Citat:
Ursprungligen postat av TANSTAAFL
1. Har du skrivit på kontraktet 2011 ska du deklarera vinsten i 2011 års deklaration, dvs den deklaration du gör 2012. För att undvika ränta på din skatteskuld skulle du ha betalat in den del av skatteskulden som överstiger 20 000 den 13 februari i år. Nu har du ju inte gjort det så då kommer du att få betala en inte alltför omfattande ränta. Resterande del (dvs 20 000) ska betalas senast 3 maj för att undvika ränta.
2. Skattesatsen på vinsten är 30% men bara 22/30 av vinsten ska beskattas, så skattesatsen på hela vinsten är 22/30 * 30 = 22%
Rekommenderar att du läser om försäljning av privatbostad på skatteverket.se, där står allt du behöver veta.
Så pass? Så i detta fallet så skulle jag ha betalat in skatten för vinsten, innan jag fått själva vinsten? Lurigt... Vad är räntan på? Jag har läst på skatteverket vid flera tillfällen men får inget riktigt grepp om det, t.ex. detta med 22% eller 30%. Jag har också läst där att räntan på uppskovet är 0,5%, vilket inte alls känns riktigt? Så något har jag missförstått.
Citat:
Ursprungligen postat av Cheef
uppskov med skatten kan du göra ifall du återinvesterar din vinst i ett nytt DYRARE boende, annars deklarerar du reavinstskatten på nästa deklaration och får ev kvarskatt, du kan självklart göra en fyllnadsinbetalning på reavinsten också.
ring skatteverket och fråga, dom är hjälpsamma och kommer att räkna ut exakt vad din skatt kommer att bli.
Ang avdrag för renovering/reparationer skall allt kunna styrkas med kvitton (en papperslapp där det står Beg diskbänk 40:-, godkännes ej) renoveringarna/reparationerna får max vara 5 år gamla, renoverade du badrummet för 200.000kr för 8 år sen kan du alltså inte dra av detta.
Japp, det är ett nytt dyrare boende. Men finns det ingen nedre gräns för hur mycket vinsten måste vara på för att få göra uppskov? Kan man göra uppskov på 10 000:-?
Citat:
Ursprungligen postat av tmach
man kan tycka att mäklaren borde ha berättat...
Ja, det känns rimligt...