Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2019-10-13, 13:36
  #37
Medlem
heropsychodreamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Strindberg
Det är något jag inte riktigt blir klok på. Om personen lever under ett sådant hot att hon inte får bli hittad, varför då gå ut med ansikte och diskutera kring detta?
Kan det finnas något annat bakomliggande motiv här, än att hon enbart vill sprida det viktiga budskapet?

Något man måste ifrågasätta är om det finns ett behov hos "offer", att befästa offerrollen för att ständigt får uppmärksamhet? Denna kvinna är t.o.m. en "artist" till yrket, kan de två egenskaperna gå hand i hand?

Självklart har vi här en tydlig offer och gärningsmannaroll, men att kvinnan alltid är ett offer - känns det inte väldigt 90-tal att gå ut och hävda något sådant?

Hon bor väl inte i tv4 studion. Hur skulle det göra att hon riskerar att bli hittad? Menar du att det var livesändning och att förföljaren skulle skynda dit?

Och "gå ut med ansiktet". De som hotar henne vet väl redan hur hon ser ut?
Citera
2019-10-13, 15:36
  #38
Medlem
Flickpojkens avatar
Jag tycker inte man ska överdriva betydelsen av fysiskt våld. Så som vi ofta gör i Sverige. De är inte precis ett trauma som gör att du är förstörd för livet bara för att du får en örfil. Psykiskt våld är mycket värre Och där tror jag inte kvinnor är värre än män. De är förmodligen vanligare att kvinnor slår män också. Detta då de aldrig får några konsekvenser.

De är väldigt Svenskt att överdriva problemet med kvinnomisshandel. Ska man kunna ta kvinnor på allvar så måste man inse att kvinnor är vuxna människor som är fullt kapabla att lämna förhållandet. Allt annat är en offerkofta som kvinnor utnyttjar. De är dessutom vanligt att kvinnor provocerar fram våld för att uppnå olika fördelar när de gäller vårdnad va barn osv.

Dessutom finns de ju en allmän föreställning om att kvinnor är lika fysiskt starka som män nu för tiden. Så då kan ju rimligtvis inte va något problem med kvinnomisshandel.
Citera
2019-10-13, 18:40
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Jag tycker inte man ska överdriva betydelsen av fysiskt våld. Så som vi ofta gör i Sverige. De är inte precis ett trauma som gör att du är förstörd för livet bara för att du får en örfil. Psykiskt våld är mycket värre Och där tror jag inte kvinnor är värre än män. De är förmodligen vanligare att kvinnor slår män också. Detta då de aldrig får några konsekvenser.

De är väldigt Svenskt att överdriva problemet med kvinnomisshandel. Ska man kunna ta kvinnor på allvar så måste man inse att kvinnor är vuxna människor som är fullt kapabla att lämna förhållandet. Allt annat är en offerkofta som kvinnor utnyttjar. De är dessutom vanligt att kvinnor provocerar fram våld för att uppnå olika fördelar när de gäller vårdnad va barn osv.

Dessutom finns de ju en allmän föreställning om att kvinnor är lika fysiskt starka som män nu för tiden. Så då kan ju rimligtvis inte va något problem med kvinnomisshandel.


Det stämmer faktiskt att det är vanligare och jag gjorde också nyligen ett inlägg om hur forskning har bevisat detta: (FB) Man, varför slår du din kvinna?
Citera
2019-12-26, 13:31
  #40
Medlem
Du säger att kvinnan är vuxen nog att gå om hon blir misshandlad. Då undrar jag varför mannen inte går? Detsamma gäller förstås om en kvinna misshandlar en man. Du ska aldrig säga att det är överdrift vid slag. Varken slag eller psykisk misshandel är acceptabelt.
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Jag tycker inte man ska överdriva betydelsen av fysiskt våld. Så som vi ofta gör i Sverige. De är inte precis ett trauma som gör att du är förstörd för livet bara för att du får en örfil. Psykiskt våld är mycket värre Och där tror jag inte kvinnor är värre än män. De är förmodligen vanligare att kvinnor slår män också. Detta då de aldrig får några konsekvenser.

De är väldigt Svenskt att överdriva problemet med kvinnomisshandel. Ska man kunna ta kvinnor på allvar så måste man inse att kvinnor är vuxna människor som är fullt kapabla att lämna förhållandet. Allt annat är en offerkofta som kvinnor utnyttjar. De är dessutom vanligt att kvinnor provocerar fram våld för att uppnå olika fördelar när de gäller vårdnad va barn osv.

Dessutom finns de ju en allmän föreställning om att kvinnor är lika fysiskt starka som män nu för tiden. Så då kan ju rimligtvis inte va något problem med kvinnomisshandel.
Citera
2019-12-26, 14:32
  #41
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ahelenem
Du säger att kvinnan är vuxen nog att gå om hon blir misshandlad. Då undrar jag varför mannen inte går? Detsamma gäller förstås om en kvinna misshandlar en man. Du ska aldrig säga att det är överdrift vid slag. Varken slag eller psykisk misshandel är acceptabelt.

Jag förstår inte vad du menar. Vuxna män lämnar inte vid misshandel och därför ska man inte förvänta sej att kvinnor ska göra de heller? Jag har ju aldrig påstår att män inte lämnar vid misshandel. Har källa på de eller?

Jag tycker verkligen inte hålla på att förstora upp kvinnomisshandel som man gör idag. De saknar proportioner. Visst om kvinnor va barn så skulle de va rimligt.
__________________
Senast redigerad av Flickpojken 2019-12-26 kl. 14:38.
Citera
2019-12-26, 17:49
  #42
Medlem
Det jag menar är att gärningsman/kvinna.kan lämna i stället för att ofreda/misshandla. Inte alls svårt att förstå!
Man förstorar inte upp en misshandel! Den ska inte ens finnas!Saknar proportioner? Hur menar du då?
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Jag förstår inte vad du menar. Vuxna män lämnar inte vid misshandel och därför ska man inte förvänta sej att kvinnor ska göra de heller? Jag har ju aldrig påstår att män inte lämnar vid misshandel. Har källa på de eller?

Jag tycker verkligen inte hålla på att förstora upp kvinnomisshandel som man gör idag. De saknar proportioner. Visst om kvinnor va barn så skulle de va rimligt.
Citera
2019-12-26, 20:10
  #43
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ahelenem
Det jag menar är att gärningsman/kvinna.kan lämna i stället för att ofreda/misshandla. Inte alls svårt att förstå!
Man förstorar inte upp en misshandel! Den ska inte ens finnas!Saknar proportioner? Hur menar du då?

Skälv klart är de offret som måste lämna. Man ska inte dalta med vuxna mäniskor. Att gärningsmannen som slår också är eller beter sej som ett barn är helt ovidkommande.
Citera
2020-07-25, 12:30
  #44
Medlem
LemPicas avatar
Någon som vet namnet på den hon var gift med?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback