2012-03-01, 22:47
Medlem
peaceprojects avatar
Hej världens samlade kunskap!
Min sambo fyller år imorgon så vi ska åka över till hennes mor för att fira pga risiga morföräldrar som inte pallar transporten hem till oss.
De knepiga är dock att jag ska laga en stek på fransyska men har bara tid att laga den på förmiddagen.
Detta innebär ju då att jag måste stresstina den samt värma den igen på kvällen vid middagen.

Så mina 2 frågor är:
Kan jag låta den ligga utanför kylen till imorgon bitti för att tina (typ 9 tim) eller blir den dålig?
Samt hur bästa sättet för att värma den på kvällen utan att fördärva den allt för mycket.

Kommer detta sluta med en tråkig stek eller tror ni de funkar
Citera
2012-03-01, 23:15
Medlem
knivsmurfens avatar
1. Ta ut steken nu och låt den ligga ute.
2. Värm den på så låg temp som du hinner med

Detta kommer sluta med en fantastisk kväll där alla är nöjda.
Citera
2012-03-02, 11:18
Medlem
SvenBHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peaceproject
Hej världens samlade kunskap!
Min sambo fyller år imorgon så vi ska åka över till hennes mor för att fira pga risiga morföräldrar som inte pallar transporten hem till oss.
De knepiga är dock att jag ska laga en stek på fransyska men har bara tid att laga den på förmiddagen.
Detta innebär ju då att jag måste stresstina den samt värma den igen på kvällen vid middagen.

Så mina 2 frågor är:
Kan jag låta den ligga utanför kylen till imorgon bitti för att tina (typ 9 tim) eller blir den dålig?
Samt hur bästa sättet för att värma den på kvällen utan att fördärva den allt för mycket.

Kommer detta sluta med en tråkig stek eller tror ni de funkar

Om du har fransyska och dit tidsschema ser ut som det gör så skulle jag göra tjälknöl på den.

Stoppa in köttet i frysen så att det blir kallt. Stoppa sedan in det i en kall ugn och sätt ugnen på 100 grader. Låt den gå över natten.
Blanda i ordning en saltlag på
1 liter vatten
1 dl salt
2 msk socker
1 lagerblad
1 tsk krossad svartpeppar
2 msk krossade enbär

Imorgon då köttet legat i ugnen över natten så stoppar du köttbiten i en påse och häller på lagen och låt den ligga och gotta sig i 4-5 timmar. Skiva sedan upp tunt. Väldigt väldigt gott är det och kan med fördel ätas kallt. Så då behöver du inte ens tänka på att du ska tina den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in