27 418 besökare online
856 180 medlemmar • 45 785 552 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Samhälle > Ekonomi > Privatekonomi
Svara på ämne
Ämnesverktyg
pouandreas
Medlem
pouandreass avatar
Hej,

Var med om en liten skum sak idag och tänkte bara kolla lite med er andra om ni råkat ut för samma sak.

Var och tecknade ett gymkort på byns skola med polaren tidigare idag. Han behövde vårat studentkort för att aktivera själva gymbonusen + vi skulle sedan använda CSN/mercenatkortet som passeringskort. Men eftersom jag hade glömt mitt kort "aktiverade" han mitt visa kort istället. Med andra ord drar jag mitt kort i deras magnetläsare för att komma in på gymmet.

Funkade såklart att komma in direkt, men blev lite suspekt. Finns det något han kan göra nu med kortet? Såg inte om han drog kortet eller knappade in de 4 sista siffrorna i datorn bara, som sedan käns av när jag drar kortet i läsaren.

Var somsagt på en ganska stor skola också, dvs en som jobbar där "aktiverade" det hela.

Mvh

nevlec
Medlem
Hur ska dom veta dina 4 siffror?

pouandreas
Medlem
pouandreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nevlec
Hur ska dom veta dina 4 siffror?

står på kortet?

pouandreas
Medlem
pouandreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nevlec
HHAAHHAHAAHHAHHA skyll dig själv då din idiot? Vadå går du runt med tusenlappsbyxor med idiot jävla fitta kuksugare. Är du dum i huvudet? 4 sista på kortet hahaha var det bästa idag.

Iallafall, har du försökt att prata med dom, liksom låter inte säkert i mina ögon. Du borde fråga iaf.

Wtf snackar du om. Tar han kortet och ska göra det giltigt som passeringskort så ser han givetvis kortnummret eftersom det står på kortet. Nu vet jag inte vad du har för kort med på mitt kort och alla andra jag känner står kort nummeret på kortet

Smurf80
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av pouandreas
Wtf snackar du om. Tar han kortet och ska göra det giltigt som passeringskort så ser han givetvis kortnummret eftersom det står på kortet. Nu vet jag inte vad du har för kort med på mitt kort och alla andra jag känner står kort nummeret på kortet
tror han trodde du hade dina 4 sista siffror i personnummret skrivet på kortet.

cnidaria
Medlem
Ditt kortnummer finns lagrat i magnetremsan. Han knappade bara in dina fyra sista för att datorn som sköter spärren ska veta att kort med de siffrorna som 4 sista ska få komma igenom (de första 12 är oftast samma för alla hos den banken ändå).

Kommer själv ihåg att det fanns ett rum med bankomater på min bank som man kunde komma in till om man hade ett Nordea-kort som man kunde dra. Då alla nordeakort börjar på 4 eller något (exempel, kommer inte riktigt ihåg), så provade jag mitt medlemskort hos SF som började på samma siffra - jodå, det fungerade det också.

Censur
Medlem
Man kan programmera dörrar till att gå upp vid olika magnetkort, ett vanligt elektriker knep är att registrera något av sina kort på de fastigheterna man springer runt i. Inget ovanligt alls.
Har inget att göra med bankkortet som sådant.

Svara på ämne
Topp Dela »