Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-01-06, 16:13
  #37
Medlem
Kleops avatar
Det är också omoraliskt att döda en människa så man måste ha någon som står över moralen eller som skiter i den to do the deed. Staten tar på sig den rollen, vem ska göra motstånd liksom?
Citera
2017-01-06, 19:25
  #38
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Intressant frågeställning.
Jag har själv skrivit om just dödsstraff och att " mörda/ döda" en så kallad mördare.
Jag ser ju att den som mördar en mördare även den då blir en mördare.
Det är motivet som blir avgörande alltid.
Inte själva mordhandlingen.
Vad gäller till exempel de som arbetar med avrättningar så får de ju i sig betalat för att döda.
Själv skulle jag kunna döda någon som dödar någon av de mina, tror jag.
Om jag inte klarade av det själv så skulle jag kunna betala till någon som klarar av det.
Jag är övertygad om att alla skulle kunna döda om det på ett eller annat sätt vore nödvändigt.
Om inte annat i självförsvar.
Oavsett motivet till att döda någon så blir man ju i slutänden en mördare.

Ett citat som är värt att begrunda:

Many that live deserve death. And some that die deserve life. Can you give it back to them? Then do not be too eager to deal out death in judgement.
Citera
2017-01-10, 15:38
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rommelstein
Ställ er denna fråga - Förtjänar någon att dö?
Självklart förtjänar en del mänskor att dö. De som har haft tillräckligt av det goda livet och samtidigt medvetet orsakat stort lidande. Fortsätter dom leva kommer dom, likt dom psykopater dom är, fortsätta orsaka lidande och samtidigt ta del av livets goda, som om dom förtjänar det goda eller liv. Det följer inte av "att en del förtjänar att dö", att man kan ha ihjäl dom, avsluta deras liv, eller mörda dom. Förhoppningen är att insikten växer fram hos dem själva så att de på egen hand avslutar sina liv.
__________________
Senast redigerad av funderande 2017-01-10 kl. 15:38. Anledning: missa en klammer i quote-grejen
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback