Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-04, 23:51
  #1
Medlem
Någon som har några erfarenheter av hammarby sjöstad?

Har varit där typ två gånger och har nu fått erbjudande att flytta dit.
Hur fungerar det med komunikation osv? Vet att det är tvärbanan. Tänker lite när man har varit ute och festat om det är jobbigt att ta sig hem kommunalt?

Vad är det för folk som bor där? Lugnt område? Vad har man i närheten?
Citera
2012-03-05, 00:09
  #2
Medlem
Adversariuss avatar
Väldigt flashigt, rent och dyrt. I princip bara vita, unga barnfamiljer från medelklassen; väldigt lugnt, med andra ord. Kommunikationen är väldigt bra, 5 min att gå från Gullmarsplan och Tvärbanan går rakt igenom hela området hela tiden. Väldigt fina kajpromenader. Massor med bra restauranger och butiker men allt är som sagt väldigt dyrt. Med det sagt tycker jag det är ett av Stockholms finaste och bäst belägna områden så jag skulle aldrig banga på att bo där om jag hade råd.
Citera
2012-03-05, 00:11
  #3
Medlem
0n0ffs avatar
Hammarby Sjöstad är ett väldigt fint område, ett av de finare i Nacka enligt mig.
Bor i närheten och vistas mycket i de områdena. Det är bra folk som bor där, inte stökigt område på något sätt.

Tvärbanan går som sagt ofta, till Gullmarsplan och sedan tillbaks mot Sickla Udde. Buss 74 går även genom Hammarby Sjöstad som sedan åker vidare mot Mariatorget. Annars finns det ju buss 401 och 403 som går in till Slussen från Sickla området som ligger precis i närheten.
Så kommunalt är det verkligen inga problem att ta sig hem någon gång under dygnet.

I närheten finns Sickla köpkvarter. Där finns shopping, restauranger, bio, gym, skolor, Ica Kvantum, Willys, systemet, Mcdonalds mm. Allt du behöver i princip. Och 15 min därifrån ligger Nacka Forum som är ett ännu större shopping köpcentrum.

In till Slussen tar det väl 15 min och till Gullmarsplan 5 min, kommuntalt.

Ursäkta om texten blev flummig, lång dag.. Men fråga på om det är något

EDIT: Kan lägga till att det är fullproppat med snabbmat o sushi ställen i området, där finns även Konsum, Lidl o bensinmack. Så du måste ju inte gå till Sickla för att handla mat direkt.
Finns gott om det i Sjöstan.
__________________
Senast redigerad av 0n0ff 2012-03-05 kl. 00:14.
Citera
2012-03-05, 00:29
  #4
Avstängd
11866STHLMs avatar
Det finns inget systembolag där, så om jag var du skulle jag aldrig flytta dit
Citera
2012-03-05, 00:41
  #5
Medlem
Har en polare som bor där, helt klart ett av stans trevligaste områden om inte det trevligaste. Om man gillar lägenheter det vill säga. Sjöstan har det mesta, livsmedelsbutiker, snabbmatskedjor, restauranger, pizzerior, frisörsalonger, osv. Fast saknar dom Systemet så är ju det givetvis en förlust
Citera
2012-03-05, 01:47
  #6
Medlem
0n0ffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Har en polare som bor där, helt klart ett av stans trevligaste områden om inte det trevligaste. Om man gillar lägenheter det vill säga. Sjöstan har det mesta, livsmedelsbutiker, snabbmatskedjor, restauranger, pizzerior, frisörsalonger, osv. Fast saknar dom Systemet så är ju det givetvis en förlust

Systemet ligger 5-10 min därifrån i Sickla............
Citera
2012-03-05, 03:53
  #7
Medlem
Protheuss avatar
Har gått gymnasiet där och spenderat många kvällar/nätter där. Stället är väldigt lugnt, bra anknytning till stan och allmänt trevligt.
Citera
2012-03-05, 03:57
  #8
Medlem
Protheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Protheus
Har gått gymnasiet där och spenderat många kvällar/nätter där. Stället är väldigt lugnt, bra anknytning till stan och allmänt trevligt.

Om tvärbanan inte går är det bara att ta tunnelbanan till gullmars och antingen ta en buss eller ta en promenad från gullmars till Sjöstaden, tar väl 15-20 att gå från Gullmars till Sickla Kaj.
Citera
2012-03-05, 06:47
  #9
Medlem
sommarlovs avatar
Svårt att parkera, om man inte skaffar garageplats...
Citera
2012-03-05, 22:05
  #10
Medlem
svengörans avatar
Området är tvärlugnt men det är som sagt svårt med parkeringsplats om man inte skaffar boendeparkering.
Marken är tyvärr fucked up på några ställen så vägar och annat ska grävas upp och marken ska pålas, Vad jag hört ska det bli ett stort projekt men det är allt jag vet just nu finns säkert mer info om någon orkar leta i google.
Ska du köpa bostadsrätt så består Hammarby sjöstad av en jäkla massa olika bostadsrättsföreningar och gemensamt för dom är att ekonomin är väldigt dålig med höga avgifter så räkna inte med några avgiftssäkningar framöver.
Citera
2012-03-05, 22:16
  #11
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Svårt att parkera, om man inte skaffar garageplats...

Det är faktiskt en stor nackdel, parkeringsbeståndet är gravt underdimensionerat i Hammarby sjöstad. Det är väl inte helt lätt för de boende att hyra plats heller som jag har förstått det. Och för besökare är det rätt snårigt att hitta någonstans att stå, det är väl i princip gatan som gäller och det är inte så jäkla lätt. Så blir det när man bygger för pensionärer som har sålt sin villa och inte behöver bil, men istället får barnfamiljer som flyttar in. Har man inte bil är förstås problemet mindre. Men då blir avsaknaden av Systembolag värre kanske

Överlag tycker jag inte att kommunikationerna där är så rasande imponerande. Även om det fågelvägen ligger nära stan så är det snabbare till city från många områden med t-bana som ligger längre ut. Faktumet att man måste byta färdmedel är en rätt stor nackdel i mina ögon. Sen beror det förstås på var man jobbar och sådär.
Citera
2012-03-05, 23:22
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Det är faktiskt en stor nackdel, parkeringsbeståndet är gravt underdimensionerat i Hammarby sjöstad. Det är väl inte helt lätt för de boende att hyra plats heller som jag har förstått det. Och för besökare är det rätt snårigt att hitta någonstans att stå, det är väl i princip gatan som gäller och det är inte så jäkla lätt. Så blir det när man bygger för pensionärer som har sålt sin villa och inte behöver bil, men istället får barnfamiljer som flyttar in. Har man inte bil är förstås problemet mindre. Men då blir avsaknaden av Systembolag värre kanske

Överlag tycker jag inte att kommunikationerna där är så rasande imponerande. Även om det fågelvägen ligger nära stan så är det snabbare till city från många områden med t-bana som ligger längre ut. Faktumet att man måste byta färdmedel är en rätt stor nackdel i mina ögon. Sen beror det förstås på var man jobbar och sådär.

Visst är det så men jag har träffat pensionärspar som lämnar Sjöstaden därför att deras
äldre vänner inte kan gå så långt. Dom hittar inga p-platser....

Själv flyttade jag från just Hammarby Sjöstad. Varför?
Trist formgivning på husen. Några av de tidigast byggda husen känns redan omoderna
pga av b-arkitektur. Helt enkelt påkostad Svensson design som inte står sig.
Undermålig byggkvalitét. Fasader som redan renoveras, tak som läcker osv.

Kanal med så skitigt vatten att bad inte är att rekomendera de närmaste 90 åren.
Trevliga människor men så olidligt mainstream.
Men många trivs bra, jag valde att flytta :-)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback