Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-21, 15:25
  #13
Medlem
Efter att ha stått några veckor under snö har nu höger bakhjul på vår Saab fastnat. Det går faktiskt att köra bilen, då den är framdriven, men den lämnar ett spår efter sig från det hjulet.

Jag har svårt att tro att det skulle vara handbromsen. För mig verkar det som att klossen har rostat fast i skivan, men hur kan det sitta fast så hårt då?

Bromslampan lyser (inte parkeringsbroms) och ABS är i gång av någon anledning.
Citera
2017-01-21, 18:58
  #14
Medlem
Lägg i backen och backa lite, brukar lossna då. Tips om något ska stå en längre tid, lägg inte i handbromsen.
Citera
2017-01-21, 19:47
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bluescreen
Efter att ha stått några veckor under snö har nu höger bakhjul på vår Saab fastnat. Det går faktiskt att köra bilen, då den är framdriven, men den lämnar ett spår efter sig från det hjulet.

Jag har svårt att tro att det skulle vara handbromsen. För mig verkar det som att klossen har rostat fast i skivan, men hur kan det sitta fast så hårt då?

Bromslampan lyser (inte parkeringsbroms) och ABS är i gång av någon anledning.
Saab och deras lösningar. Inte konstigt att de konkade när de använder metall som material i bromsklossar.
Citera
2017-01-22, 12:18
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rebban
Slägga till bromstrumman ett gäng gånger och är det minusgrader värm.. Det funkar i 9 gånger av tio fall.

Jovisst gör det. Men när han drar i handbromsen nästa gång han parkerar, så blir det samma visa igen. Han får helt enkelt, som redan nämnts tidigare, demontera bromstrumman och smörja upp lederna/länkarna och kanske bromsvajern.
Citera
2017-05-31, 17:29
  #17
Medlem
Kan vid det här laget säga att det inte var bromsen som hade fastnat - utan självaste hjullagret.
Citera
2017-09-04, 15:06
  #18
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byling
Jovisst gör det. Men när han drar i handbromsen nästa gång han parkerar, så blir det samma visa igen. Han får helt enkelt, som redan nämnts tidigare, demontera bromstrumman och smörja upp lederna/länkarna och kanske bromsvajern.


Det är inte säker, i dom flesta fallen så behövs det inte..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback