2012-03-02, 18:08
Bannlyst
Jag har en del pengar på kontot jag inte vet vad jag ska göra med. Går det på ett säkert sätt att föra över dom på konto med bra ränta? Tänkte en summa på 100.00kr hur ska jag gå tillväga
Citera
2012-03-02, 18:34
Medlem
Xiztecs avatar
100kr?

Det här med att spara på sparkonto är oftast rätt segt, spara i aktier är riskabelt oftast men bättre om du vill ha en avkastning. Litegrann som att spela på lotto om man inte är insatt.

Annars fonder? Helt upp till dig vad för slags risker du är villig att ta.
Citera
2012-03-02, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xiztec
100kr?

Det här med att spara på sparkonto är oftast rätt segt, spara i aktier är riskabelt oftast men bättre om du vill ha en avkastning. Litegrann som att spela på lotto om man inte är insatt.

Annars fonder? Helt upp till dig vad för slags risker du är villig att ta.
100 000kr ska det stå. Jag vill inte ta några risker med bra ränta kan binda pengarna årsvis om det är ett krav. Några tips
Citera
2012-03-02, 22:19
Medlem
Acidiferouss avatar
Guld.
Citera
2012-03-02, 22:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Acidiferous
Guld.
Köpa och sälja guld? Det verkar seriöst
Citera
2012-03-02, 23:54
Medlem
Big-smiles avatar
Skulle personligen inte råda dig att köpa guld.

Däremot kan jag ge tips utifrån mina personliga erfarenheter.

Testa ett litet köp i aktien sagax pref. Den aktien ger utdelning 0,5 SEK per aktie och kvartal. Alltså blir utdelningen 2 SEK årligen per aktie.

En sådan aktie handlades idag till priset 28,4 SEK.

Testa att köp 100 aktier till att börja med, det kommer att kosta dig 2840 kr och ge dig 200 kr i utdelning per år. Det är alltså en ränta på lite dryga 7%. Känner du sedan att det känns tryggt så är det ju bara att gå in med mer pengar.

Jag själv har precis ägt mina sagax pref i drygt ett år och jag har nu följt och lärt känna företaget lite bättre. Jag har under tidens gång ökat mitt innehav och planerar att öka ännu mer i framtiden.

Lycka till med att få dina pengar att växa.

MVH

Big-smile
Citera
2012-03-03, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big-smile

Big-smile

Vilken börs? och courtage då när du rekommenderar en så låg summa?
Citera
2012-03-03, 07:53
Medlem
Big-smiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Vilken börs? och courtage då när du rekommenderar en så låg summa?

Stockholmsbörsen, har man Avanza mini blir courtaget 9 kr, jag har vanlig depå och pröjsar 39 kr. Är man inte van och erfaren kan det nog vara en bra idé att ta det lite lugnare och börja med lite lägre summor tror jag nog. Och ligger man dessutom långsiktigt så spelar det ingen roll med den lilla summan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in