Bottnarna bör fuktas först eftersom det annars kan fastna ohjälpligt. I samband med den här metoden så är det av vikt att bedöma mängden färs på ett korrekt sätt. Tar man för lite så får man en liten plupp i mitten utan rätt form. Tar man för mycket så tränger det ut på sidorna.

~Paul~
2012-03-09, 09:38
Medlem
För den som undrar hur en hamburgare produceras i ett svenskt McDonald's-kök kan en titt på den här italienska videon vara en idé: http://www.youtube.com/watch?v=KZyLF...eature=related

De använder sig av samma produktionssystem som i Sverige på köttsidan (Grill Direct). Det som används för friterade produkter heter BOP men det visar de inte upp i den här videon.
Här förevisar de däremot lite olika produktionsmetoder som finns främst för 10:1-produkterna (45 grams kött, Big Mac, cheeseburgare m fl) dvs olika tempo med en eller flera medarbetare som deltar. Lite 4:1/3:1 förekommer på slutet också.

Utrustningen är också i stort representativ för Sverige även om skillnader finns mellan olika restauranger.
Några avvikelser: Kryddkaret de använder i videon är av äldre modell, likaså brödbrickorna (finns någon enstaka restaurang som har dessa kvar i Sverige). Buntimern som figurerar mot slutet används inte någonstans i Sverige som jag känner till.

Känns inte som om det är så stor idé att jag ger mig in på diskussioner om köttkvalitén här eftersom det verkar finnas väldigt inrotade föreställningar om den.
evilhoneys avatar

Moderatormeddelande

Postat av evilhoney 2012-03-09, 10:37
Moderator
Det här var ju tråkigt. Precis som i den gamla tråden om McD-burgare-tillverkning så blev det mängder av OT om hamburgare i allmänhet, hur man gör vanliga hamburgare, vad man tycker om McD, osv osv.

Jag ger denna tråd EN chans till. Om jag så får radera ett enda OT till så låser jag tråden.

//mod
2012-03-09, 10:38
Medlem
Snackss avatar
Nej det är inte glutamat i kryddblandningen.
Ja det är 100% nötkött (ja kötthalten _är_ 100%, krydda tillsätts efter)
En stor del av köttet är producerat i Sverige, av Scan. Inte allt dock, vågar mig inte på en skattning men för tillfället får vi allt HB-kött från Scan sverige.

Att få dom exakt likadana hemma vetefan, men bättre går ju alltid. Lägg något lagom tungt med rätt form på ovansidan när du steker så håller dom kanske formen bättre utan att dra ihop sig, annars får du bankar du ut dom tunt som fan så brukar dom dra ihop sig till lagom tjocklek. På mcd steks dom tills kärntemp ligger på 69-70 grader.
2012-03-09, 11:12
Medlem
Gå till donken och fråga om du får köpa några frysta burgare. Det går säkert att ordna på något sätt. En kille jag känner gjorde något jobb åt en McD-restaurang och fick(eller fick köpa) en kartong med burgare.

Ett annat tips är att hitta någon bondgård som säljer kalv, ko, gris eller liknande och köpa kött därifrån. Mycket godare, mycket bättre kött och dessutom brukar det vara väldigt billigt.
Jag kan rekommendera vildsvinsfärs, riktigt gott att göra köttfärsbiffar/burgare av.
2012-03-09, 11:32
Moderator
evilhoneys avatar
Ja, det här tog ju inte lång tid.

OT raderat och tips på vanliga jävla burgare fortsätter ramla in.
Tråd låst.
//mod
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in