Flashback bygger pepparkakshus!
2012-03-06, 10:26
Medlem
Hej, nu är det så att under de kommande månaderna så kommer jag att av och till att befinna mig i en lånad bostad, och då behöver jag hjälp med att sätta ihop ett "matskåp" av varor som har lång hållbarhet och kunna sätta ihop ett hyfsad måltid med dem (frukost, lunch, middag). Har funderat på konserver av olika slag, men jag vet inte hur bra de smakar samt hur mycket man behöver tänka på vad det är som är konserverat.

Än så länge har jag bara några saker som klarar sig länge utan vidare "underhåll":
Pasta
Vin
Honung
Havregryn

Tacksam för hjälp!
Citera
2012-03-06, 10:31
Medlem
snuskers avatar
Ris, knäckebröd, kalles kaviar.
Citera
2012-03-06, 10:39
Medlem
knekt sparvs avatar
Varma koppen håller sig ganska bra också.
Citera
2012-03-06, 11:24
Medlem
morgonvalss avatar
Hela konserverade tomater av bra kvalité, så kan du svänga ihop en schysst pastasås till pastan.
Citera
2012-03-06, 12:05
Medlem
rullkragens avatar
Tjenis!

Skulle tro att håller man sig till kända märken av konserver och även "torrvaror" i kartong som kokas upp med vatten eller någon annan vätska, så smakar det ganska bra men definitivt ingen "höjdare".
Oftast är dessa varor väldigt sparsamt kryddatt, så till sätter man lite kryddor och i vissa fall även lök, vitlök, ost osv., så lyfter man smaken. kan man dessutom lagga till det på spis, ja inte i mikrougn så går det faktiskt att få lite trevlig färg på det också.

Många kött sorter, korvar som är torkade eller rökta klarar sig utmärkt att bara hänga i rumstemperatur, ja dom blir till och med godare. Samma är det med lagrade ostar, klarar sig fint att lagra i rumstemperatur.
Lök, vitlök, torkade kryddor som chili, persilja, dill, timjan, ja och en massa andra, klarar sig bra utan kyl.
Ägg går också att spara en längre tid i rumstemperatur, men har sina begränsningar trots allt.

Genom att kombinera konserver och torrvarder med ovanstående så kan du laga riktigt goda rätter.
Har du dessutom vin som du skrev och kanske lite grädde med dig så kan du få en riktigt god sås av basen från en färing i kartong.

Jag har lite av detta i min jaktstuga och det kan dröja flera månader innan jag är där, men det blir oftast god mat av det och det har hållet sig utmärkt.

Rullkragen.
Citera
2012-03-06, 16:48
Medlem
christerys avatar
Fattar inte riktigt, men jag försöker i alla fall...

Konserver: krossade tomater, vita bönor i tomatsås, bullens

fryst: fisk, grönsaker (blandningar eller wok, det du gillar), karrekotletter (tina o styckfrys), bacon, en bit ren/älg att skava.

kyl: kaviar, bregott/smör, sill, inlagd gurka, oliver, senap, ketchup

kryddor: salt, peppar svart grovmalen, lagerblad, chili, sambal olek, vitlök torkad mald, oregano, citronpeppar, allkrydda, grillkrydda, om du gillar MSG så aromat.

grön/rotsaker: pottis, morot, lök å vad du nu gillar.

kortare varor: ägg, mjölk, grädde, osv bröd fixar du när det behövs. Ost går att ha, men frys inte färdigskivad gouda (vips så har du inga skivor upptäckte jag).

Torrvaror: ris, makaroner, vetemjöl (ta med lite hemmifrån)

Handla lite (grönt och annat gott), när du ändå köper snus.

Saft är faktiskt inte alls dumt, å en sån plastcitron(till sallad, eller i vatten istället för saft).

Makrill i tomatsås och varma koppen är ju standard i stugan, färdiga soppor som används som bas för nåt går ju åxå.

Tjorvigt? javisst, så ser det ut i skallen på mig
Citera
2012-03-06, 16:55
Medlem
ArmeCykels avatar
Mat på konservburkar, ris, knäckebröd, pasta, nudlar, soppor, frystorkat, salt mat osv.
Citera
2012-03-06, 17:37
Medlem
morkfromorks avatar
Nästan enklare lista det som du får problem med... för det mesta finns som helkonserv.

Det mesta inom mejeriprodukter blir problematiskt.
Citera
2012-03-06, 21:00
Medlem
christerys avatar
Ni har så rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in