Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-03-01, 21:25
  #1
Medlem
Newfields avatar
Idag på väg hem från jobbet observerade jag ett stort stjärnfall som varade i 5-7 sekunder. Först blinkade det till som en blixt, sen rörde sig ett sken stark som en vanlig stjärna över himlen, som senare övergick till en stor grön svans. Sedan såg man hur svansen "sprängdes ut i många små delar". Var en riktig vacker syn.

Jag undrar givetvis om flera observerade detta?


Mvh Newfield
Citera
2012-03-01, 21:39
  #2
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Var någonstans såg du detta? Själv såg jag inget, tittade på månen och Venus för en stund sedan men såg inget konstigt.
Citera
2012-03-01, 21:45
  #3
Medlem
Arthur Dents avatar
Postade detta i en liknande tråd.

Fenomenet har tydligen ett namn, "fireballs of February".

Citat:
Citat:
So far in February, NASA's All-Sky Fireball Network — which currently consists of six cameras set up in Georgia, Alabama, Tennessee and New Mexico — has photographed about half a dozen of these strange, slow-moving, deep-diving fireballs. They have ranged in size from basketballs to buses.


http://www.msnbc.msn.com/id/46505241.../#.T0dRgPEgeDs

Lite Februaribollar som fastnat på film.

http://www.youtube.com/watch?v=TH-qx...layer_embedded
Citera
2012-03-01, 22:09
  #4
Medlem
Newfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Var någonstans såg du detta? Själv såg jag inget, tittade på månen och Venus för en stund sedan men såg inget konstigt.

Kan tyvärr inte säga vädersträcket, är dålig på sånt och stjärnbilder. Men det var inte åt det håll månen syntes iaf!



Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Postade detta i en liknande tråd.

Fenomenet har tydligen ett namn, "fireballs of February".



http://www.msnbc.msn.com/id/46505241.../#.T0dRgPEgeDs

Lite Februaribollar som fastnat på film.

http://www.youtube.com/watch?v=TH-qx...layer_embedded


Det var precis det jag såg, blinkningar och grön läcker färg som tyvärr inte syns på filmerna dock.
Citera
2012-03-01, 22:22
  #5
Medlem
Hysteri90s avatar
Jag såg också detta fenomen ikväll, men här såg den inte riktigt likadan ut..
Svansen hade tre färger, ytterst var det rött/oranget sedan längre in var det blått och närmast "eldklottet" var ljuset starkt vitt.
Klotet färdades snett ner mot Vänern men jag såg inte hur den fortsatte ner då sikten skymdes av ett hus.

Först trodde jag att det var en meteorit som föll ner mot min stad.. Blev livrädd!
Citera
2012-03-01, 23:09
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newfield
Idag på väg hem från jobbet observerade jag ett stort stjärnfall som varade i 5-7 sekunder. Först blinkade det till som en blixt, sen rörde sig ett sken stark som en vanlig stjärna över himlen, som senare övergick till en stor grön svans. Sedan såg man hur svansen "sprängdes ut i många små delar". Var en riktig vacker syn.

Jag undrar givetvis om flera observerade detta?


Mvh Newfield

Såg också denna meteor från bilen i Göteborgstrakten. Blinkade till i början precis som du skriver, men jag upplevde den som mycket starkare (starkare än stjärnorna, Jupiter och Venus). Starkt vitt sken i 4 - 5 sekunder, som därefter blev allt mer grönt och blått innan stenen splittrades i mindre bitar och slocknade.

Från Göteborg såg man den norrut (+- 7 grader).
__________________
Senast redigerad av GHjulet 2012-03-01 kl. 23:12.
Citera
2012-03-01, 23:13
  #7
Medlem
PuffTheDragons avatar
En bolid kanske?
Citera
2012-03-01, 23:23
  #8
Medlem
Har ej sett dessa men skulle gärna vilja

Däremot var det en skum sak som hände i somras. Jag satt ute och grillade till typ midnatt med min farbror och plötsligt var det något som lyste till uppe i rymden/himlen. Det varade bara i kanske 1-2 sekund er men det lyste så pass stark att man nästan blev bländad av det. Det måste väl ha varit något liknande?
__________________
Senast redigerad av Fltoig 2012-03-01 kl. 23:25.
Citera
2012-03-01, 23:33
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fltoig
Har ej sett dessa men skulle gärna vilja

Däremot var det en skum sak som hände i somras. Jag satt ute och grillade till typ midnatt med min farbror och plötsligt var det något som lyste till uppe i rymden/himlen. Det varade bara i kanske 1 sekund men det lyste så pass stark att man nästan blev bländad av det. Det måste väl ha varit något liknande?

Det du såg kan ha varit en ljusblixt från en sk. Iridium-satellit, det är solljus som speglas mot satelliten och ger ibland ett mycket kraftigt sken.

heavens-above.com kan du (genom att ange din position) se när och var på himlen sådana blixtar kan ses.
Citera
2012-03-02, 11:34
  #10
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fltoig
Har ej sett dessa men skulle gärna vilja

Däremot var det en skum sak som hände i somras. Jag satt ute och grillade till typ midnatt med min farbror och plötsligt var det något som lyste till uppe i rymden/himlen. Det varade bara i kanske 1-2 sekund er men det lyste så pass stark att man nästan blev bländad av det. Det måste väl ha varit något liknande?
Citat:
Ursprungligen postat av GHjulet
Det du såg kan ha varit en ljusblixt från en sk. Iridium-satellit, det är solljus som speglas mot satelliten och ger ibland ett mycket kraftigt sken.

heavens-above.com kan du (genom att ange din position) se när och var på himlen sådana blixtar kan ses.
Jajemän, en Iridiumsatellit som under någon sekund reflekterar maximalt med solljus. Inträffar oftast på morgonen eller på kvällen, inte långt efter solen gått ned. De kan nå magnitud -9, vilket är så ljust att det syns på dagen! -9 är väldigt ljust, mellan +6 och +7 ligger det mänskliga ögats "gräns", mörkare objekt, alltså objekt med högre magnitud, syns inte. Solen har -26, och fullmånen -13 ungefär. Själv har jag sett en Iridiumsatellit som nådde magnitud -8, och den lyste rätt ordentligt vill jag lova!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skenbar_magnitud, finns en engelsk version med bättre förklaring.
Citera
2012-03-02, 11:59
  #11
Medlem
1 mars 2012

Citat:
Eldklot över Örebro

Det var med största sannolikhet ett eldklot, en så kallad bolid, som skymtades över Närke i går kväll.

Ett väldigt ljussken som lyser upp himlen. Brandgult, med mörka kanter som övergår i grönt. Det syns bara några sekunder för att sedan försvinna bakom träden. Det är vad två, oberoende av varandra, observationer berättar från torsdagskvällen strax efter 20.30-tiden.
http://na.se/nyheter/orebro/1.156619...ot-over-orebro

Citat:
Meteorit föll över södra Norge

Strax efter klockan 20.30 torsdag flög en eldkula över himlen i södra Norge, följt av ett högt ljud. Klotet kan ha varit en meteorit som fick ett obehagligt möte med jordens atmosfär.
Mer info här (på norska): http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...e-6774903.html
Citera
2012-03-02, 12:49
  #12
Medlem
Citat:
Meteorit över Berkåk

Folk som körde på E6 mellan Berkåk och Ulsberg såg torsdag kväll ett grönt eldklot som föll över himlen.

Det kan ha varit en rest från en av de meteoriter som fallit över östra landet ikväll.

- Jag blev livrädd, säger en kvinna (30) som var på väg till Kvikne från Berkåk. Eldklotet såg ut som det var på väg att gå in för landning rätt ner i skogen.

Jag var rädd för att det kunde komma mer. Jag fick lust till att ducka, där jag satt bakom ratten i bilen. Och så funderade jag mycket på vad det var, var det ett brinnande flygplan?

Hon beskriver ljuset som en enorm nyårsraket, bara att den var rund och tjock, med en speciell färg. Det såg ut som den brann.

Runt klockan 20.40 i kväll lyste ett eldklot upp himlen över östra sidan av landet, skriver astrofysikern Knut Jørgen Røed Ødegaard på sin hemsida att han såg det från sitt hem på Hadeland.

- Eldklotet löstes upp nästan som en nyårsraket och bitar föll ned medan de slocknade.

Han berättar att ljuset var så starkt att det lyste upp marken, och efter en halv minut kom det en smäll.

- Jag har inte sett sånt förr. Jag har sett några svagare men inte några som låtit. Det säger en hel del, jag har ju kikat lite mot himlen, säger Ødegaard.

Artikeln på norska: http://www.opdalingen.no/lokale_nyhe...cle5953242.ece
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback