2012-03-02, 16:01
Medlem
SKV har tagit 500.000 kr som är mina och nu vill KF ta resten.

Scenariot: driver enskild firma inom bygg, jobbar mest mot privatpersoner. Firman går alldeles utmärkt, har expanderat från 0 till åtta anställda på fyra år. Omsättning ca 2 miljoner på ett halvår (jobbar endast sommarhalvåret, utomhusjobb). Brukar spara ROT-ansökan (dvs den ansökan jag måste göra åt mina kunder avseende 50% av arbetskostnaden på jobbet jag utfört så att staten betalar ut dessa pengar till mig) till årets slut, för att kvitta dem mot skatt och moms från föregående år.

I år har SKV ändrat sista ansökningsdatum från 15/3 som i fjol till 31/1. Jag kände inte till detta, men går man bara in på SKV:s hemsida och aktivt letar efter uppgiften så finns den där. Hur som helst kom jag in med ansökan några dagar in på februari, varpå jag fått avslag. Det rör sig alltså om en summa på en halv miljon kronor.

Jag har naturligtvis överklagat, hört av mig till alla möjliga myndigheter et c, men SKV står kvar vid sitt beslut. De behåller mina pengar. Beslutet kommer från självaste generaldirektören för SKV, alla som kommit in för sent med ansökan i år är rökta.

15/3 ska skatt och moms för 2010 vara inne på skattekontot, 300.000 kr i mitt fall. Jag har inte pengarna. Skulden går således till Kronofogden varpå han tar mitt hus, företaget går i konkurs, mina åtta anställda blir arbetslösa et c.

Vi kan skippa all upprördhet här, jag fikar inte efter sympati utan efter praktiska förslag till handlingsplan.

1) Mitt ex äger halva huset och min vuxna dotter bor i det. Ändrar detta något eller tar KF huset oavsett?

2) Jag har lån på kåken och enligt uppgift kan KF häva en ev försäljning till närstående såsom föräldrar, barn etc. Jag letar efter någon att skriva över den på, men det måste vara någon jag litar på och vice versa och personen ifråga måste ta över ett lån på 120000. Köpesumman måste vara väldigt låg eftersomKF kommer ta de pengarna av mig. Hur gör jag?

3) Äger tre bilar. En är värd ca 60.000, en ca 20.000 och den tredje är ett vrak. Handlingsplan?

4) Ämnar ta ut mina likvida medel kontant. Har fått ok från banken om detta. Naturligtvis kommer KF att se uttaget. Handlingsplan?

5) Har KANSKE möjlighet att göra om firman till AB och ta ett banklån. Lånet skulle kunna täcka skulden till SKV, men av olika skäl skjuter jag i så fall endast skulden framför mig och konkar ett år senare. Ett AB får förstås inte betala mina privata skatteskulder. Om jag gör så här, riskerar jag åtal då?

Jag behöver verkligen svar i frågorna. Om ni har konkreta saker att tillföra så skriv dem här (eller PM:a mig). Om ni mest har lustiga kommentarer eller ovidkommande info så skriv den nån annan stans, tack.
Citera
2012-03-02, 18:37
Medlem
Har du ingen klausul på dina fakturor om att du får tilläggsfakturera Rot avdraget ifall det inte blir godkänt?

Är ju fult gjort när det är du som har sjabblat men handlar det om överlevnad så....

Tror att du kan riskera fängelse med vissa av åtgärderna du själv föreslår.
Citera
2012-03-02, 19:36
Medlem
Momsen får du väl till att börja med inte redovisa årsvis om du omsätter mer än en miljon. Så du verkar vara rätt snett på även andra saker.
Citera
2012-03-02, 22:23
Medlem
Acidiferouss avatar
Anlita en sakkunnig (jurist?)? Googla? Det här låter ju helsnurrigt och måste vara fel.
Citera
2012-03-02, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acidiferous
Anlita en sakkunnig (jurist?)? Googla? Det här låter ju helsnurrigt och måste vara fel.

Nej det stämmer skatteverket här varit väldigt tydliga med det. Det har stått i signaturen i varenda e-mail jag har fått från dem det senaste halvåret.

Personligen så tycker jag inte att det är så konstigt heller man har en månad på sig att söka efter att sista betalningen får vara inne vilket är gott om tid då en Rot ansökan är väldigt enkel att göra.
Citera
2012-03-03, 12:03
Medlem
leprasjuklings avatar
Egentligen är det inte ändrat till i år utan det var förra året de sköt upp till 15/3 eftersom många var slarviga med att få in sina bidragsansökningar innan den egentliga datumet 31/1.
Förra året var alltså ett tillfälligt undantag.

Källa:http://www.svd.se/naringsliv/15-mars...ar_5949153.svd
Citera
2012-03-03, 17:05
Medlem
@ leprasjukling: helt korrekt, det datum som gällde förra året var en FÖRLÄNGNING från datumet 31/1. Likaså fanns en FÖRLÄNGNING under 2010. Mao har det de två år som ROT funnits varit andra datum än 31/1 som gällt. Har man tid att sitta och söka genom SKV:s hemsida så får man mycket riktigt fram detta. I likhet med många andra egenföretagare såg jag datumet som stod på SKV:s hemsida 2010 och utgick från det. Jag är byggare, inte skattekonsult.

@ Brollio: >Nej det stämmer skatteverket här varit väldigt tydliga med det. Det har stått i signaturen i varenda e-mail jag har fått från dem det senaste halvåret.

Ja jag har själv inte fått några mejl alls från SKV det senaste halvåret, men de har säkert varit väldigt tydliga med detta, dvs har man sett informationen så har man känt till den. Jag har det inte.

@ Tanken1: >Momsen får du väl till att börja med inte redovisa årsvis om du omsätter mer än en miljon. Så du verkar vara rätt snett på även andra saker.

SKV har godkänt min årsvisa momsredovisning och min omsättning 2011 var långt över det förväntade.

Men jo, det är fruktansvärt snett på alla möjliga plan här, jag har under lågkonjuktur i glesbygd byggt upp en firma från scratch på fyra år (egentligen två år eftersom jag jobbar säsongsvis) som anställer åtta man och omsätter 2 miljoner på ett halvår. Så det är ju uppenbart att jag borde ägna mig åt något annat istället och det kommer jag ju få göra nu så slutet gott, allting gott, inte sant? Synd på firman och åtta gubbar som blir arbetslösa, men ja, hur som. Det är ju förstås mycket viktigare att hålla sig a jour med SKV:s ändringar än att ägna sig åt att bygga upp ett företag som redan upptar 14 h arbetsdag 6 dagar/vecka.

Som skattebetalare kanske man kan reagera över situationen att nio pers som tillsammans pröjsar fan så mycket mer i skatt per år än en halv mille nu får gå på bidrag istället, men det kräver ju förstås ett mått av sunt förnuft och förmåga att se en lite större bild, då.

Iallafall, hittills har det konstaterats att jag är dum i huvet och borde veta bättre. Jag håller helhjärtat med. Bra att vi enats kring det. Icke desto mindre är jag nyfiken på den mest strategiska vägen vidare nu, vilket är varför jag vänder mig till detta forum. Så om nån här har något konstruktivt att tillägga så gör det, tack.

1 & 2) Huset. Är det kört? Kan jag göra något?

3 & 4) Bilarna? Kontanterna?

5) Legal situation kring banklån till ombildat AB?

6) Några som helst spontana funderingar som kan föra saken framåt?

Tacksam för svar som för min situation framåt.
Citera
2012-03-03, 18:16
Medlem
xertions avatar
Alltså, nu vill jag inte vara sån som säger "du borde tänkt på det tidigare", då det kanske inte hjälper dig. Men jag frågar bara för att jag är nyfiken över tankegången.

Varför har du inte skapat ett AB tidigare om du har 8 anställda samt omsätter miljonbelopp? Du tjänar ju pengar på det samt så slipper du ju ett personligt ekonomiskt ansvar. Du har ju antagligen över 50.000 SEK tillgångar i företaget så jag förstår inte riktigt anledningen :/
Citera
2012-03-03, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gonzolizer
@ leprasjukling: helt korrekt, det datum som gällde förra året var en FÖRLÄNGNING från datumet 31/1. Likaså fanns en FÖRLÄNGNING under 2010. Mao har det de två år som ROT funnits varit andra datum än 31/1 som gällt. Har man tid att sitta och söka genom SKV:s hemsida så får man mycket riktigt fram detta. I likhet med många andra egenföretagare såg jag datumet som stod på SKV:s hemsida 2010 och utgick från det. Jag är byggare, inte skattekonsult.

@ Brollio: >Nej det stämmer skatteverket här varit väldigt tydliga med det. Det har stått i signaturen i varenda e-mail jag har fått från dem det senaste halvåret.

Ja jag har själv inte fått några mejl alls från SKV det senaste halvåret, men de har säkert varit väldigt tydliga med detta, dvs har man sett informationen så har man känt till den. Jag har det inte.

@ Tanken1: >Momsen får du väl till att börja med inte redovisa årsvis om du omsätter mer än en miljon. Så du verkar vara rätt snett på även andra saker.

SKV har godkänt min årsvisa momsredovisning och min omsättning 2011 var långt över det förväntade.

Men jo, det är fruktansvärt snett på alla möjliga plan här, jag har under lågkonjuktur i glesbygd byggt upp en firma från scratch på fyra år (egentligen två år eftersom jag jobbar säsongsvis) som anställer åtta man och omsätter 2 miljoner på ett halvår. Så det är ju uppenbart att jag borde ägna mig åt något annat istället och det kommer jag ju få göra nu så slutet gott, allting gott, inte sant? Synd på firman och åtta gubbar som blir arbetslösa, men ja, hur som. Det är ju förstås mycket viktigare att hålla sig a jour med SKV:s ändringar än att ägna sig åt att bygga upp ett företag som redan upptar 14 h arbetsdag 6 dagar/vecka.

Som skattebetalare kanske man kan reagera över situationen att nio pers som tillsammans pröjsar fan så mycket mer i skatt per år än en halv mille nu får gå på bidrag istället, men det kräver ju förstås ett mått av sunt förnuft och förmåga att se en lite större bild, då.

Iallafall, hittills har det konstaterats att jag är dum i huvet och borde veta bättre. Jag håller helhjärtat med. Bra att vi enats kring det. Icke desto mindre är jag nyfiken på den mest strategiska vägen vidare nu, vilket är varför jag vänder mig till detta forum. Så om nån här har något konstruktivt att tillägga så gör det, tack.

1 & 2) Huset. Är det kört? Kan jag göra något?

3 & 4) Bilarna? Kontanterna?

5) Legal situation kring banklån till ombildat AB?

6) Några som helst spontana funderingar som kan föra saken framåt?

Tacksam för svar som för min situation framåt.

1 tror inte det är något problem med huset, se till att sälja det bara. Läs till exempel här
http://lawline.se/answers/9975

EDIT:
Förövrigt är det inte så jätte mycket pengar, visst är det surt med en halv miljon men har du en stabil verksamhet tror jag det bästa är att bita i det sura äpplet, ombilda företaget till AB och ta ett lån på företaget och gå i borgen för lånet själv.
Citera
2012-03-03, 22:32
Medlem
1. Undersök möjligheterna för dig att fakturera kunderna för det uteblivna Rot-avdraget.

2. Kolla igenom alla inbetalningar du har fått och se till att alla inbetalningar som är gjorda efter siste december söks på 2012.

3. Har du några osäkra kundfodringar som du kan skriva av och begära tillbaks momsen för?

4. Parat med banken och fråga om ett lån under dessa förutsättningar så ska de väll inte vara omöjliga förutsatt att du skött din ekonomi annars.

Snabba ryck nu för får du en anmärkning så är det antagligen kört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in