Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-03-07, 09:50
  #13
Medlem
/Nisse_Hults avatar
För att "ta bort" den befintliga partitionen så måste man klicka på "Avancerat" när valet visas under installationens inledning!

så LÄS VARJE DIALOGRUTA! (det finns en anledning till varför de har en "Nästa"-knapp där!
Då missar du inte valet "AVANCERAT"

Väl där inne markerar du alltid den NEDRE partitionen först, ifall du har flera.
Klickar "Ta bort", markerar den nu nedre partitionen, Klickar ta bort osv. tills alla partitioner är borta!

Då skapar man en (1) ny partition (som inte alls behöver fylla hårddisken vill du t.ex. bara ha en 100GB partition så skriver du in 100GB i MB 100x1024=102400)
Markerar den och väljer att installera Windows till den partitionen....

Vill ni partitionera resterande diskutrymme så använder ni diskhantering ifrån er nya windows!

Citera
2012-03-07, 18:12
  #14
Medlem
Först och främst: Tack för all hjälp! Hade inte kommit långt utan er!

Nu när jag har förstått att detta är en ganska komplex sak att "nollställa" datorn har jag kollat runt lite mer på internet och jag har lite olika alternativ till att gå till väga. Vore bra om ni kunde säga vad som är bäst. (eller komma med ett bättre förslag)

Jag vill formatera min enda hårddisk i datorn för att nollställa den. Jag har förstått att detta måste göras ifrån en annan "hårddisk" typ. Jag har en 1TB hårddisk som jag tänkte installera på datorn. (tänkte dock göra det när jag var klar med att installera win 7 men kanske är bäst att ta med den om jag ska formatera hårddiskarna)

Mitt alternativ är att jag installerar och formaterar min nya 1 TB hårddisk och skapar 2 partitioner. Den ena volymen ska vara på 100GB (systemfiler, antivirus, drivrutiner), den andra volymen är för annat. När jag har delat hårddisken installerar jag om win 7 (har redan installerat det nu men går ju fort att göra om) på den nya hårddisken på 100GB volymen.
När installationen är klar formaterar jag min gamla 250GB hårddisk och skapar en volym på den som jag använder till lagring.

Vad säger ni om det? Kommer det att fungera?

Här kommer lite fler frågor som har varit svåra att hitta svar på:
- Behöver jag formatera och installera min nya disk på något speciellt sätt om den ska användas till os?
- Blir det problem att installera nytt os på annan hårddisk om jag redan har ett befintligt os på en annan hårddisk? Eller kommer Windows fatta detta och ta bort mitt andra os?

Tack för all hjälp än en gång!
Citera
2012-03-07, 20:09
  #15
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Nu blir jag förvirrad?

Först skall du installera windows till en 100GB partition på din 1TB disk!

SEDAN skall du installera windows IGEN???? Jag begriper ingenting!

Men lycka till iallafall!
Citera
2012-03-07, 20:22
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettnamnn
Först och främst: Tack för all hjälp! Hade inte kommit långt utan er!

Nu när jag har förstått att detta är en ganska komplex sak att "nollställa" datorn har jag kollat runt lite mer på internet och jag har lite olika alternativ till att gå till väga. Vore bra om ni kunde säga vad som är bäst. (eller komma med ett bättre förslag)

Jag vill formatera min enda hårddisk i datorn för att nollställa den. Jag har förstått att detta måste göras ifrån en annan "hårddisk" typ. Jag har en 1TB hårddisk som jag tänkte installera på datorn. (tänkte dock göra det när jag var klar med att installera win 7 men kanske är bäst att ta med den om jag ska formatera hårddiskarna)

Mitt alternativ är att jag installerar och formaterar min nya 1 TB hårddisk och skapar 2 partitioner. Den ena volymen ska vara på 100GB (systemfiler, antivirus, drivrutiner), den andra volymen är för annat. När jag har delat hårddisken installerar jag om win 7 (har redan installerat det nu men går ju fort att göra om) på den nya hårddisken på 100GB volymen.
När installationen är klar formaterar jag min gamla 250GB hårddisk och skapar en volym på den som jag använder till lagring.

Vad säger ni om det? Kommer det att fungera?

Här kommer lite fler frågor som har varit svåra att hitta svar på:
- Behöver jag formatera och installera min nya disk på något speciellt sätt om den ska användas till os?
- Blir det problem att installera nytt os på annan hårddisk om jag redan har ett befintligt os på en annan hårddisk? Eller kommer Windows fatta detta och ta bort mitt andra os?

Tack för all hjälp än en gång!

Det bästa är att du monterar din andra disk i datorn sedan startar om från USB-stickan igen.
Under installationsfasen väljer du vilken disk som ska innehålla operativsystemet och använder verktyget för att partitionera som du vill ha det.

Du kan även här passa på att ta bort partitionen med den befintliga installationen om du vill (lägg sedan tillbaks den med diskhanteraren efter att installationen slutförts.

Man kan ha hur många instanser av operativsystemet som man har disk till och du brukar kunna få en lista på vilken instans som ska startas vid boot. Detta kan bli ganska irriterande om man har exempelvis flera instanser av Win7 (men ganska trevligt om du exempelvis har win7 och linux) varför det är bättre att helt enkelt ta bort partitionen där det är installerat redan.
Citera
2012-03-08, 20:41
  #17
Medlem
Tack för hjälpen!

Det ordnade sig till slut så nu sitter jag med Windows 7

(Jag installerade min nya hårddisk. Sen formaterade jag och grejade när jag installerade win 7.)
Citera
2012-03-09, 13:50
  #18
Medlem
Om man ska installera om en dator så ska man alltid se till att wipa den gamla systemvolymen. (Om det inte bara är en upprgadering dvs).
Det jag hade gjort om jag vore du var att ta bort alla paritioner som finns (dessa steg gör du i windows installationen, dvs starta om - boota från skiva eller usb - in och klicka på Custom (Advanced) när alternativt finns (alternativt den svenska översättningen).
Fortsätt in tills du får fram olika volymer (C:, D: etc)
Ta bort allt.
Create new disk
Skriv in 100 gb
Skapa
Sedan Create new disk igen
Klicka på skapa direkt (den kommer automatiskt ta det högsta utrymmet)
Sedan väljer du 100gb partitionen och kör på nästa nästa installera blablablablablabla..

Så blir det RÄTT!
Citera
2012-03-11, 22:47
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Safko
Om man ska installera om en dator så ska man alltid se till att wipa den gamla systemvolymen. (Om det inte bara är en upprgadering dvs).
Det jag hade gjort om jag vore du var att ta bort alla paritioner som finns (dessa steg gör du i windows installationen, dvs starta om - boota från skiva eller usb - in och klicka på Custom (Advanced) när alternativt finns (alternativt den svenska översättningen).
Fortsätt in tills du får fram olika volymer (C:, D: etc)
Ta bort allt.
Create new disk
Skriv in 100 gb
Skapa
Sedan Create new disk igen
Klicka på skapa direkt (den kommer automatiskt ta det högsta utrymmet)
Sedan väljer du 100gb partitionen och kör på nästa nästa installera blablablablablabla..

Så blir det RÄTT!

Ok, har redan installerat men jag gjorde som du förklarade förutom att jag inte delade min hårddisk. (så att systemfilerna hamnade i 100GB delen).

Men ska göra det nästa gång jag installerar windows
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback