Citat:
Ursprungligen postat av Acidiferous
Då blir det ramaskri i lilla landet Jante när dom som tjänar mest får mer pengar i plånboken. Fast inte mig emot. Lika % till alla!

Själv har jag flera gånger förespråkat platt skatt med avdrag för existensminimum. Då borde de flesta bli nöjda.
Jag skulle gärna se en låg fast procentsats, säg 20%, som var lika hög oavsett om inkomsten kommer från kapitalinkomster eller lön.
Sedan drar man av för sitt existensminimum. Det borde vara en mänsklig rättighet att inte skatta för pengar man tjänar under existensminimum.
Resultatet blir en äkta progressiv beskattning där den personen som tjänar precis på existensminimum inte skattar alls, och den som tjänar dubbla existensminimum skattar 10%. Tjänar man 10 ggr så skattar man 19%.
Man skattar dessutom mindre om man är tex ensamstående med barn, eftersom existensminimum då är högre.
Samtidigt är det alltid lönsamt att arbeta och öka sin lön.
Jag tror att samhället sparar pengar på ett enkelt, rättvist och konsekvent skattesystem och betalningsmoralen ökar. Sen att många anser att mina 20% är alldeles för lågt är en sak, det går ju att diskutera.
Jag skrev "existensminimum" fler gånger i detta inlägg än vad jag gjort totalt på flashback tidigare.