Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-08, 09:20
  #1
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Priserna fortsätter regna in.

Citat:
Årets kvinnogärning 2011 tilldelas journalisten, kritikern och författaren Johanna Koljonen. Pristagaren, som traditionsenligt tillkännages på Internationella kvinnodagen utses av Roks kvinno- och tjejjourer. Årets kvinnogärning ska tilldelas "någon som genom en anmärkningsvärd och signifikant gärning har bidragit till att synliggöra och påverka den verklighet som mäns våld mot kvinnor utgör”.

Motiveringen till varför Johanna Koljonen får Årets kvinnogärning 2011 lyder:
"För att hon på ett modernt, innovativt och modigt sätt har satt fingret på något som samhället tidigare dragit sig för att tala högt
om: sexuella övergrepp i vardagen. Johanna Koljonen har genom nätrörelsen #prataomdet skapat ett nytt språk för sex utan skam. Genom att fokus satts på gråzoner har debatten om sexuell integritet tagit ett rejält och nödvändigt kliv framåt, något som får direkt betydelse för många av de tjejer och kvinnor som söker sig till våra jourer. För oss i tjej- och kvinnojoursrörelsen har Johanna Koljonen blivit en viktig förkämpe i kampen för att fortsätta göra det privata politiskt. Inte minst genom att problematisera maskulinitets- och feminititesnormer”.

Johanna Koljonen kommenterar utmärkelsen så här:
– Det känns enormt stort och ganska förvånande. Jag tänkte nog inte på frågan som en kvinnofråga utan mer som en människofråga. Men under #prataomdet-samtalets gång insåg jag också att mycket av det dåliga eller farliga sexet har orsaker som har med kulturella förväntningar på könsrollerna att göra.
– Det känns också som en enorm bekräftelse eftersom en del av kritiken från dem som inte kände sig berörda var att samtalet på något sätt var koketterande och helt utan koppling till dem som faktiskt är utsatta. Om tjej- och kvinnojourerna tycker det var viktigt, då VAR det viktigt


http://www.roks.se/nyheter/2012-03-0...-kvinnogarning

Från början beskrevs #prataomdet som en "gräsrotsrörelse" som belyste s.k gråzonssex och handlade om situationer där oförmågan att kommunicera mellan sexpartners ställde till med diverse problem. Under resans gång tycks det hela ha förvandlats till en journalistisk gärning i form av en medveten kampanj skapad av opinionsbildarna Sofia Mirjamsdotter och Johanna Koljonen och till att handla om det gamla vanliga feministiska temat Mäns våld mot kvinnor.

Kort sagt om Koljonens inblandning i det ursprungliga twittrandet var för övrigt en viktig del i skeendet att Koljonen hade analsex frivilligt med en man, men kände för obekväm, undelägsen och blyg för att protestera. Hur det belyste mäns våld mot kvinnor är i nuläget något oklart. Mannen var enligt uppgift en mäktig mediaman som Koljonen låg med av vad det tycks karriärskäl. Vem han var har tyvärr inte framgått. Men idén här är så vitt jag förstår att hans sexuella beteende är något män som grupp har ansvar för, enligt den så kallade könsmaktsordningen.

Var det en viktig gärning för att belysa mäns våld mot kvinnor? Är det glädjande att Koljonen får priset?

Varför får förresten inte Mirjamsdotter dela priset denna gång? När skall de twittrande gräsrötterna som enligt Koljonen och Mirjamsdotter var det riktigt viktiga få sitt pris?
__________________
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2012-03-08 kl. 10:47.
Citera
2012-03-08, 09:54
  #2
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Priserna fortsätter regna in.

[/i]

http://www.roks.se/nyheter/2012-03-0...-kvinnogarning

Från början beskrevs #prataomdet som en "gräsrotsrörelse" som belyste s.k gråzonssex och handlade om situationer där oförmågan att kommunicera mellan sexpartners ställde till med diverse problem. Under resans gång tycks det hela ha förvandlats till en journalistisk gärning i form av en medveten kampanj skapad av opinionsbildarna Sofia Mirjamsdotter och Johanna Koljonen och till att handla om det gamla vanliga feministiska temat Mäns våld mot kvinnor.

Kort sagt om Koljonens inblandning i det ursprungliga twittrandet var för övrigt en viktig del i skeendet att Koljonen hade analsex frivilligt med en man, men kände för obekväm, undelägsen och blyg för att protestera. Hur det belyste mäns våld mot kvinnor är i nuläget något oklart. Mannen var enligt uppgift en mäktig mediaman som Koljonen låg med av vad det tycks karriärskäl. Vem han var har tyvärr inte framgått. Men idén här är så vitt jag förstår att hans sexuella beteende är något män som grupp har ansvar för, enligt den så kallade könsmaktsordningen.

Var det en viktig gärning för att belysa mäns våld mot kvinnor? Är det glädjande att Koljonen får priset?

Var det en viktig gärning för att belysa mäns våld mot kvinnor? Är det glädjande att Koljonen får priset? Varför får förresten inte Mirjamsdotter dela priset denna gång? När skall de twittrande gräsrötterna som enligt Koljonen och Mirjamsdotter var det riktigt viktiga få sitt pris?
Priset är väl möjligen kontraproduktivt skulle jag anse - eftersom det gör att diskussionen hamnar just i facket "Mäns våld mot kvinnor" istället för rikta fokus på hur det outtalade kan tolkas fel - och att det finns ett ansvar hos båda ändå.

Nu anser jag att #Prata om det, som kampanj kom ut fel - och att det blev för stort fokus på hur kampanjen uppstod istället för på själva kärnfrågan i kampanjen - var går gränsen för ett våldförande, hur skall se ett samtycke se ut och var ligger ansvaret.

Jag hade gärna sett en liknande kampanj där män/killar och kvinnor/tjejer möttes i en diskussion i sina erfarenheter - eftersom jag tror att människor i allmänhet har en förmåga att ta till sig och det är viktigt att man lyfter frågan gällande samtycke. Det är inte okej att tolka uteblivet nej som ja - om inget annat talar för ja, och det är inte okej att följa med och på olika sätt signalera ja om man faktiskt inte vill och menar nej. Det ligger ett ansvar hos båda -- vågar man lyfta det i debatten och tala om det, precis som man kan diskutera preventivmedel idag, så ökar man medvetenheten och lyhördheten är min fasta övertygelse.

Diskussionen var/är alltså imo viktig för att belysa både vad parterna gör mot varandra och vad de gör mot sig själva när kommunikationen/samspelet uteblir.
Citera
2012-03-08, 10:29
  #3
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Priset är väl möjligen kontraproduktivt skulle jag anse - eftersom det gör att diskussionen hamnar just i facket "Mäns våld mot kvinnor" istället för rikta fokus på hur det outtalade kan tolkas fel - och att det finns ett ansvar hos båda ändå.

Jag håller helt med. Dessutom handlade #prataomdet i så hög grad om att befria den ena partnern - nästan alltid kvinnor, någon gång en homosexuell man, ytterst sällan något annat - från allt ansvar och all förmåga till att ta ställning. Det gjorde den till en mycket reaktionär kampanj.

Koljonens "Vi kanske till och med tillåter, som jag gjorde då, övergrepp i lagens mening att ske." illustrerar kärnan i detta tänkande. Hon hade frivillig sex, sade inte nej, använder måleriskt känslospråk för att till och med uttrycka hur hon tyckte om det - men det är ändå ett övergrepp i lagens mening.

"jag ville ha mera sex men kunde inte koncentrera mig"

Så uppfostrar man en ny generation tokfeminister till viljelösa grönsaker.
__________________
Senast redigerad av BaalZeBub 2012-03-08 kl. 10:34.
Citera
2012-03-08, 10:42
  #4
Medlem
Scubbles avatar
Trodde de målade om en uppenbar smutskastningskampanj till något annat.
Citera
2012-03-08, 10:49
  #5
Avstängd
Burross avatar
Som en demoniseringskampanj i synnerhet mot Assange och i allmänhet mot män var #prataomdet lysande, också helt i linje med ROKS agenda så att Koljonen får priset är ingen skräll direkt.

En viktig gärning för att belysa mäns våld? Oja ju mer man läste ju mer fick man klart för sig hur det egentligen stod till, alla män är våldtäktsmän, dom kanske inte vet det själva, tjejerna som blev våldtagna visste det inte ens själva, ja förens en sisådär 15 år senare...
Det skulle handla om gråzoner sas det men allt handlande istället om att män måste förstå att ett ja inte är ett ja att ett nej är kanske ett nej ett nja är också det ett nej, om kvinnan bestämmer sig för det, någon preskriptionstid finns tydligen inte heller.


Glädjande? Nej snarare tröttsamt förutsägbart.
Citera
2012-03-08, 13:04
  #6
Medlem
HerrPs avatar
Klart roks ger det här ett pris. Allt annat vore ju en skräll.
Citera
2012-03-12, 05:37
  #7
Medlem
SMBHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Priset är väl möjligen kontraproduktivt skulle jag anse - eftersom det gör att diskussionen hamnar just i facket "Mäns våld mot kvinnor" istället för rikta fokus på hur det outtalade kan tolkas fel - och att det finns ett ansvar hos båda ändå.

Nu anser jag att #Prata om det, som kampanj kom ut fel - och att det blev för stort fokus på hur kampanjen uppstod istället för på själva kärnfrågan i kampanjen - var går gränsen för ett våldförande, hur skall se ett samtycke se ut och var ligger ansvaret.

Jag hade gärna sett en liknande kampanj där män/killar och kvinnor/tjejer möttes i en diskussion i sina erfarenheter - eftersom jag tror att människor i allmänhet har en förmåga att ta till sig och det är viktigt att man lyfter frågan gällande samtycke. Det är inte okej att tolka uteblivet nej som ja - om inget annat talar för ja, och det är inte okej att följa med och på olika sätt signalera ja om man faktiskt inte vill och menar nej. Det ligger ett ansvar hos båda -- vågar man lyfta det i debatten och tala om det, precis som man kan diskutera preventivmedel idag, så ökar man medvetenheten och lyhördheten är min fasta övertygelse.

Diskussionen var/är alltså imo viktig för att belysa både vad parterna gör mot varandra och vad de gör mot sig själva när kommunikationen/samspelet uteblir.

Det blev ju så, i och med att #prataomdet kom i samband med JA-fallet, att det blev en "män är våldtäktsmän"-grej av det hela. ROKS verkar ju tolka det som så, Koljonen säjer i sitt svar att hon inte alls hade den utgångspunkten och vad vet vi egentligen om det. Hennes uttalade motiv var dock inte att spä på misstankarna mot JA och ställa frågan "varför våldtar män?" som i gruppen män.

Jag tycker att när det är ett gråzonsfall där kvinnan blir osäker men ändå kör på utan protest, omöjligen kan kalla det för våldtäkt efteråt, för hur i hela världen kan en man veta vad en kvinna vill om hon inte äns själv är säker på vad hon vill? Att #prataomdet mynnade ut i en slags "vi måste sätta dit fler av dom där svinen som våldtar!" var onödigt, då det annars verkar som ett bra sätt att som motiveringen säjer, utan skam kunna prata om sexuella erfarenheter man ångrat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback