2012-03-01, 21:19
Medlem
g0dspirits avatar
Jag är så förbannat trött på vårat skattesystem.

Vårat samhälle försöker hela tiden att uppfylla mottot "lika för alla".
Varför kan det inte vara lika för alla när vi kommer till Arbetsskatteavdrag?

Enligt mig så tycker jag att alla ska ha lika skatt, oavsett vad du tjänar.
Förra månaden skattade jag 28544:- som rök direkt ifrån min bruttolön.
Varenda månad äcklas jag av tanken att mina pengar bland annat går till äckelpottor som sitter hemma och pundar upp mina pengar.

En rimlig skattesumma (enligt mig) borde ligga på 5500:- per månad.

Vad tycker ni? Skulle det funka om alla skattade lika?
Citera
2012-03-01, 21:45
Medlem
mrnitrouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g0dspirit
Jag är så förbannat trött på vårat skattesystem.

Vårat samhälle försöker hela tiden att uppfylla mottot "lika för alla".
Varför kan det inte vara lika för alla när vi kommer till Arbetsskatteavdrag?

Enligt mig så tycker jag att alla ska ha lika skatt, oavsett vad du tjänar.
Förra månaden skattade jag 28544:- som rök direkt ifrån min bruttolön.
Varenda månad äcklas jag av tanken att mina pengar bland annat går till äckelpottor som sitter hemma och pundar upp mina pengar.

En rimlig skattesumma (enligt mig) borde ligga på 5500:- per månad.

Vad tycker ni? Skulle det funka om alla skattade lika?

Ja om alla hade skattat ungefär 33% så hade det fungerat bra, då hade troligtvis alla direktörer skattat i Sverige istället för utomlands. Då hade vi behållt pengarna här
Citera
2012-03-01, 21:58
Medlem
HemligaSallskapets avatar
Mindre finansiell ersättning till x antal hundratusen (över miljonen) icke-vita som skamlöst utnyttjar och parasiterar på den svenska välfärden. Naturligtvis måste vi omgående frysa, temporärt krossa, de sociala skyddsnäten för en sanering av oönskat genmaterial i det vita Europa. Organisationer som hjälper vita behövande skall etableras men det måste skötas privat och internt så att det inte når oönskade.
Citera
2012-03-01, 22:00
Medlem
k4d9s avatar
vi kan ju börja med att alla ska betala lika mycket % skatt...
Senast redigerad av k4d9 2012-03-01 kl. 22:11.
Citera
2012-03-01, 22:46
Medlem
Acidiferouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k4d9
vi kan ju börja med att alla ska betala lika mycket % skatt...

Då blir det ramaskri i lilla landet Jante när dom som tjänar mest får mer pengar i plånboken. Fast inte mig emot. Lika % till alla!
Citera
2012-03-01, 22:50
Medlem
LoveIsHolys avatar
Alla tänkande människor håller med dig. Personligen så kommer jag att flytta utomlands så fort jag är klar med min utbildning, inte för att det är mycket bättre i resten av världen, men Sverige står i en klass för sig när man tar statliginkomstskatt, kommunalskatt, moms, arbetsgivaravgift och kapitalskatten i beaktning.
Citera
2012-03-01, 23:14
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acidiferous
Då blir det ramaskri i lilla landet Jante när dom som tjänar mest får mer pengar i plånboken. Fast inte mig emot. Lika % till alla!

Själv har jag flera gånger förespråkat platt skatt med avdrag för existensminimum. Då borde de flesta bli nöjda.

Jag skulle gärna se en låg fast procentsats, säg 20%, som var lika hög oavsett om inkomsten kommer från kapitalinkomster eller lön.

Sedan drar man av för sitt existensminimum. Det borde vara en mänsklig rättighet att inte skatta för pengar man tjänar under existensminimum.

Resultatet blir en äkta progressiv beskattning där den personen som tjänar precis på existensminimum inte skattar alls, och den som tjänar dubbla existensminimum skattar 10%. Tjänar man 10 ggr så skattar man 19%.

Man skattar dessutom mindre om man är tex ensamstående med barn, eftersom existensminimum då är högre.

Samtidigt är det alltid lönsamt att arbeta och öka sin lön.

Jag tror att samhället sparar pengar på ett enkelt, rättvist och konsekvent skattesystem och betalningsmoralen ökar. Sen att många anser att mina 20% är alldeles för lågt är en sak, det går ju att diskutera.

Jag skrev "existensminimum" fler gånger i detta inlägg än vad jag gjort totalt på flashback tidigare.
Citera
2012-03-03, 19:56
Medlem
Det intressanta är att en platt skatt med låg procent hade fungerat. Enligt en del kontakter jag har på SKV skulle vi kunna sänka skatten rejält om bara alla som skulle skatta här också gjorde det. Om det lönade sig för alla att jobba vitt, undvika skatteupplägg utomlands och så vidare skulle skatten kunna sänkas.

Man kan säga att den Svenska högskattepolitiken har ätit upp sig själv. Effekterna av en sänkt och "tillplattad" inkomstskatt skulle märkas ganska lite. Ungefär som att ingen direkt gråter över förmögenhetsskatten som förpassats till det förgågna.
Citera
2012-03-03, 21:19
Medlem
TripleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acidiferous

Ja. Jante är så jävla äckligt, fy fan.

Alla skall ha 30% skatt. Ta bort alla typer av försörjningsstöd.
Lär ut egenföretagande och överlevnad med hjälp av naturen i grundskolan.

Människan har levt så i tusentals år, äckliga jantedrägg är så jävla bekväma och gnälliga att dom borde skickas ner till afrika för att lära sig hur man överlever utan bidrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in