• 1
  • 2
2012-03-05, 09:10
Medlem
Hejsan!

Jag gr andra ret p NV-linjen och har brjat tnka p vad jag ska ha som projektarbete nsta termin. Snackade med en kompis och vi kom fram till att det vore roligt att prova att bygga en UAV. Jag har basic kunskap om att bygga ett RC-flygplan men saknar kunskap om i stort sett all elektronik som kommer att behvas, kameror etc.

Uppgiften r att frst (bara teoretiskt) rkna p hur den optimala UAV:n ser ut, luftmotstnd etc. Vi ska sedan bygga en. Den behver dock inte se ut som den vi rknade p borde gra. Detta fr att den optimala troligtvis inte kommer vara ngot gongodis precis Den vi bygger kommer att se ut som en Predator UAV eller liknande.

Hur vi har tnkt:

Totalbudget: 10 000 kr - 12 500 kr
Elektronik-budget: Ca 2500 kr
Material-budget: Ca 4500 kr
Kamera-budget: Ca 3500 kr

Specifikationer om flygplanet:

Lngd: Ca 1,5m
Spnnvidd (vingspann): Ca 2m
Vikt: Ca 1-5 kg
Placering av propeller: I aktern. ("Felvnd", som mnga andra UAV:s har)

Ml som flygplanet ska uppfylla, prio #1:

Kunna segelflyga relativt lnge (Vi r medvetna om att det krver en erfaren pilot).
Flyga s lngsamt som mjligt utan att frlora hjd.

Ml som flygplanet ska uppfylla, prio #2:

Kunna f rutter via datorn med hjlp av GPS

-------------------

Tanken r att den skall vara radiokontrollerad, men den ska ocks ha en GPS s vi kan ge den en rutt via datorn. I fren ska den ha en kamera med live feed ner till piloten s han/hon ser i FPV. Den andra kameran kommer att sitta undertill och som det r nu vill vi att den ocks ska kunna styras frn marken. En av kamerorna kommer att vara en GOPRO (antingen den senaste modellen eller den nst senaste).

Allt ska vara eldrivet, inkl. motorerna (obviously). Det kommer troligtvis behvas en relativt stark dragkraft med tanke p storleken. Vi hoppas p att bara behva en motor. Tanken bakom de stora vingarna r att man kanske ska kunna segelflyga lite ocks s man sparar p energi.

Nu nr ni vet lite om vrt projekt fr ni grna ge bde bra och dlig kritik och kommentera.
Jag hade velat ha lite tips om vilka material vi borde anvnda till kroppen, vilka motorer, ider och annat som vi kanske inte tnkt p.

PS: Vi knner till alla lagar kring mnet. T.ex fr den inte vga mer n 25kg (10-15kg enligt frskringsbolag) och utan certifikat fr jag bara flyga den inom synhll.
Citera
2012-03-05, 09:20
Medlem
Fangelsets avatar
s hr....."pplet faller inte lngt ifrntrdet".
Grubbla p det och terkom med svaret i ett Pm Kamrat.
Citera
2012-03-05, 09:21
Medlem
tzjs avatar
Prio 1: Vlbyggda, optimala vingar samt energi effektiv framdrivning. r ju sjlvklart, men lgg ner tid och fokus p dessa omrden.

Prio 2: De flesta smartphones idag finns det appar till som loggar rutter inklusive hjdkurvor. Aktivera appen, spnn fast mobilen i planet och flyg.
Citera
2012-03-05, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Prio 1: Vlbyggda, optimala vingar samt energi effektiv framdrivning. r ju sjlvklart, men lgg ner tid och fokus p dessa omrden.

Prio 2: De flesta smartphones idag finns det appar till som loggar rutter inklusive hjdkurvor. Aktivera appen, spnn fast mobilen i planet och flyg.

Tack! Sg ngon nisse p youtube som hade gjort det, men det verkade vldigt avancerat?
Du rkar mjligtvis inte ha ngon erfarenhet frn det?
Citera
2012-03-05, 09:43
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ByggeBob
Tack! Sg ngon nisse p youtube som hade gjort det, men det verkade vldigt avancerat?
Du rkar mjligtvis inte ha ngon erfarenhet frn det?

Ingen erfarenhet what so ever tyvrr.
Vad gller prio 1, s kan jag inte ett smack mer n grundlggade kunskaper som t ex att ett flygplan behver vingar fr att kunna flyga.

Vad gller prio 2 s tror jag inte det r s svrt att fixa om du har en mobiltelefon. Det finns skert mindre och lttare GPS-puckar som gr samma jobb, dr du kan tanka ver ruttinformationen till en dator och visa t ex i Google Earth.
Citera
2012-03-05, 10:03
Medlem
Okej, men allt hjlper lite! Tack
Citera
2012-03-05, 16:14
Medlem
vad tror du om att istllet kpa ett frdigt flygplan och ha det som grund? Det blir billigare, bttre och lttare n att bygga ett eget. Hller sjlv p en del med modellflyg. Om du ska bygga en egen bygg d efter en befintlig ritning, om du ska bygga det helt sjlv blir det vldigt svrt att f det att flyga bra.

Om du kper ett befintligt plan som grund kan jag varmt rekommendera ST MODEL - TRAINER DISCOVERY frn http://www.fullkontroll.se/

Tack vare sin lga vikt s glidflyger planet helt ok.
Citera
2012-03-05, 16:40
Medlem
Prata med nn som kan, tex. trappy:
http://vimeo.com/17351140
http://vimeo.com/13283846
Senast redigerad av Powerless1 2012-03-05 kl. 16:44.
Citera
2012-03-05, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fisksos
vad tror du om att istllet kpa ett frdigt flygplan och ha det som grund? Det blir billigare, bttre och lttare n att bygga ett eget. Hller sjlv p en del med modellflyg. Om du ska bygga en egen bygg d efter en befintlig ritning, om du ska bygga det helt sjlv blir det vldigt svrt att f det att flyga bra.

Om du kper ett befintligt plan som grund kan jag varmt rekommendera ST MODEL - TRAINER DISCOVERY frn http://www.fullkontroll.se/

Tack vare sin lga vikt s glidflyger planet helt ok.

Kollade lite videos p planet du rekomenderade. Det sg relativt gediget ut fr sin prisklass

Dock vill (nst intill tvingade d hela projektet betygstts i fysik) vi verkligen bygga ett eget. Men tack fr tipset, uppskattas verkligen! Vi kommer nog att gra egna ritningar som r vldigt lika en Predators. Tror du denna http://www.hab.se/rc-paket-for-flygp...979-c-697.aspx skulle orka putta ett plan p ca 1,5kg? Eller str 400-800g fr hur mycket den orkar?

Tack till dig med Powerless1!
Citera
2012-03-05, 17:06
Medlem
Min frsta reaktion r att 1000kv r fr lgvarvigt samt att motorn r fr liten och svag fr att kunna hantera ett plan p 1,5kg. Kolla in http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/index.rc Bra och billiga grejor p en vletablerad sida, rkna med leveranstider p uppemot 2 mnader dock.
Citera
2012-03-05, 17:08
Medlem
Tackar! Leveranstiden r inget problem
Citera
2012-03-05, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ByggeBob
Tackar! Leveranstiden r inget problem

np, du br ha en motor med minst 2000kv om du vill bygga en snabb och smidig maskin, men om du ska bygga ett lite lngsammare glidflygplan s r runt 1200kv lagom. Ju lgre kv ju starkare men lngsammare snurrar motorn, i takt med att kv-vrdet kar s kar ocks rotationshastigheten (farten) p motorn men samtidigt minskar styrkan.

S i flyg r det lmpligt att ha motorer med ett hgt kv-vrde. Men en bt/bil br ha lite lgre eftersom den behver lite mer styrka.

Du br kolla upp vad andra tycker/anvnder motorn till innan du bestller en.
Senast redigerad av fisksos 2012-03-05 kl. 17:21.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in