Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-03-05, 22:02
  #13
Medlem
St.Patricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thuure
Hur kan du lista en ESB under mörka öl?
Fast sen skrev jag mörk och "halvmörk" öl och jag skulle faktiskt kategorisera ESB som halvmörk!
Citera
2012-03-05, 22:10
  #14
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thuure
Hur kan du lista en ESB under mörka öl?



Återigen, alla dessa öl är ljusa eller med god vilja bärnstensfärgade (förutom Newcastle som är lite mörkare). Hur tänkte du nu?

OnT: Närke Kaggen! Stormaktsporter. Yeti om vi ska ta något som finns på Systemet.
Hehe, och det beror på att den är färgad med sockerkulör.
Citera
2012-03-05, 23:06
  #15
Medlem
Jag drack beamish eller något liknande för ett par år sedan när jag var på besök i huvudstaden. Ruskigt god iaf, och jag kan ju passa på att fråga om det är någon sort som brukar gå att få på andra ställen? Har nämligen inte sett den sen dess.
Citera
2012-03-06, 01:39
  #16
Medlem
Thuures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St.Patrick
Fast sen skrev jag mörk och "halvmörk" öl och jag skulle faktiskt kategorisera ESB som halvmörk!

Tänkte instinktivt Fuller's ESB som inte är särskilt mörk, men de mörkare ölen inom stilen skulle man väl kunna kalla halvmörka, det har du rätt i.

Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Hehe, och det beror på att den är färgad med sockerkulör.

Vilket gör det hela ännu roligare.
Citera
2012-03-09, 04:00
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thuure
Hur kan du lista en ESB under mörka öl?



Återigen, alla dessa öl är ljusa eller med god vilja bärnstensfärgade (förutom Newcastle som är lite mörkare). Hur tänkte du nu?


Hehe ja hur tänkte jag nu, kan inte säga att jag är något proffs, men "halvmörkt" öl tänkte jag direkt på ale / mörk lager.

Sen att alla öl är ljusa/bärnstensfärgade kan jag inte hålla med om, kalasölen t.ex

http://olhunden.se/wp-content/upload...97-225x300.jpg

Men en fråga, vad skulle man klassificera som "halvmörk" öl? för mig känns det rätt luddigt och lämnar utrymme för egna tolkningar?
Citera
2012-03-09, 04:08
  #18
Medlem
Hittade info om "halvmörkt öl"

l delas in i tre huvudgrupper:

− Ljust öl t.ex. pilsner och lager

− Halvmörkt öl, t.ex. ale som i sin tur är uppdelat i tre undergrupper:

− Mild
− Bitter
− Pale ale
− Mörkt öl, t.ex. porter och stout.

Kanske inte var helt fel att länka lite ale sorter endå...
Citera
2012-03-09, 09:22
  #19
Medlem
loomiss avatar
Favoriterna under kategorin svarta, mörka och halvmörka öl varierar hela tiden men några ligger ständigt i topp.

Slottskällan Svart - Det måste ha varit fel på den första batchen när den kom ut på hyllorna förra året. Smaken var alldeles för syrlig och dessutom var skummet nästan mousserande. Nu verkar Slottskällan rättat till vad som var fel (om det nu var nåt...), deras porter hör hemma i toppen! Helt enkelt sagolikt god - och snustorr.

Fuller's London Porter - Varje gång jag är på Systemet följer det med några London Porter i korgen bara för att den finns där. Blev ganska omgående en av mina aboluta favoritporter - och dessutom jävligt prisvärd.

Meantime American Brown Ale - Slog knock på mig - fullständigt! En av de godaste brown ale jag har druckit. Finns förhoppningsvis kvar ett tag till på Systemet.

Karmeliten Kloster Doppel Bock - En stark dubbelbock som just nu finns på hyllorna. Väldigt mycket malt och den karaktäristiska smaken av torkad frukt. Färgen är underbar, skummet i sejdeln dör aldrig. Hör åtminstone hemma på min topplista.

Jämtlands Postiljon - Det här är ett av de bästa öl som bryggts i det här landet. Slår väldigt många av sina brittiska kusiner på fingrarna. 1845 (Fuller's) och Broadside (Adnams) är konkurrenter.

Nøgne Ø Imperial Brown Ale skulle platsa här, liksom Sigtunas Höstporter och Black October - och minst 25 till. Men det här är favoriterna för tillfället.
Citera
2012-03-09, 10:07
  #20
Medlem
sjeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Med viss risk att låta en smula arrogant, men har du samma premisser när du ska köpa t ex en bil? Dvs är det viktigaste att den är blå (eller annan godtycklig färg)?

Vad jag försöker säga är att färgen på ölet inte säger sådär jättemycket om hur det smakar.

Fast nu sager val fargen pa olen en del om hur det smakar?
Citera
2012-03-12, 21:25
  #21
Medlem
Närke, Kaggen är en av de godaste öl jag drukigt.. hittade en kul coffee infused stout av bierwerk, aardwole tror jag den hette.. afrikansk öl vart det i varige fall. Annars är ju mikkeller bra gillar hans george =)
Citera
2016-10-29, 06:31
  #22
Avstängd
Sigtuna dunkel
Citera
2017-11-18, 19:29
  #23
Medlem
Någon som provat att blanda 50/50 av Murphys Stout 3,5% som finns att köpa i livsmedelsbutik, med Arboga 10,2% som blir 6,85% alltså lagom stark, men enormt god och smakrik, om man som jag gillar mörk öl.
Prova och kom med en egen kommentar.!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback