• 1
  • 2
2012-03-07, 23:53
Medlem
Macla002s avatar
För mig räcker det med

Jag älskar dig för att.

Ingenting mer. Ingenting mindre.

Nu undrar jag vilka synpunkter ni har av det här? Det är den livsåskådningen jag har... Jag älskar dig för att. Inte för att någon förgyller mig, eller för att någon ger mig någonting tillbaka. Utan för att du är en person i den lilla planeten jorden som befinner sig i ett kosmos större än någon kan tänka sig. Flumm flumm eller är det faktiskt en idé som borde finnas i varje människas KBT-vana?
Citera
2012-03-07, 23:58
Medlem
Menar du att du vill älska och bli älskad villkorslöst?
Vad är då kärleken värd.
Citera
2012-03-08, 00:15
Medlem
Skyishs avatar
Jag älskar någon för hennes personlighet och hur hon beter sig gentemot andra. Det duger väl?
Citera
2012-03-08, 00:46
Medlem
Naturen är komplex och har väl genom en lång tid av evolution skapat oss som vi är idag.

Våra hjärnor med alla hjärnceller och hundratals synapser som styr dem har väl på något sätt en funktion som gör att kärleken finns även om vi inte förstår oss på så mycket om det.
Citera
2012-03-08, 01:45
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nattpromenad
Menar du att du vill älska och bli älskad villkorslöst?
Vad är då kärleken värd.
Som jag förstod honom så älskar han villkorslöst, men han skrev ju själv mer eller mindre att han inte förväntar sig något tillbaka om jag har tolkat det rätt.
Citera
2012-03-08, 05:02
Medlem
ylletrasas avatar
precis så tolkade jag detta oxå. som ovan skribent.
jag är lite av den personlighetstypen själv. jag älskar personen för att den är den. om den inte älskar mig tillbaka, gör inget.
Citera
2012-03-08, 14:11
Medlem
Macla002s avatar
Man kan ju säga att min inställning är motsatsen till Hello Saferides låt "The Quiz". Tror ni att kvinnor har svårare att känna sann villkorslös kärlek till andra människor?
Citera
2012-03-08, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macla002
Man kan ju säga att min inställning är motsatsen till Hello Saferides låt "The Quiz". Tror ni att kvinnor har svårare att känna sann villkorslös kärlek till andra människor?
jag är kvinna och undrar ibland om män har svårare att känna villkorslös kärlek till andra människor!?
Men jag har insikt nog för att tro att det är en personfråga och inte en könsfråga.
Det finns kvinnliga beteenden som påverkar saker o ting, så det finns likväl manliga beteenden som påverkar män på olika sätt. Vi är först o främst människor sen män och kvinnor i mina ögon.
Din frågeställning gör mig nästan arg...du vill ha och ge villkorslös kärlek men verkar stoppa kvinnor in i ett fack som krävande och manipulerande? jag ska vara lika fördomsfull nu och säga att mina första intryck av pojkar när jag var liten skolunge var att de flesta är mer utseendefixerade hur tjejer ska se ut, än vad tjejerna själva är/var. Att en tonårskille skulle ge villkorslös kärlek till en tonårstjej lärde jag mig fort att det var sällsynt.
Lyckligtvis är det för det mesta en mognadsfråga, och jag undrar hur gammal du är? Själv outar jag inte min ålder men jag är ingen tonåring iaf.

Man kan också fråga sig om önskan om villkorslös kärlek kommer från en dålig självkänsla eller om det bara är ärlig ödmjukhet?!

Jag har aldrig hört den där låten du hänvisar till, jag lyssnade till den och förstår inte vad du menar? Hon undrar ju om mannen kan älska henne villkorslöst, vad hon än gör och säger, om hon "faller" och känner sig deppig...och det är underförstått att hon älskar honom på det sättet. Är din inställning motsatsen till det??
Citera
2012-03-08, 16:24
Medlem
Osthuss avatar
Det låter bara dumt tycker jag. Om du säger att du älskar någon "för att", så måste du ju ha en anledning, annars blir meningen meningslös. Om du inte har en mening så borde du bara skriv "jag älskar dig (alla)". Då har du ingen anledning, men det säger du att du har, vilket gör att du motsäger dig själv.
Jag tolkar det som att du älskar alla för att du är fascinerad av kosmos? Visst, whatever makes you happy. Det är säkerligen mer positivt att älska mer än att hata.
Citera
2012-03-08, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osthus
Det låter bara dumt tycker jag. Om du säger att du älskar någon "för att", så måste du ju ha en anledning, annars blir meningen meningslös. Om du inte har en mening så borde du bara skriv "jag älskar dig (alla)". Då har du ingen anledning, men det säger du att du har, vilket gör att du motsäger dig själv.
Jag tolkar det som att du älskar alla för att du är fascinerad av kosmos? Visst, whatever makes you happy. Det är säkerligen mer positivt att älska mer än att hata.
Håller med dig. TS pratar nog ur haschdimman. Pease and love and no sense.
Citera
2012-03-08, 18:22
Medlem
Macla002s avatar
Oj då där kom påhoppen? Det jag menade med hello saferides låt var att hon söker någon som fyller premisserna

"Do you talk in the middle of Seinfeld?
Do you read more than two books a month?
Do you get racist or sexist when you've had a few?
Is it fine if I make more money than you?"

Enligt mig spelar såna saker ingen roll.
Citera
2012-03-08, 21:26
Medlem
Clownsteins avatar
Älska för att älska, hata för att kunna älska.

~ Clownstein.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in