Citat:
Ursprungligen postat av christery
Heston är ju lite speciell. Han har passerat stadiet för matnörd och fortsatt... troligen finns det inte nåt namn för det han blivit. Matexkvillibrist eller nåt.
Hmm, lägga ner en vecka för att laga lite strips. Det lär ju ta bort snabbmatsstämpeln i alla fall
Men, har du testat det receptet, på riktigt?
Det var jag och en kompis som diskuterade pommes och bästa tillagningsmetod för ett tag sedan och han tog upp Hestons "one week fries" eller vad dom kallas för. Jag har inte testat det och inte min kompis heller, av förklarliga skäl som du snart kommer att förstå.
Men om jag inte minns helt fel så var det väldigt många maskiner och dyra sådana för att få till dom här pommesen. Bland annat en maskin, en cyrovac, som användes för att få bort allt vatten i pommesen innan du friterar dom. Superviktigt såklart! Många av processerna i receptet var till för att få mängden stärkelse till
exakt 22.5%. Heston menade att detta var den exemplariska mängden stärkelse för att dom skulle bli så krispiga som möjligt. Mer än 22.5% och dom blev läderaktiga i konstistensen (tänk McDonken), och hade dom för lite så blev dom inte tillräckligt krispiga.
Han har ju också kommit fram till ett exakt sockervärde också och vilka sorter som passar sig bäst ur denna aspekten.
Han har också räknat ut den perfekta temperaturen för respektive potatissort, också beroende på vad du vill med dina pommes. Han pratar om något som han kallar för "smoke rate of the fat", vet ärligt talat inte vad han menar med det. Men temperaturen på oljan påverkar smoke rate of fat i alla fall.
Jag vet att Alain Passard, ägare till L’Arpege har sagt att dom använder fett ifrån häst för att fritera sina pommes.
Heston menar också att det är extremt viktigt att ha en supervass kniv när du skär din potatis, har du inte det så kan det bli så att kniven skapar en för grov yta på potatisen. Detta kan leda till att det blir för mycket olja kvar "inne" i pommesen, något man då tydligen inte vill ha.
Storleken på sina pommes stavar är såklart också viktig. Tro det eller ej så har Heston en idealisk tjocklek också, en fjärdedels tum. Dessa potatisstavar ska kokas först i saltat vatten i 14 minuter och 30 sekunder, bara en sån sak är lite manisk. Sen så följer det extremt utförliga och oändliga beskrivningar om hur du får dina pommes att bli perfekt.
Vet inte riktigt vart men på något vis så tycker jag att Heston förstör matlagningen på många sätt. Det blir... för mycket på något vis?
Aja, Heston är som Heston är antar jag.
Vore intressant att veta hur han kokar spaghetti.